Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility טיפים לניקיון
top of page

טיפים לניקיון

פטנטים לניקיון

פטנטים לניקיון

כביסה פטנטים להסרת כתמים מבגדים: 1. כתמי חלודה: להרטיב את הכתם במיץ לימון (אפילו משומר), לפזר מלח ולתלות בשמש, הכתם פשוט נעלם. 2. טיפול בבגד שנצבע בטעות בכביסה מבגד צבוע אחר. למי זה לא קרה פעם, שהחולצה הלבנה הפכה ורודה או הבגד הצהוב של התינוק הפך לירקרק? קודם כל, וודאי שהצבע של הבגד שאת רוצה להחזירו לצבעו המקורי הוא צבע – עמיד. שימי את הבגד בקערת פלסטיק. שפכי עליו כמות חלב שתכסה את הבגד. הניחי את הקערה לכמה ימים (במרפסת או מקום מאוורר אחר) עד שהחלב מחמיץ. את תדעי לפי הריח ולפי המראה הלא-סיפמפטי. תגלי שפעולת ההחמצה מוציאה את הצבע מהבגד ומעבירה אותו לחלב. שטפי את הבגד היטב בכיור, ואח”כ כבסי כרגיל במכונת כביסה, זה נשמע מצחיק, אך צוחק מי שצוחק אחרון. אם הצלחת, יש לך בגד מחודש במחיר של שקית חלב. 3. כדי להסיר כתם מבגד, אני מחזיקה בקבוק עם פייה צרה, מלא אקונומיקה, אני מורחת על הכתם סינטבון רגיל, מוסיפה טיפת אקונומיקה, עושה לבגד “מסז'” במקום הכתם, ותוך 30 שניות הוא יורד. 4. להלבנת כביסה לבנה, כדאי לקחת חופן שבבי סבון, להכניס לבד-כותנה כלשהו, לקשור את הבד ולהכניס יחד עם החומר אל התוף – זה מלבין נהדר. 5. להוצאת “צהוב” מחולצות – מומלץ חומר בשם “ונש”. 6. לניקיון מקסימלי – כדאי להכניס מעט אבקת קליה לכל מכונה. 7. על כתמי שוקו, קקאו או שוקולד, צריך לשפוך חלב – והכתם נעלם. אפילו אם הילד כבר לבוש ועומד לצאת מהבית, ניתן לטבול מקל אוזניים בחלב, להעביר על הכתם, והוא ייעלם. 8. הסרת מסטיק מבגדים על-ידי שימוש במטלית “סקוצ’ברייט” טבולה במים ממש רותחים, ושפשוף חזק במיוחד. 9. כתמים צהובים של שהיית בגדים בארון – לרסס תרסיס של מסיר שומנים (סנט מוריץ או אחר) להשאיר חצי שעה ולכבס רגיל במכונה. זה טוב גם לגבי כתמי שומן. כל כתם לטפטף לימון ומלח בשמש. 10. להסרת זיעה מצאורוני חולצות – למרוח על מקום הזיעה גיר פשוט, הוא סופג שומנים ואז הכביסה מועילה יותר. 11. ‘ביו’ מפורר חוטי ציצית – לשמור על חוזק חוטי הציצית מומלץ לא לכבס את הציצית עם אבקת כביסה ‘ביו’ (ביומט, ביואור וכד’) אחרי 2-3 כביסות החוט יחלש ואח”כ יתפורר מעצמו ולא יהיה ראוי על פי ההלכה. ה’ביו’ הוא חומר מפרק חזק מדי לחוטי הציצית. עדיף לכבס עם כביסה צבעונית בלי ‘ביו’, הגם שיצא פחות לבן, מאשר לכבס עם ‘ביו’. כדאי גם להכניס את הציציות לתוך גרב.

סוד ורוד, אריזה צהובה וטלית לבנה א. משרים את הטלית ללילה, באבקת כביסה ‘סוד’ ורוד דוקא, (גם חנות ‘חד וחלוק’ ממליצה על אבקה זו, לא לטליתות’ אלא לחלוקים שצריכים שמירה יתרה, ואבקה זו נבדקה על ידם ונמצאה מתאימה). ב. בבוקר משעינים חלקים מהטלית על דופן האמבטיה ובודקים אם נשארו כתמים. אם כן, משפשפים אותם עם ‘סנו מסיר שומנים’ בריח לימון דווקא (אריזה צהובה). אפשר גם עם סנו אוקסיגן, אבל הריח כאן יותר נעים. אפשר גם עם ‘סנט מוריץ’ אבל הוא הורס את הידים והריח נורא. ג. לבסוף למכונה, בתוכנית עדינה, לתלות לא בשמש וכו’.

‘דפי מייבש’ בזול למשתמשים ב’דפי מייבש’ ניתן להשיג דפים אלו בייצור עצמי בתוך שניות ובזיל הזול. מוזגים מעט מרכך כביסה לפקק הבקבוק וטובלים בתוכו מגבון לח. (עדיף 2 מגבונים). שמים במייבש, בדיוק כמו ב’דפי מייבש’ רגילים, והרי לכם ‘דפים’ ריחניים וזולים, שלעולם לא נגמרים. מהי מטרת ‘דפים’ אלו? “לרכך את הכביסה המתייבשת וכך למנוע ממנה את החשמל הסטטי שנוצר במייבש”. – אם מחשבים את המגבון הלח המרכך, מי אמר שיצאנו יותר זול מה’דפים’? “‘הדפים’ יקרים מאד. נדמה לי ש-100 דף עולים 25 שקל. מגבונים עולים גרושים וכך גם מעט המרכך, ואגב אחרי שטובלים במרכך, סוחטים בחזרה, רק שישאר לח”. – מה פירוש “לעולם לא נגמרים”? אפשר להשתמש שוב ושוב באותו מגבון? “לא לזה התכוונתי, אם כי אפשר בהחלט להשתמש בו יותר מפעם אחת. (כל פעם לטבול במרכך.) התכוונתי שאין מצב שה’דפים’ נגמרו וצריך לרוץ ל’סופר’ ולהצטייד. לכל אחד יש בבית מגבונים לחים וכן מרכך כביסה, לכן זה אף פעם לא נגמר”.

חולצות במייבש כביסה להכניס גם מגבת סחוטה. המגבת גורמת שיהיו אדים במכונה והחולצות מתיישרות ממש, ללא צורך בגיהוץ.

‘רן’ מוריד כתמים ניסיתי להוריד כתמים שונים מבגדים צבעוניים. הרבה עצות קיבלתי ובהרבה חומרים השתמשתי ולא תמיד הועיל. לאחרונה גיליתי משהו שעוזר לכתמים הקשים ביותר: אבקת הלבנה ‘רן’. חומר צנוע בקופסא לבנה. המכסה והאותיות כחולות. אין להשיג אותו בכל מקום. עולה 14 שקל. הוא מוריד כמעט כל כתם. כך עובדים אתו: יש להרטיב את מקום הכתם ולפזר מעליו את האבקה. להשאיר למשך כמה שעות והכתם נעלם. בדרך כלל אני משתמשת באבקה אחרי כביסה, כשאני רואה שהכתם לא ירד. אבל יש כתמים שאני מזהה עליהם מראש שלא ירדו, ואזי אני מטפלת כנ”ל לפני הכביסה.

