Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility 'אור מירושלים' לשבת בהעלותך | אפרת בזק
top of page

'אור מירושלים' לשבת בהעלותך | אפרת בזק


'אור מירושלים' לשבת בהעלותך | אפרת בזק


אחת הארכיאולוגיות הישראליות הבכירות, ד''ר אילת מזר, נפטרה השבוע. בין שלל הממצאים המרתקים שחשפה, אני אוהבת במיוחד את מדליון הזהב, ששימש כנראה כקישוט לספר תורה בתקופה הביזנטית, ועליו תבליט מנורת שבעת הקנים.


המדליון נתגלה בחפירות שערכה אילת מזר באיזור העופל. מזר ידעה להתפעל ולהתרגש מן הממצאים שגילתה במהלך החפירות, וראתה בהם דרישת שלום משמעותית מן העבר של ירושלים אל ימנו אנו.


על המדליון אמרה מזר: "זוהי תגלית עוצרת נשימה שרק פעם בחיים זוכים לה. אחרי הכל לא בכל יום מגלים למרגלות הר הבית מנורת שבעה קנים מזהב...''


לדברי מזר, גילוי אוצר המנורה בחפירות העופל, במרחק של מטרים ספורים בלבד מדרום לשער המשולש שבכותל הדרומי של הר הבית, מבטא וממחיש את הכמיהה הבלתי פוסקת של העם היהודי לדורותיו לגאולה ולתחייה במולדתו.


"כארכיאולוגית ישראלית וכיהודיה אני חשה את העוצמה ומודה על הזכות הגדולה שנפלה בחלקנו לחשוף את האוצר הנדיר הזה'', אמרה בהתרגשות ובענווה.


בשבת הקרובה, נעלה על נס את המנורה. הפרשה פותחת: ''בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת''.


מנורת שבעת הקנים שהייתה במקדש, מופיעה לנו גם בהפטרה, בנבואת זכריה, שהיוותה את ההשראה לסמל המדינה:

''רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ... וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ ... וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ אֶחָד מִימִין... וְאֶחָד עַל שְׂמֹאלָהּ''.


המלאך מסביר, כי המנורה מסמלת את הכח הרוחני שפועם בעם ישראל, את הרוח הייחודית שלנו המסוגלת להתגבר על הכל...

''לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר ה' צְבָאוֹת''.


גם בספר הילדים שכתבתי, 'מעין של זהב', מוצאת הילדה מעין, בין שלל המזכרות מן העבר, את מדליון הזהב. גיבורת הסיפור מזמינה אותנו, כמו גם הפרשה, וכמו הארכיאולוגיה הנחשפת מן האדמה, ללכת בעקבות המנורה...

לקחת עימנו את הרוח המיוחדת, הירושלמית, הישראלית,

להעלות כל יום מחדש את האור שבנו, להיטיב את האור שבתוכנו, יחד, כמקשה אחת, עד שתהא השלהבת עולה מאליה.


שבת שלום ומבורך 💐

0 תגובות
bottom of page