Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility ראש השנה-עבודת הראש | עדנה קדוש
top of page

ראש השנה-עבודת הראש | עדנה קדוש

ראש השנה הוא חג הנקרא בשם של איבר הגוף, ולא סתם איבר אלא איבר גבוה, איבר שאי אפשר בלעדיו, איבר הנותן את התוכן והאיכות של החיים, איבר המביא לחיים את הגובה והעומק, איבר המביא את הרוח, המחשבות, האינטואיציה, הטלפתיה, ההתפתחות וההתקדמות. איבר החי גבוה במרום הגוף אך עבודתו תהיה מושלמת רק אם תהיה מחוברת לגוף, ללב, לגשמי, להרגשות ולמה שנראה לנו “נמוך”. הראש הוא איבר “השמים”, והוא משפיע השפעה טובה כאשר הוא מסכים להיות מחובר לאיברי “הארץ”. לראש יש נטייה לעלות למעלה, להתנתק מהארציות, אך חיותו של אדם מגיעה מחיבור של ראש וגוף. חיבור שמים וארץ.

מדוע תחילת שנה קשורה לראש? למה אינה קשורה ללב, שגם הוא איבר חשוב ואי אפשר בלעדיו? שנה הוא זמן לשינוי. השינוי צריך להתחיל בראש. ההתחדשות צריכה להתחיל מהמוחין, מהתפיסה והגישה שלי לחיים. כל השנה אפשר לשנות, אבל ראש השנה הוא זמן מסוגל. ראש הוא ביטוי המתאר הנהגה, מלכות. היושב בראש השולחן הוא ראש הבית, היושב בראש הועד הוא מנהיג הקבוצה או הקהילה. היושב בראש הממשלה הוא (אמור להיות) מנהיג העם. ראש הוא מלכות. בראש השנה יש את עיקר החג שהוא המלכת הקב”ה בחיינו, בכל פרט ודבר. ויש את הנקודה של המלכות שלנו. כולנו מלכים ומנהיגים ברמה זו או אחרת. יש המנהיג את משפחתו, יש המנהיג את כיתתו, יש המנהיג בקהילה, ביישוב בו גר, או בעבודה. הראש יכול להיות מנהיג מוצלח במידה ויהיה ראש נקי וטהור. הראש יהיה מלך בתנאי שהוא “מחובר למצבר” שלו, כלומר בתנאי שהוא מחובר לקדושה. אלו מילים גבוהות… אולי הן נשמעות מרוחקות. מה לי ולמלוכה? מה לי ולמנהיגות? אלא שכל אחד הוא ראש. וזה מתחיל בלהיות ראש לעצמו. בלהיות המנהל של עצמו, לחנך את עצמו, לבחור את בחירותיו ולמלוך על מחשבותיו ויצריו. כאשר הראש מוביל ומשתלב עם הגוף האדם נהיה מוביל, מנהיג מלך. כאשר הראש מובל ע”י לחץ חברתי, תקשורת, ציפיות של הורים, תפיסת עולם שגויה וכו’ הרי שהאדם נהיה עבד.

בראש השנה יש הזדמנות מיוחדת לאחר הכנה של אלול להתקרב ולהתחבר לחלק הטוב היונק כוחו מה’ שהוא המלך ולהידמות ולקבל ממידה זו, מידת המלכות. אף אחד לא נולד מלך… אבל עם התמדה בדרך המתאימה אפשר להגיע לשם. מהי הדרך להיות ראש ומנהיג לעצמי? מהו השביל בו אלך ואגלה את הכח שלי להיות מנהיג את עצמי?

הדרך היא שמירת המחשבה. שמירת המחשבה היא דבר עמוק. נתחיל בפשטות, בצעד ראשון. אומר רבי נחמן מברסלב : “בראש השנה צריכין להיות חכם, שישמור מחשבתו, שיחשוב רק מחשבות טובות, שייטיב השם יתברך עמנו וייתן לנו שנה טובה וכו'”. ועוד כותב רבנו : “כי עיקר המתקת הדינים אינו אלא ע”י קדושת וטהרת המחשבות”. רבנו מסביר שיש בחג עניין מיוחד של ניקוי המחשבה וטיהורה. ממה יש לנקות את הראש? ממחשבות שליליות, מתפיסות שגויות וגם מתפיסות טובות ונכונות אך אינן העניין שלי. אם יש מחשבה טובה אך היא אינה שייכת לי גם אותה צריך לשחרר. את המחשבות השליליות ברור לנו שצריך לשחרר. החידוש הוא לשחרר גם מחשבות טובות, אם הן חיקוי של מישהו או לא מתאימות לי אף שהן טובות. איך מנקים מחשבה ואיך שומרים מחשבה? ישנן עצות רבות. הראשונה שבהם היא התקשרות לצדיק, למורה דרך, הכנעה , ביטול הגאווה, מיעוט בדיבור, חשיבה חיובית ועוד. התשובה היא הדרך לשמירת המחשבות. במילה תשובה רמזים לעצות שיובילו אותנו לניקיון הראש. ת- תורה. מצא את עצמך בתורה, מדובר עליך ולא על מישהו מתקופה רחוקה. מצא את הקשר שלך למה שכתוב בתורה. שאל את עצמך- מה זה קשור אלי? איך הדברים בתורה מחוברים לחיי?