על כתמי אכסון ושארי בשרם הלא מזוהים ועל אבקות הלבנה ללא כלור האם דבר כזה קרה לך פעם? את מורידה ממרומי הארון את הבגדים שאכסנת בהקפדה מירבית בסוף העונה דאשתקד, והנה – כאילו מהאויר נחתו כתמים חומים-צהובים על הבגדים הנקיים. ואת כבר יודעת מנסיון – הכתמים האלו הם עקשניים במיוחד. האם יש דרך להסירם? או – את מוציאה ממכונת הכביסה את הכבסים הנקיים, והנה – הופיעו על חולצות השבת של הבנים כתמים שאת משוכנעת שלא היו שם כשהכנסת אותם למכונה. איך מטפלים בכתמים אלו ועוד יותר לענין איך מונעים אותם? ואכן – יש עצה! ברצוני לעשות היכרות בינכן הקוראות לבין מוצר צנוע ונחבא אל הכלים שנמצא במכולת או בסופר-מרקט בשם “רן – אבקת הלבנה” (בקופסא לבנה עם אותיות כחולות). ה”רן” הוא מלבין-מחמצן ללא אקונומיקה והשימוש בו בטוח לכל אריג, אפילו אקרילן, צמר ואריגים עדינים, בתנאי שהצבע של האריג הוא צבע עמיד (ז.א. הצבע לא יורד כשמשרים את הבגד במים). בגלל שאין בו אקונומיקה, פעולת ההלבנה היא איטית אך בטוחה, והתוצאות הן מצוינות, ניתן באמצעות “רן” להציל בגדים שאחרת אין להם תקנה. איך משתמשים בו להסרת כתמים? נתחיל מן הקל אל הכבד. 1. ראשית אם יש לך איזה ספק איך האריג יגיב לטיפול, ערכי ניסוי במקום נסתר (בתפר פנימי, מכפלת וכו’). 2. למנוע את התופעה של כתמים שצצים אחרי הכביסה: תמלאי גיגית גדולה (מפלסטיק) במים חמים, הוסיפי קצת אבקת כביסה וכמה כפות של “רן” הכניסי את הבגדים “הבעייתיים” (כגון חולצות לבנות) והשרי אותם במשך לילה. ההשריה הממושכת גורמת שהכביסה תצא הרבה יותר נקיה, לא יצוצו כתמים, וגם הצווארונים והחפתים יתנקו יותר טוב. 3. טיפול עדין לכתמים בלתי מזוהים: לדלל כף או שניים “רן” ב-2 כוסות מים חמים מאוד בתוך כלי פלסטיק (לא מתכת). השרי את האיזור המוכתם בתוך התמיסה לכמה שעות, אפילו למשך לילה. לשטוף היטב ולהכניס למכונה. לאריגים או סריגים הנזוקים ממים חמים, כמו צמר, השתמשי במים פושרים. אם אחרי הטיפול עדיין נשאר כתם, אפשר: א. לתלות לייבש בשמש, לפעמים קרני השמש ישלימו את פעולת ההלבנה. ב. לחזור על הטיפול שנית ג. לעבור לטיפול חזק. 4. טיפול חזק: (לא בשביל בגדי צמר, אבל מתאים לאקרילן וכמעט כל אריג אחר). פרסי את הבגד על השולחן, הרטיבי את הכתם במים ופזרי עליו שכבה נדיבה של אבקה, כמו שממליחים בשר. מהמים והאבקה תעשי מעין “עיסה” על הכתם. זה מתחמם קצת, לא נורא, הניחי לכמה שעות, או יותר טוב, תלי את הבגד המוכתם בשמש עם הכתם כלפי השמש לכמה שעות. שטפי, וכבסי כרגיל, הטיפול הזה עובד מצויין על כתמי האכסון הנ”ל. אם הכתם עקשני ולא נעלם בטיפול אחד, תהי גם את עקשנית ותחזרי על הפעולה בשנית, ובשלישית אם יש צורך את תנצחי בסוף! 5. בכלל, בגדים ישנים “עייפים”, צווארונים לבנים של שמלות שאבדו את “הברק” מקבלים חיות חדשה אחרי השריה ב”רן”. (אם את לא מוצאת “רן” על המדף בחנות, אפשר לנסות אבקה אחרת, “מחדש כביסה”, בקופסא צהובה דומני שפעולתה אפקטיבית באותה מידה).

כיבוס כיפות קטיפה • לשים בגיגית מים וחומר כביסה עדין, להשרות את הכיפות מבלי לגעת בהן (אם נוגעים הקטיפה נהרסת). אח”כ שוטפים את הכיפות בהרבה הרבה מים, מעמידים אותן על נטלות הפוכות, בלי לסחוט, כמובן, לקראת סיום הייבוש רצוי לסדר ביד רכה את שערות הקטיפה, והכיפה נשארת כפי שהיתה, חדשה ויפה. • אני מכבסת כיפות קטיפה של ילדים על ידי שפשופן במברשת שיניים ובסבון ושוטפת מבלי לגעת בקטיפה. לאחר הכביסה, אני מכניסה את הכיפה למייבש ללא חשש, מעמלנת, והכיפה חדשה. לבישום כביסה – לתא מרכך הכביסה יש לשפוך 3-4 טיפות בושם. הכביסה יוצאת ריחנית גם כשהבגד יבש. לריכוך כביסה בחיסכון – לשים חומץ במקום מרכך לכביסה בהרתחה – להכניס בגרב פתיתי סבון, לניקיון בוהק. בד קורדרוי – לכבס הפוך, ליבש הפוך, לגהץ הפוך – רק ללבוש ישר. בגד צבעוני – חדש להשרות בחומץ לפני הכביסה הראשונה לקיבוע הצבע.

כובע מחודש לחג נניח שאינכם קונים כובע חדש לחג, האם לכן נגזר עליו שיראה דהוי כמו עד עכשיו? לא. יש טיפול ביתי לכובע: את הלבד בכובעי גברים ניתן ליפות ולחדש (אחרי הסרת אבק וניקיון) עם ספריי שחור לנעלי זמש. אני משתמשת ב’זמש ספריי’ של חברת ‘קיוי’. – כיצד מתבצע הטיפול? “ראשית מברישים אבק. אח”כ אני מנקה עם קיסם אוזניים טבול ב’טינר’ כתמים שונים שישנם. אח”כ מרססים עם הספריי על כל שטח הכובע כולל הסרט. הנוח ביותר לרסס שהכובע מונח על בקבוק עם פקק רחב. 700K וכד'”. – האם הצבע לא יורד במגע? “כשהוא לח כן. לכן אני מרססת קודם את צידו החיצוני ומשאירה על הבקבוק להתייבש. אח”כ הופכת ומרססת את השוליים הפנימיים”. – ואחרי היבוש לא יורד בהברשה? “לא”. – הפעולה לא מקשה את הכובע? “לא. אבל אם אני רוצה להקשות את הכובע, (שמתרכך מרוב משמוש היד בו) אני עושה זאת ע”י התזת ספריי עמילן”.

