Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility עשרת ימי תשובה, התשובה הנסתרת של ימות החול | רחלי וינשטוק
top of page

עשרת ימי תשובה, התשובה הנסתרת של ימות החול | רחלי וינשטוק

לא לחינם הנהיג ד’ יתברך ימי תשובה שהם ימי חול גמורים בין כסה לעשור. עשרת ימי תשובה שהם כנגד עשרה מאמרות מזמנים לנו עבודת תשובה של חולין, המחפשת את נוכחותו יתברך הנסתרת בחיי החול, המבקשת להתגלות על ידי יהודים בשר ודם שלצורך כך נשלחנו לעולמנו זה, לגלות את התורה המסתתרת במרחביו הגשמיים.

הימים שבין ראש השנה ליום כיפור, מיום לידת העולם ליום תשובת העולם. אנו עוברים מיומיים של תפילה, תקיעות, ושמחת חג, ליום קדוש בו אנו נדמים כמלאכים. ומה יש לנו באמצע? עשרת ימי תשובה, המתחילים בראש השנה וממשיכים בשבוע של ימי יומיום פשוטים, רק עם הבדל אחד, הם נקראים “עשרת ימי תשובה”. מהי התשובה המזדמנת בימים אלו? כיצד היא מתאפשרת בימות החול? רבי נתן מקשר את תשובת ימים אלו לעבודה רוחנית הנלמדת מתורה של רבו, רבי נחמן, בתורה זו רבי נחמן פותח בהנחת יסוד: “דַּע, כִּי עִקָּר הַחַיִּים הִיא הַתּוֹרָה” ועליה הוא שאל קושיא מתבקשת: “וְלִכְאוֹרָה, זֶה הַדָּבָר קָשֶׁה מְאֹד, אֵיךְ אֶפְשָׁר לִפְרׂשׁ עַצְמוֹ מִן הַתּוֹרָה אֲפִלּוּ שָׁעָה קַלָּה, הֲלֹא הִיא חַיֵּינוּ וְכוּ’, וּמִי הוּא זֶה שֶׁיִּרְצֶה לִפְרׂשׁ עַצְמוֹ מִן הַחַיִּים אֲפִלּוּ רֶגַע קַלָּה.”? ועוד הוא מוסיף על הקושי: “כִּי אִי אֶפְשָׁר לִהְיוֹת דָּבוּק תָּמִיד בְּתוֹרָה וְהַשָֹֹּגָה בְּלִי הֶפְסֵק. כִּי צְרִיכִין בְּהֶכְרֵחַ לְהַפְסִיק אֵיזֶה שָׁעָה, אִם לַעֲשׂוֹת אֵיזֶה מַשָֹֹּא – וּמַתָּן אוֹ כַּיּוֹצֵא בָּזֶה, כִּי צְרִיכִין לַעֲסֹק בְּצָרְכֵי הַגּוּף גַם – כֵּן:” ועל כך משיב רבי נחמן בהמשך, שישנה חיות של התורה הנסתרת בתוך הבריאה עצמה, שהיא התורה שקדמה למתן תורה, כלשונו: “וְאָז קֹדֶם מַתַּן – תּוֹרָה, הָיוּ הָעֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת נֶעְלָמִין בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת שֶׁבָּהֶם נִבְרָא הָעוֹלָם. נִמְצָא שֶׁהָיְתָה כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּה נֶעְלֶמֶת וְנִסְתֶּרֶת בְּתוֹךְ יִשֹּוּב הָעוֹלָם, שֶׁנִּבְרָא בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת. וּבְכָל הַדִּבּוּרִים שֶׁל הָעוֹלָם וּבְכָל הָעֻבְדּוֹת וְהָעֲשִׂיּוֹת, הֵן מִי שֶׁחוֹטֵב עֵצִים אוֹ אֵיזֶה עֻבְדָּא שֶׁיִּהְיֶה בְּכֻלָּם נֶעְלָם הַתּוֹרָה, כִּי הַכֹּל נִבְרָא בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת, אֲשֶׁר שָׁם הַתּוֹרָה נֶעֶלְמָה וְנִסְתְּרָה קֹדֶם מַתַּן – תּוֹרָה. וְהַצַּדִּיק, בְּשָׁעָה שֶׁפּוֹרֵשׁ מִן הַתּוֹרָה וְהוּא בְּחִינַת אִישׁ פָּשׁוּט, הוּא מְקַבֵּל חִיּוּת מִבְּחִינָה זוֹ שֶׁל קֹדֶם מַתַּן – תּוֹרָה:”