דבר נוסף, בתורה יש גדרים וגבולות אותם יש להציב בחיינו. הגבולות האלו הם דין. כלומר גבולות של מסגרת, צמצום של האור הגדול והתאמתו לנו. כמו יום הדין, בו שמים לנו גבולות ומסגרת של שנה שמתאימה ליכולותינו. ש – שבת, שביתה, עצירה. יש פה רמז לכך שכדאי כל יום לעצור את החיים שלנו, להתבונן על מה שעובר, להרגיש, לדבר עם ה’. ו – וידוי – יש עניין לזהות את הכאב שלי, הטעויות, מה שחסר לי ומה שאני צריך לגופי ולנפשי. לומר את הדברים בקול. ב – ביזיון ובושה. להיות בחוויה של כאב בקטנות זה חוויה של בזיון האגו שלי. רבנו אמר שעיקר התשובה היא שאדם ישמע בזיונו ויידום. כשאדם חווה קטנותו עם רצון לטוב הוא גודל. ה – ההכנעה. ביטול הגאווה והאגו הנפוחים, ביטול דימוי החשיבות וההצלחה שאני. כל אלו יביאו לשמירת המחשבה וזו עבודתנו בראש השנה. למה זה חשוב? כי למחשבות יש תוקף גדול במציאות. חשיבה על משהו לפרטי פרטים, בהתמקדות יכולה להשפיע על המציאות. על כן העבודה שלנו בראש השנה היא עבודה על הראש. יש בזה השפעה ותוקף לשנה כולה. בימינו, במדרגתנו, איך עושים שמירת המחשבה? איך מורידים נושא כזה לחיים שלנו? איך זה הופך להיות דבר מעשי? צריך לתרגל, עד שזה הופך להיות טבעי. תרגיל : בכל יום שב עם עצמך לכמה דקות. שב ותן לעצמך סקירה של כל מה שעבר עליך היום. ספר לעצמך מה הרגשת ומה חשבת בכל אירוע שזכרת. התבונן במחשבות שעלו לך, וזהה את המחשבות שיש בהן ביקורת, את המחשבות שיש בהם שיפוט האחר, האשמה של מישהו, או הרגשה שלילית על מישהו או על עצמך. לאחר שזיהית, תקן את המחשבה שלילית ע”י יצירה של מחשבה חדשה חיובית. גם אם נידמה לך שצדקת, גם אם נידמה לך שלחשוב על אותו אדם מחשבה חיובית, הופכת אותך לפראייר… גם אם זה קשה, אמור לעצמך בקול את המחשבה החדשה החיובית. אפשר גם לברר עם אותו אדם את סיבת התנהגותו. גם במשך היום נסה לזהות את המחשבה השלילית ברגע שהיא עולה, או רגש שלילי שעולה, מיד הפוך ותקן למחשבה חיובית. כדי להיות אמיתי ולא שקרן כלפי עצמך, אמור לעצמך את הרגשתך באירוע , את המחשבה שעלתה ואת המחשבה המתוקנת. למרות הרגשת הכאב שעלתה אתה מתקן את המחשבה. דוגמא: מישהו תפס לך חניה באופן כוחני לאחר שחיכית והמתנת זמן רב. היה אמיתי עם עצמך ואל תדחיק את רגשותייך. אמור לעצמך אני מרגיש מושפל או אני מרגיש מבוזה חסר ערך. אמור לעצמך שחשבת שהנהג השני חצוף ותוקפני. אמור לעצמך את מה שהרגשת באמת ואל תמהר ללמד כף זכות… ואז, אמור לעצמך שלמרות זאת אתה מתכוון לשלוט במחשבותיך, ולחשוב שהוא התנהג מתוך הקושי שלו, מתוך המדרגה שלו ולא כדי להרע לך. דוגמא נוספת: אתה מנסה לארגן לחבר מסיבת יום הולדת. למרות מאמצייך הרבים הוא משדר שהמסיבה לא חשובה ולא רצויה. איך היית נוהג עד עתה? היית נעלב, נפגע, מתכווץ ויוצא מהסיפור הזה עם מחשבה שלילית על החבר “כפוי הטובה”. ועכשיו, שהנך עובד על שמירת המחשבה, תבחר דרך חדשה. תתחילי לומר לעצמך את מה שחשבת עליו ומה שהרגשת גם אם זה לא אידיאלי… אל תשקר לעצמך. אח”כ תזכיר לעצמך שאתה רוצה לשמור ראשך ומחשבותייך מרע, לכן תגיד לעצמך שכדאי לברר עם החבר מדוע סירב למסיבה ומה עובר עליו. אולי תגלה שם סיפור חיים… במקום להתרחק תתקרבו. וגם תגיד לעצמך שאת שלך עשית ואינך נותן לדבר לא מובן לגרום לך ליצור סרטים על החבר. כך תנטרל את המחשבה השלילית האוטומטית ותנהיג את ראשך.

שנהיה לראש ולא לזנב, אמן!

עדנה קדוש / טיפולים וסדנאות ברפואה משלימה / צומת גוש עציון

0 תגובות
bottom of page