קיפול כביסה ותיקוני בגדים • אין להתיישב לקפל כביסה בלי “עזרה שניה” של כל מכשירי התפירה. רצוי שתהיה זו קופסה מאורגנת, ובה החפצים השימושיים, למשל: ארבע מחטים מושחלות עם חוטי היסוד. כשחוט אחד נגמר – היא מיד משחילה חוט נוסף, אפילו אם סיימה את העבודה להיום. גם גומי להשחלה מושחל במחט המיוחדת, וכשצריך להחליף גומי בבגד – היא עושה זאת תוך רגע. וכך אין “הררי תיקונים” הכל נעשה תוך כדי קיפול הכביסה. • כפתורים שנושרים – מוכנסים לקופסה מיוחדת. גם הילדים יודעים היכן לשים אותם. • כשצריך להעלות או להוריד מכפלת של מכנסיים, מצמידים סיכות תפירה, לפי גודל המכפלת, ומעבירים מגהץ על המקום. כך קל יותר לתפור וברור יותר לעין. • למכנסי בנים המשתפשפים בברכיים, כדי שיהיו טלאים מוכנים ודבק מיוחד לבד. לפני שיש חור – כבר יש טלאי! • כשיש שני מעילים בצבע זהה ובגודל דומה, קשה להבחין למי שייך כל אחד מהם. אפשר להצמיד סיכת ביטחון קטנטנה לצד הפנימי של אחד מהם. • רוכסן של מכנסיים שנשאר תפוס על פס שיניים אחד בלבד, לוקחים מספריים ועוקרים 2 שיניים בבסיס הרוכסן מחצי הרוכסן שבלי הסגר, יש לעקור שיניים אלו במרחק סנטימטר אחד ולא יותר מבסיס הרוכסן, המקום הגזור נראה כשן לאחר עקירה, עכשיו מעלים בקלות את סגר הרוכסן על הפסים, ותופרים את מקום העקירה.

כפתורים ולולאות • כפתורים בעלי ארבעה חורים עמידים בפני נשירה יותר מאלה בעלי שני חורים. כדאי לתפור כל זוג חורים לחוד, כך שאם החוט של זוג חורים אחד נקרע, החוט המחבר את זוג החורים השני עדיין מחזיק את הכפתור במקומו. • כאשר תופרים כפתור על גבי מעיל או אריג עבה כדאי לתקוע עפרון בין הכפתור לבד ליצירת מרווח. לאחר התפירה, יש לשלוף את העיפרון וללפף את החוט בחוזקה סביב החורים הרופפים בשל המירווח. את מלאכת התפירה יש לסיים בקשירה. • ילדים נוטים לתלוש את הכפתורים הצמודים לבגדיהם. שימוש בחוט דנטאלי לתפירת כפתורים לבגדי הילדים יקשה על הילדים את מלאכת התלישה. • שיטה נוספת למניעת תלישת הכפתורים היא תפירתם לבגד בחוט גמיש (גומי). • כפתורים התפורים לבגדי צמר נוטים לקרוע את הצמר, למניעת הקריעה יש לתפור בחלקו הפנימי של הבגד כפתור קטן נוסף כך שהסריג שאליו תפור הכפתור יחצוץ בין שני הכפתורים, החיצוני (הגדול) והפנימי (הקטן). • כפתור האמור לשאת בעומס רב עדיף לתפור בחוט דייגים (ניילון) דק. • הסרת כפתור מהבגד במספריים גורמת לעיתים לקריעת הבגד. כדי למנוע פגיעה כדאי לתקוע מסרק בין הכפתור לאריג ולחתוך את החוט המחבר את הכפתור לבגד בסכין גילוח שתוחלק בין המסרק לכפתור. • בבגדי צמר רצוי לחזק את לולאות הכפתורים לפני כביסתם במכונה. תפירת הלולאות מונעת את התרחבותן ואת קריעתן בתהליך הכביסה. • כפתורי לחץ (תיקתקים) יש לתפור את צידו האחד של הכפתור לבד, להצמיד אליו את חציו השני, למרוח את גב החצי השני בגיר ולהצמיד אליו את הבד אליו רוצים לתפור אותו. יש להפריד בין שני חצאי כפתור הלחץ ולתפור את החצי שאינו תפור לנקודה המסומנת בסימן הגיר. • ניתן לחדש את כושר סגירתו של כפתור לחץ על ידי הצבת החלק “הזכרי” של הכפתור על משטח קשיח והכאה עליו בפטיש קטן, פעולה זו מרחיבה את ה”פין” – והכפתור סוגר שוב כחדש. • כפתורים שאיבדו מברקם ומצבעם ניתן לחדש מבלי להסירם וזאת על ידי תקיעת לוח קרטון/פלסטיק בין הכפתור לאריג והברקת/צביעת הכפתור באמצעי המתאים. שיטה זו מונעת לכלוך האריג. • כפתורים ניתן לסדר על ידי השחלתם בקבוצות של כפתורים זהים על חוט תפירה או חוט ברזל דק וקשירת קצהו. • לשמירת הסדר בקופסת כלי התפירה ניתן להצמיד נייר דבק דו צדדי למכסה קופסת כלי התפירה, ואליו להצמיד בלחיצה את הכפתורים בהתאם לסדר הרצוי. • מגנט לסיכות התפירה – שכיח מאד שקופסת סיכות תפירה נופלת וכל הסיכות מתפזרות. אפשר למנוע את זה: שימו מגנט בתוך או מתחת לקופסא. גם אם הסיכות תפולנה, הן תשארנה צמודות למגנט.

החלפת גומי במכנסיים כאשר יש צורך להחליף גומי במכנסיים וכד’: אפשר לחבר ע”י קשר, קצה של גומי חדש לקצה הישן, וכך, כשמוציאים את הישן, החדש נכנס אוטומטית. גוזרים וקושרים. זה הולך מהר יותר מאשר להשחיל במחט מיוחדת.

שמיכות קיץ/חורף – בהחלפת שמיכות הקיץ לחורף, לפני שאני מעלה אותם למעלה, אני מכבסת את כל השמיכות הקיציות ומנקה את המדף כבר לפסח, ואזי מסדרת את השמיכות הריחניות בארון “נקי לפסח”. לא חבל בערב פסח להוריד, לנקות ולכבס עוד ערימת שמיכות בזמן לחוץ של כביסות?!

בגדי קיץ/חורף – כשמאחסנים את בגדי הקיץ, חלוקים, מכנסיים, חולצות, שמלות וכו’, לפני שהם “עולים למעלה”, להפוך את כל הכיסים כמו לפני פסח, לנקות עכשיו (לא בזמן לחץ), כאשר העבודה יכולה להעשות לאט וביסודיות, ואז להשאיר את הכיס הפוך, כך שיהיה סימן בערב פסח, שבגדים אלו “עשויים”.

איחסון בגדי ילדים – בהגיעכם לסדר בגדים מילדים, שכבר קטן עליהם, ויש לכם ב”ה ילדים שיגיעו לגיל הזה בעוד שנה, שנתיים או יותר, אזי: כדאי לסדר ערימות אפילו בגומיות, ולצרף בתוך הגומיה פתק “גיל 3”, או “מס’ 5” וכד’, ואזי נותר רק לשלוף את הערימה הנכונה, מבלי לבלגן שוב את כל הבגדים שבמדף.

אלף בית של נקיון הנתונים בפרק זה נאספו ונבדקו במשך זמן רב, ריכוז חומר בצורת מדריך מתומצת, ברור, ערוך לפי הא”ב. בעיקר לפסח אך לא פחות גם לשאר ימות השנה:

האם יש תחליפי אקונומיקה שאינם פוגעים באריגים רגישים? יש שלושה סוגים של חומרים מלבינים: מלבין כלורי (אקונומיקה, לובן קלין וכו’), מלבין חמצני, מלבין פרבוראט הנתרן. את שלושתם ניתן לרכוש בחנויות למוצרי ניקוי, או בחנות לחומרי בנין. מלבין חמצני טוב להלבנת כתמים באריגים שמלבין כלורי עלול לפגוע בהם, כגון צמר, משי, אסטקס. מלבינים על בסיס פרבוראט הנתרן אינם מזיקים לסוגי האריגים השונים, אולם צריך להימנע מלהשתמש בתמיסת מים חמים, בבדים הרגישים לחום. בעזרת מלבין זה ניתן לטפל ב’תקיפות’ בכתם עקשן: מפזרים גבישי פרבוראט הנתרון ישירות על הכתם, ושוטפים בעזרת מים כמעט רותחים – בדים שאינם רגישים. בדים רגישים יותר, יש להשרות במים חמים שהמסת בהם שניים שלושה גבישי פרבוראט למשך הלילה. אם הופיע כתם צהוב, שטפי בחומץ בריכוז של 10%. בכל מקרה בדקי קודם את יציבות הצבע בפינה נסתרת. • איך נוהגים באריג שנפגע מאקונומיקה? אריג שנפגע מאקונומיקה, מסודה לשתיה או מכל בסיס אחר, יש לשטוף מיד במים קרים. כשמדובר באריג שאינו עדין מאוד, ובבסיס שאינו חזק מאוד, כגון אמוניאק או סודה לכביסה, טיפול מעין זה מספיק. אם הצבע השתנה, או שאת מעונינת לנטרל את השפעת החור שעוד נותר בתוך האריג כדי שהצבע לא ייפגע – נטרלי את הכתם בעזרת חומץ מחוקה או במיץ לימון. לעיתים תועיל שטיפה בחומץ או בלימון גם כדי להחזיר לקדמותם צבעים שכבר דהו. גם שטיפה באמוניאק (או באמוניאק מדולל במים כמדובר בבדים רגישים), עשויה לחדש צבעים שדהו.

כיצד מסירים כתמי בושם? בדים כביסים הרטיבי במים, שימי ‘מסיר כתמים נוזלי’, שפשפי בעדינות, שטפי במים. טפטפי אלכוהול על הבגד, כסי בפיסת בד ספוגה אלכוהול אף היא, שהכתם יעלם. אם המטלית מתלכלכת, החליפי אותה. חזרי על הפעולה עד שהכתם נעלם. שטפי במים. באריגים שאינם כביסים טפלי באותה דרך, מלבד השימוש ב’מסיר כתמים נוזלי’.

איך מסירים כתמי דיאודורנט? בעזרת שטיפה במים חמים ובחומר ניקוי נוזלי. אם הכתם לא נעלם לגמרי, ניתן לנסות להסירו בעזרת מלבין, או במי חמצן.

איך מסירים כתמי דשא וצמחים? הניגוב באלכוהול הוא הטיפול היעיל ביותר, אולם יש לבדוק קודם בפינה נסתרת אם הצבע יציב. בבדים המכילים אצטאט, דללי את האלכוהול בשני חלקים מים. באריגים שצבעם אינו יציב, ניתן לשטוף היטב בנוזל לניקוי, ולשפשף את אזור הכתם בעזרת מלבין מתאים.

כיצד נפטרים מכתמי דם? דם ישן הוא כתם עקשני וקשה מאוד להסיר אותו. לכן רצוי לשטוף את הכתם מיד לאחר שהוא נוצר: שוטפים במים קרים (ולא במים חמים!), ומשפשפים עד שהכתם נעלם כמעט לגמרי, אחר מכבסים במים חמים ובחומר ניקוי. כביסה באבקת ‘ביו’ לפי הוראות היצרן תועיל אף היא, ובדרך כלל ניגוב באלכוהול יסלק את שארית הסימנים. לכתמים ישנים ועקשניים, יש להוסיף מעט אמוניאק לחומר הניקוי ולכבס שוב במים חמים.

איך מסירים כתמי חלודה? בחרי באחת הדרכים הבאות: 1. הרטיבי את הבגד במים, סחטי מיץ לימון, והחזיקי כמה דקות מעל זרבוביתו של קומקום רותח, שטפי במים. 2. ניתן להסיר את הכתם בעזרת חומצה אוקסאלית (זהירות רעל!): פרשי את האריג מעל קערה ובה מים רותחים, הכיני תמיסת חומצה אוקסאלית: כף אחת גבישים לספל מים, טפטפי על הכתם כמה טיפות, ושטפי מהר בתוך מים רותחים. חזרי על הפעולה מס’ פעמים עד שהכתם יעלם לגמרי.

כיצד מסירים כתמי יוד? כתם יוד טרי יורד בקלות בדרך הבאה: מרטיבים את הכתם במים, ושמים בשמש, או מעל אדים של קומקום רותח. כתם יוד ישן ירד לפעמים, לאחר השריה ארוכה במים קרים ושיפשוף בחומר ניקוי. כתמי יוד גם ישנים וגם חדשים, ניתן להסיר בקלות מכל סוגי האריגים שאינם ניזוקים ממים, ע”י שימוש בתמיסת “טיוסולפאט הנתרן” המכונה ‘היפו’ (להשיג בבית מרקחת, בחנות לחומרי בנין, או בחנות לצורכי צילום). המיסי כף של גבישים בתוך חצי ליטר מים, השרי את הפריט במשך 15 דקות, ושטפי במים. הכתם יעלם. טוב לבדוק קודם את יציבות הצבע.

כיצד מסירים כתמי יין? בדקי תחילה אם סוג הבד יכול לעמוד בטיפול הבא, ואם כן: מתחי את מקום הכתם מעל לקערה או לצלחת. פזרי עליו מלח, וצקי מים רותחים מגובה של 30 ס”מ לפחות. הזהרי שלא תיכווי.

איך מנקים כתמי כורכום וקארי? תבליני הכורכום והקארי, הכלולים בתוך חרדל ובתוך חמוצים מוכנים, מותירים כתמים צהובים בהירים עקשניים ביותר, שקשה ביחוד להסירם מבדי כותנה. לפני הטיפול יש לבדוק את עמידות הצבע, ואם ניתן – יש להשרות במים עם אמוניאק, או באלכוהול, ולשפשף, אם נותר כתם נסי להשתמש במלבין מתאים לאריג. • מדוע רגישים בדים מסויימים לכתמי מים? אריגים כגון טפאטה, מוארה, משי ורייון, ואריגים מרשרשים אחרים, עברו תהליך אשפרה בזמן ייצורם, שנועד להקנות להם תכונות מסויימות, כמו יציבות ונוקשות. המים מזיזים את הפרודות של חומר האשפרה ממקומן, והן מסתדרות מחדש בצורת טבעת. כדי לסלק כתמים אלו, הרטיבי את הבגד כולו במים, או הברישי אותו בעזרת אדים מקומקום חשמלי (לא קרוב מדי לפי הקומקום), גהצי את הבגד בעודו לח, לעיתים מתיחת הבד ושפשוף ביד או במברשת קשה יכול להעלים את הכתם.

איך מנקים את שיני המסרק? מסרק העשוי מעצם או מגומי קשה משרים במשך 10 דקות בתוך קערה עם מים פושרים ושתי כפות אמוניאק, אלכוהול או ליזול. שוטפים היטב ומשפשפים את השיניים עם מברשת שיניים ישנה. מסרקים העשויים ניילון אפשר להרתיח. מסרקות פלאסטיק שהחומרים החריפים עלולים לשנות את צבעם או להזיק לציפויים, משרים במי סבון פושרים, זמן ממושך, ומשפשפים במברשת קטנה.

איך מסירים מסטיק מאריגים? בחרי באחת משתי האפשרויות, או נסי את שתיהן אם אחת לא מצליחה להסיר את הכתם לחלוטין: 1. שפשפי את הכתם בעזרת גוש קרח. הקרח יקפיא את המסטיק, ותוכלי לגרד אותו. אם נותרה שכבה דקה ועקשנית, גרדי שוב וקלפי מיד. 2. טבלי את הכתם בתוך נוזל ניקוי, ושפשפי. חזרי על הפעולה מס’ פעמים עד שהכתם ירד כולו. אם נותר ‘עיגול’ של כתם סוכר, שטפי אותו במים.

איך מנקים את המקרן (הרדיאטור) של ההסקה? ברוב שואבי האבק, ניתן להפוך את הפעולה: ‘לנשוף’ את האויר במקום לשאוב אותו. בחרי בחלק הצר והארוך, שיכול לחדור בקלות אל בין הצלעות, פרשי מתחת למקרן ניר עיתון לח, הלחות ‘תדביק’ את האבק אל העיתון, ו’נשפי’ בעזרת השואב על כל חלקי המקרן. אם אין לך שואב מתאים או אין לך שואב בכלל, תוכלי להשתמש במברשת שטוחה, שלה שורה אחת של שערות, והקפידי לחדור אל כל ‘קפלי’ המקרן.

מה משותף למשקאות קלים ולמיצי הדרים? כתמים של משקאות ושל מיצי הדרים נעלמים לאחר שהם מתייבשים, אולם זו רק אשלייה: לאחר זמן מה הם יופיעו מחדש בצורת כתמים צהובים, שכמעט אין דרך להסירם. אם לא לאחר שהות ממושכת, מובטח לך שהם ישובו בגיהוץ הקרוב. לכן יש לטפל בכתם מיד עם היווצרו: משקאול קלים יש לשטוף בהרבה מים קרים, ואילו רוב מיצי ההדרים ירדו מהבגדים בכביסה רגילה במכונה, אם זו תיעשה סמוך ככל האפשר להכתמת הבגד.

מתי חובה להוסיף לכביסה מרכך כביסה? כאשר אנו מוציאים לבנים שאוחסנו זמן ארוך בארון, אנו מבחינים לא אחת בכתמים חומים קטנים. אלה למעשה כתמי חלודה שהופיעו באחסון הממושך בגלל חלקיקי ברזל שהכילו המים בכביסה האחרונה. כאשר מרתיחים לבנים לקראת אחסון, חובה להשתמש במרכך, כדי שהכתמים החומים הללו לא יופיעו לאחר זמן מה.

האם נפט, נפתאלין, וקמפור הורגים נמלים? מסתבר שלא. הנמלים אינן מחבבות את ריח החומרים הללו, ממש כמו כל אחת מאיתנו, ועל כן החומרים הללו משמשים כחומרי דחיה בלבד, ולכן אינם תמיד יעילים. הקטילה הבטוחה ביותר, היא שימוש בתרסיס מתאים, תוך הקפדה על הרחקת מוצרי המזון והכלים בשעת הריסוס. כשאת מרססת – הקפידי לרסס היטב את תחתית הארונות וסביב רגלי השולחנות, סביב הכיורים ומתחתם, וכן סביב מסגרת החלון וליד כל סדק היכול לשמש לנמלים מעבר, הצלחתך תהיה מובטחת – אם תצליחי לעקוב אחר שיירת הנמלים ולאתר את הקן שממנו הן מגיעות, ולרסס בתוכו.

כיצד מסירים כתמי סיד? כתם יבש יש להבריש תחילה ולגרד את שאריות הפירורים, אח”כ משרים בחומץ מדולל (10%), ושוטפים במים תוך כדי הברשה.

כיצד מונעים הופעת כתמי עובש? העובש עלול להופיע רק בסביבה ‘ידידותית’, כלומר, סביבה לחה ולא מאווררת דיה. כדי למנוע את הופעת העובש עלינו לדאוג לייבוש ולאוורור נכון של כל חדרי הבית, הארונות ומקומות האיחסון. במקום לפתוח לאיוורור במשך החורף את הארונות בהם איחסנת את בגדי הקיץ ולהיפך, תוכלי להשתמש בסופגי לחות כימיים, שמוכרים לעקרת הבית, משום מה, הרבה פחות מכדורי הנפטלין, למרות שסכנת העובש אינה פחותה מסכנת העש. גרגירי סיליקה ג’ל או אלומינה פעילה, סופגים עד מחצית משקלם מים, והם יבשים למגע גם כשהם ספוגים נוזלים. ניתן לייבשם ולהשתמש בהם בשימוש חוזר. על האריזה טווח הפעולה של כל תכשיר, ויש גרגירים המכילים חומר הגורם להם לשנות מצבעם כאשר הם כבר ספוגים בלחות ולא יעילים עוד. חשוב להניח את סופגי הלחות הכימיים בארונות הסמוכים לתקרה, בעיקר אם אתם מתגוררים בקומה העליונה של הבניין, וצפויים לסכנת רטיבות בחורף. כדי למנוע הופעת עובש בקירות חדר האמבטיה, חשוב להקפיד על ייבוש ואוורור טוב של החדר. רצוי לפתוח את החלונות ולהפעיל את החימום בחדר האמבטיה למשך 10 דקות לפחות ולאחר כל מקלחת.

איך מסירים כתמי עובש לאחר שהופיעו? ראשית מסירים אותם מיד. משום שהכתם החיצוני מצביע על כך שנבגי העובש התמקמו בבגד, ואם לא נזדרז להשמידם, הם יחדרו אל החומר ויגרמו לריקבון. בקצרה: כל סוגי הכלור (אקונומיקה, מלבין וכו’), נהדרים להסרת העובש. ממשטחים שלא ייפגעו מהם, כמו: מקירות, מפלסטיק, מחרסינה, מריצפה וכו’. בגדים יש לכבס מיד כשמתגלים הכתמים, אם נשארים כתמים לאחר הכביסה – לפחות הרגנו את נבג העובש, וכל שנותר לנו הוא לטפל בכתם החיצוני: שפשוף בעזרת מיץ לימון עשוי להסיר את הכתם, ואם האריג אינו עדין, תוכלי לדלל אקונומיקה במים, ולשפשף את מקום הכתם. עובש שהתפתח בתוך נעליים, מלווה בד”כ בריח רע ובפטריות מיקרוסקופיות. מרחיקים אותו בעזרת תמיסת פומלדהיד שרוכשים בבית מרקחת: טובלים קצה קיסם מלופף צמר גפן בתמיסה, ומורחים בקפדנות על כל האזור הנגוע, עוטפים את הנעל בשקית ניילון סגורה, למשך שעה לפחות, מוציאים ומייבשים היטב. זהירות! אדי הפורמלדהיה מסוכנים, היזהרי שלא לשאוף אותם. ספרים שנרטבו, צריך לפתוח כמניפה, ולפזר בין הדפים חומר סופג לחות, כגון קורנפלור. אין לשוב ולאחסן לפני הייבוש המלא. • איך מגינים על צמר פלדה רטוב מחלודה? משרים אותו בתוך ספל מים עם שלוש כפות סודה לשתיה. את הצמר פלדה ניתן להשיג בדרגות גסות שונות לצורך עבודות שונות. הדרגה העדינה ביותר, המומלצת לשימוש בסירים, כדי שלא לשרוט את הנירוסטה, מסומנת בשלושה אפסים000. • איך מעלימים כתמי ציר דגים? השרי את הבגד בתמיסה של חצי ספל מלח ושני ליטרים מים, שטפי במי ברז, וכבסי במים פושרים וסבון. טיפול זה יעיל להפליא גם לכתמי קיא. • איך מעלימים ‘כתמים מבריקים’ מקטיפה או מקורדרוי? לעיתים מופיעים כתמים מבריקים על בדי קטיפה או על בגדי קורדרוי, היוצרים מראה לא אסטתי. את הכתמים מסלקים בעזרת הברשה במברשת קשה, תוך הקפדה כי ההברשה תיעשה כל העת בכיוון אחד. • מה עושים אם אין הוראות כביסה על השמיכה החשמלית? רוב השמיכות המיוצרות כיום ניתנות לשטיפה ואינן ניזוקות במים, אולם יש שמיכות שאסור להרטיבן כלל, ונקודה זו בד”כ כן מסומנת ע”ג השמיכה. אם לא – עלייך לברר זאת אצל היצרן. שמיכה שמותר להרטיבה, תוכלי לכבס בדרך הבאה: ביד: נערי כדי לסלק אבק ולכלוך, השרי במים פושרים וחומר ניקוי עדין (רצוי נוזלי, כדי שימס היטב) למשך 15 דקות. שפשפי בעדינות את פני השמיכה אם הם מוכתמים. אל תסחטי כדי שרשת חוטי החשמל לא תינזק. תלי לייבוש בצל. במכונה: השרי בטמפרטורת מים של 30 מעלות. כווני את המכונה לפעולת השרייה עדינה, ולסחיטה העדינה ביותר שניתנת. לאחר 5 דקות של סחיטה, הפסיקי את פעולת המכונה. יבוש במכונה – אפשר רק אם את יכולה להפסיק את חימום התוף. אם כן – חממי את המייבש במשך 5 דקות כשבתוכו שלוש מגבות גדולות, הפסיקי את החימום לגמרי, הכניסי את השמיכה, והפעילי את המפוח למשך 15 דקות. הוציאי את השמיכה בעודה לחה, ותלי אותה על החבל בצל. • כיצד מסירים כתמי תמרוקים? מבדים שאינם כביסים אין כמעט סיכוי להסיר כתמי תמרוקים, מבדים כביסים ניתן ברוב המקרים לכבס ולהסיר את הכתמים. באופן הבא: צקי חומר ניקוי טוב ישר על הכתם, ושפשפי היטב עד שיווצר קצף סמיך, שטפי וחזרי על הפעולה שוב עד שיעלמו גם שולי הכתם.

כיצד מטפלים בתכשיטים? תכשיטים אמיתיים העשויים זהב ואבנים יקרות מאבדים במהירות את ברקם, כאשר לכלוך וסבון מצטברים על פניהם, וסביב מסגרות השיבוץ, או בתוך חללים בדוגמא קלועה. מומחים ממליצים לנקות את התכשיטים במי סבון חמים, ובעזרת מברשת זיפים קטנה. תחילה יש להשרות את התכשיט במי הסבון, ורצוי להוסיף גם מעט אמוניאק – אולם לא כשמדובר בפנינים – ולאחר מכן לשפשף ביסודיות עם המברשת, כדי להגיע לכל חלקי התכשיט. לנער מהמים ולייבש מיד במטלית לחה. תכשיטים מלאכותיים יש לנקות בחומר ניקוי ובמים, אולם הקפידי להשתמש במים פושרים ולא חמים כדי למנוע היסדקות אבנים שאינן אמיתיות וזכוכית צבעונית. אין לשפשף אותם במברשת בעלת זיפים קשים מידי, כדי שהציפוי לא יישרט. לתכשיטים משובצים, אמיתיים ומלאכותיים ניתן להעניק טיפול מיוחד, בקיסם שקצהו טבול באלכוהול. פעלי במהירות. מים חמים מידי, או מגע ממושך באלכוהול, עלולים להזיק לדבק המחזיק את האבנים במקומן. תכשיטי פלסטיק שטפי בקצף סבון פושר, שטפי במים פושרים ונגבי. תכשיטי עץ אפשר לנקות במטלית רכה, לחה וקרירה. הבריקי ע”י שפשוף עדין בכף ידך.

צרור עצות חשובות 1. לא לרחוץ כתמי דם, ביצה ומיצי פירות במים חמים מיד עם היווצרותם. לא רק שהמים החמים לא ינקו את הכתם – הם גם יקבעו אותו! 2. לעולם לא להשתמש במלבין כלורי (אקונומיקה, לובן קליו וכו’) על בדי לייקרה כגון: בגדי ים, גרבי רשת, ולא על בדי משי, צמר או כותנה שעברה תהליך של ‘אל קמט’. 3. הקפידי להניח בגדים שחזרו מכביסה בתחתית ערימת הבגדים, כדי שתיווצר מחזוריות שתקיף את כל הבגדים, כך שהבלאי יהיה אחיד. 4. לעולם אל תרססי דיאודורנט על בגד, אלא רק על הגוף. יש דאודורנטים המכילים מלחי אלומיניום שהם חומצתיים מטבעם ועלולים לשנות את האריג או את צבעו. 5. רצוי להימנע מלהתיז בושם על בגדים רגישים, ובושם מרוכז (פרפום) אין להתיז על כל בד שהוא. 6. אסור לערב תמיסות ניקוי שונות!!! גם אם כל חומר פועל נהדר בפני עצמו – אין זאת אומרת שביחד הם יפעלו טוב יותר. צירופים מסויימים עלולים להיות קטלניים. יש חומרים שכאשר מצרפים אותם משתחרר גז רעיל, העלול לגרום למחלות אנושות ואף מוות!! בראש ובראשונה אין לערב כל תכשיר המכיל מלבין כלורי – כמו אקונומיקה, לובן קלין או חול לניקוי – ביחד עם אמוניאק, סודה, מסלק חלודה, נוזל לניקוי אסלה או מנקה תנורים!!! 7. איך מכינים לבד מסיר כתמים נוזלי, יעיל ביותר וחסכוני? שפכי לתוך בקבוק או צנצנת נוח לאיחסון, מנה אחת גליצרין, מנה אחת חומר לניקוי כלים, ו-8 מנות מים. נערי היטב לפני כל שימוש. מומלץ לאחסן בתוך מרסס פלסטי, שאפשר לסגור אותו במכסה פלסטי קטן.

ניקוי מזגן לניקוי מזגן מלכלוך, בפרט בין רדידי האלומיניום, או למים שלא מתנקזים החוצה: אפשר להתיז כמות סבירה של חומר נוזלי לפתיחת סתימות בכיור או באסלה, אחרי חצי שעה בואו לראות את התוצאות. ניקוי מסנן האבק במזגן – הדרך הרווחת היא לשטוף בזרם מים חזקים ולתת להתייבש בחוץ. דרך אחרת, קלה ופשוטה המשאירה אותו נקי לחלוטין: לוקחים מברשת עם שערות רכות (מברשת כובעים) ומעבירים משני הכיוונים. מהר, בלי מאמץ ויוצא נקי לגמרי.

ניקוי פקס לניקוי מכשיר פקס מלכלוך מצטבר: לקחת נייר עבה, לשפוך עליו קצת אלכוהול ולהסיעו בתוך המכשיר. כמו כן לפתוח את מכסה הפקס מלמטה, ואז מגלים כמה מראות קטנות, המלאות אבק מן הסתם. מנקים אותן עם צמר גפן טבול באלכוהול (מומלץ להסיר לפני כן את האבק מכל האזור ומהמראות) ומייבשים עם צמר גפן. סוגרים ויש לכם פקס חדש.

ניקוי סיר שרוף סיר שתחתיתו נשרפה וקשה לנקותה: יש להרתיח מים בסיר + חצי כוס אבקת כביסה ולתת למים לבעבע. אח”כ החלק השרוף מתקלף בקלות.

זאטוטים וקישקושים – עצה קלה ופשוטה לניקוי קשקושי צבעים, עפרונות, לורדים וכד’, שמקשקשים צאצאינו המתוקים על הקירות, ארונות, רצפה וכו’: חב’ ‘יעקבי’ מייבאת לארץ חומר לניקוי כלי כסף בשם ‘דורגליט’ DURGALIT. SILVO/BRASSO הביצוע הוא כדלקמן: לוקחים חתיכת צמר גפן מתוך הקופסה ומשפשפים את המקום המקושקש עד שהצבע נעלם. לא להבהל מהצבע הורוד אשר מתפשט על המקום הנגוע בעת הניקוי, כי אחרי שמסיימים לוקחים מטלית לחה ועוברים על המקום, ואז, הפלא ופלא, הקשקושים נעלמים.

גפרור ארוך לנר – במקום שני גפרורים בהדלקת נרות שבת, כדאי לקנות גפרורים ארוכים שמשתמשים בהם להדליק אש בגחלים.

ספריי צבע למקרר אם המקרר או מכונת הכביסה שלכם, ארונות וכד’. עם כתמים ושריטות שאינם יורדים: אפשר לחדש אותם ולטשטש את הכתמים, ע”י שימשו בספריי צבע. ניתן להשיג בחנויות ‘טמבור’ בצבעים שונים.

‘טינר’ לצבע שמן טרי אתמול עלינו לציון התנא הקדוש “רבי שמעון בר יוחאי זיע”א”. בהשתטחות על מצבת התנא שכנראה נצבעה בצבע שמן לא מזמן, שרוול ה”חאלעטל” נצבע אף הוא בלבן. (כנראה משום שזיעה בתוספת דמעות יוצר תערובת הממיסה את הצבע וכו’). בדרך שמעתי מעוד יהודים טובים שאף הם מנסים לשפשף את שיפולי השרוול ללא הצלחה, ומקווים שמכונת הכביסה אכן תצליח טוב מהם במשימה זו. הנה לכם “פטנט רשום” קל ונוח: קחו בקבוק ‘טינר’ הניחו את המקום ה’נגוע’ על פי הבקבוק, והפכו את הבקבוק על פיו לשניה. עכשיו שפשפו את המקום בעזרת החליפה עצמה, דהיינו: שתקפלו את המקום המלוכלך לשניים ושפשפו אותם בזה בזה, אבל לא בעזרת סמרטוט או כל בגד אחר, משום…ההמשך אבד ב’צוק העיתים’, כמו גם מקום חותם האיש. אלף.

סחבת ‘טריקו’ חולצת ‘טריקו’ שיצאה מכלל שימוש, תשמש אותך במקום סמרטוט שלא נופל מהמגב… הכניסי את פתח החולצה מלמעלה, כך שהשרוולים ינוחו על המגב.

מייבשי המטריות שאלה לציבור: נשגב מבינתי המנהג המוזר של שטיחת המטריה כשהיא פתוחה, בפרוזדורים של בתי הכנסת, בכניסות לבתים וכו’, ובכך נחסמים המעברים ונגרם בוץ ועוד, ואני שואל: וכי המטריה צריכה להתייבש??!! תשמעו האיש שואל שאלה של טעם. מדוע באמת צריך לייבש מטריות? הן הלא עשויות ניילון ושום דבר לא יכול לקרות להן? זאת ועוד; הלא גם כשהמטריה תשאר סגורה – היא תתייבש לבסוף. (אם כי אז תווצר שלולית קטנה וממוקדת, בעוד במצב פתיחה הנזק מתפזר…). ללא ספק יש כאן “התנהגות שבטית”. אני רואה אותך שרואה אותו שרואה אותם שרואים אותנו שראינו את הורינו מייבשים מטריות וכולנו ממשיכים את ה’מסורת’. לא עוד! איש חצור עצור יעצור את התופעה ולכולנו תהיה הרווחה.

כך קודחים בתקרה כשיש צורך לקדוח בתקרה, נהג חתני שיחיה: לקדוח חור בצלחת חד פעמית עמוקה, וכשחוד המקדח תקוע בצלחת, לקדוח חור בתקרה. כך הוא חוסך לעצמו ולריצפה (ולכל מה שבדרך) את אבק ועפר הקידוח.

זה כן ל’ניט’ כסאות מטבח שברגם כבר לא נכנסים בהם, מרוב שנאכלו ע”י הברגות חוזרות ונשנות (מדובר בשלדת מתכת עם מושב ומשענת עץ מרופד, כאשר קטע מולחם הבולט מהשילדה, מתחבר לריפוד ע”י הברגה): לקחת ‘ניטים’ עבים קצת יותר מהבורג ולהכניס במקומו, ואזי זה יתפס טוב. כמובן שצריך מכשיר ‘ניטים’. מדובר בהשקעה של כשלושים עד ארבעים שקל, כדאית בהחלט. (לעגלות שנפל בהם הבורג ועוד).

אקונומיקה לוילון על וילון אמבטיה עשוי נילון שנהיה עבש שופכים אקונומיקה על העובש ומסביב ומחכים כמה דקות. לעבור על המקום עם מטלית ולשטוף עם ‘טוש’. האקונומיקה לא מזיקה לנילון.

סלט סבונים למי שאוהב חיסכון. לקחת את כל הסבונים הקטנים שנשארים, לשים בשקית נילון, להוסיף כף מים, לסגור ולהשאיר עד הבוקר. עד למחר הסבונים יתרככו ואזי ניתן יהיה ללוש אותם ביד לכלל עיסה אחת. להשאיר ליבוש (לא בשמש) והרי לכם סבון חדש.

שאריות סבונים 1. לשים שאריות במחבת להוסיף מים ולחמם על אש קטנה לבחוש עד שמתקבלת בלילה נוזלית חלקה, להוסיף כמה טיפות שמן פרפיום (כימיקלים לתעשיה, מחקר ומעבדות – דפי זהב), ליצוק את הבלילה לתבניות דקורטיביות משוחות בוזלין או במיכלים חד פעמיים, מניחים מס’ ימים ליבוש יסודי. 2. לקחת ליפה של שבת ולמלא בה שאריות סבון ולהתרחץ בזה.

מטלית ‘ספונז’ה לכיור לקנות 2 מטליות ספונז’ה, אחת בצבע אדום (או פס אדום) ואחת בצבע כחול, לחתוך כל מטלית ל-6 חלקים, והרי לכם מטלית לכיור ושיש, חלבי ובשרי.

ספריי חלונות לספרים סידורים ותהילים ושאר ספרים, שצברו לכלוך ושחור בכריכתם: לקחתי ספריי חלונות והתזתי על הכריכה מעט, ומיד נגבתי בסמרטוט לבן נקי. הסמרטוט השחירה והספר נקי. תנסו.

הקשית השואבת לעיתים, כאשר גם הפיה הצרה ביותר של שואב האבק אינה מצליחה לחדור למקומות צרים וקטנים, כמו למשל לקצות מסילות החלונות וכד’, אפשר לחבר בעזרת דבק ‘סלוטייפ’ רחב – לפיה הצרה של השואב (יותר קל לחלק זה) קשית שתיה. ה’סלוטייפ’ סביב נועד הן למנוע מן הקשית להישאב בעצמה והן לצמצם את לחץ השאיבה שיעבור כולו דרך הקשית. עם ‘שואב קשית’ זה ניתן לחדור לכל אותן מקומות בהם אנחנו נאלצים להשתמש במקלוני אוזניים, סכינים וכד’. הקש גם גמיש, כך שהוא חודר גם בפיתולים מתבקשים וכד’. (חצי ממנו בולט מהשואב).

‘קנט’ שנפל ‘קנט’ שנפל מקיר מסויד ב’טמבורטקס’ נצמד היטב לשנים רבות ע”י דבק חם. יש לשים לב לא לשים הרבה דבק, כי ה’קנט’ יכול להתקמט מרוב חום. ברור שעוקצי ה’טמבורטקס’ הם המפריעים להדבקה וכן הזווית שאינה ישרה. יש שתי עצות להתגבר על הבעיה: א. דבק אקרילי לקירות. ב. לקדוח כמה חורים בקיר וגם להדביק.

תחתית מגהץ שחורה או שרופה? לפזר מעט מלח על עיתון ישן ומגהצים במגהץ חם מאוד בתנועות סיבוביות.

ברגים חלודים – קוקה קולה פותח ברגים חלודים.

ניקוי חלונות בצד אחד לנקות מימין לשמאל ומצד שני מלמעלה למטה, כך אפשר לראות היכן נשאר סימן. לחלונות גדולים: להרטיב את החלון עם ספוג טבול במים לנגב עם מגב, ולנגב אותו כל הזמן שלא ישארו סימני מים.

שטיפת רצפות נוחה כדי שסמרטוט רצפה לא יפול כל הזמן מן המגב, לעשות חור במרכז הסמרטוט ולהשחילו על המקל – פטנט נהדר.

בזיכים – עם שמן וחלב לאחר החנוכה לשים בסיר עם אמה ומים רותחים להרתיח מעט זמן על האש, לשטוף יוצא כמו חדש.

דרך נוחה לאיסוף חפצים מכל פינות החדר – לאסוף למרכז בעזרת מגב.

כשיוצאים לקניה מרוכזת לחשוב על אנשים עם אפשרויות קטנות ואז יש פחות לחץ בקניה.

ניקוי כלי כסף – להחליף את החומר בקשר לשיטה שהבאתם, לניקוי כלי הכסף: יכול להיות שניקוי עם הספוג כנ”ל מקל, (לא רק מקל. אלא גם משתמר לאורך זמן, עקב החומר הסיליקוני שבספוג הנ”ל. יוד) אך לדעתי כדאי לנסות חומר אחר: ג’ונסון גורדרס, הבקבוק הכחול, הוא החומר היחידי שאנחנו מכירים, שעמיד לאורך זמן. ניסיתי הרבה חומרים וביניהם גם את ה’דלו’ שהומלץ בכתבה ההיא, אך תמיד חזרתי לחומר הנ”ל. (שוב אני מרגיש שהחמצתם את ‘לב’ השיטה שם – השילוב שבין החומר, לא משנה איזה, לבין ספוג ההברקה הסיליקוני, שהוא נותן את העמידות לאורך זמן, ואף מגן מכתמי נוזלים. יוד). על בקבוק הג’ונסון רשום: “שומר על ברק לאורך זמן, פי 7 ויותר מכל מוצר אחר”. אינני יודעת אם באמת פי 7, אך בטוח שעמיד לאורך זמן.

3 תגובות
bottom of page