רבי נתן כותב, שראש השנה הוא יום בריאת העולם, יום התגלות התורה הנסתרת בעשרה מאמרות. והוא היום הראשון לעשרת ימי תשובה שהן כנגד עשרה מאמרות שבהן נברא העולם. ועל מה נשענת התשובה? באיזו זכות יכול לשוב מי שעבר על מצוות התורה? התשובה נשענת על ה “חסד חינם” שקיים בעולם בתוך הבריאה קודם מתן תורה. ולכן “אין שום יאוש בעולם”, כי גם אם אדם עובר על כל מצוות התורה, יכול תמיד להישען על התורה הנסתרת שקדמה למתן תורה.

תורה נסתרת זו, מאפשרת לנו תקווה לשוב אליו יתברך בכל עת ובכל מקום שאליו נפלנו, ועוד היא מאפשרת חיבור אל התורה גם בעת ביטולה, גם בשעה שאיננו דבוקים בתורה ועוסקים בענייני העולם הזה, כלשון רבי נתן:”ועל כן בכל מה שעושין, הן מלאכה או שיושבין בחנות, צריכין לידע ולהאמין ולזכור בכל עת, שיש בזה תורה הנעלמת בעשרה מאמרות, שבהם נברא כל דבר וכל מין סחורה שיש בהחנות, כי הכל ברא ד’ יתברך בעשרה מאמרות, וזכור זאת היטב היטב באמת לאמיתו, כי הוא חייך”.

כיצד זוכין ל”חסד חינם” זה? כיצד מתחברים לתורה הנסתרת בעשרה מאמרות שבהן נברא העולם? רבי נחמן כותב ובעקבותיו גם רבי נתן, שחסד חינם זה נמשך על ידי צדיקי אמת, שהם ממשיכים תורה זו דווקא על ידי התנהגותם הפשוטה בשעה שהם בטלים מן התורה. ולכן צריכין לנסוע לצדיק בראש השנה, כדי להמשיך חסד חינם זה ממנו, וכך לזכות לתשובה שלמה. ועוד, מלבד המשכת חסד זה מהצדיק, עבודת ימים אלו היא עבודה של “פשטות ותמימות”, כמו שאנו אומרים בתפילה “לא בחסד ולא במעשים באנו לפניך, כדלים וכרשים דפקנו דלתיך”. בימים אלו אנו נשענים על החסד חינם של התורה המסתתרת בבריאה שאינה תלויה במעשינו, ובפשטות אנו מבקשים מתנת חינם מבורא עולם “כי עם ד’ החסד והרבה עימו פדות” לעניות דעתי, מלבד עבודת ד’ בפשטות והסתמכות על החסד חינם אותו מזכיר רבי נתן, יש לנו הזדמנות בימי התשובה שהם ימי חול לזכות לתשובה מתוך הפשטות של החיים, מתוך חיי היומיום.

הבשורה של רבי נחמן בתורה ע”ח תניינא שיש תורה שהיא נסתרת בתוך פשטות הבריאה גם בשעה שאיננו עוסקים בתורה, נוסכת בנו תקווה לתשובה אחרת, תשובה מתוך עיסוקי היומיום, תשובה המחפשת את התורה הגנוזה במרחביה הגשמיים של הבריאה. לא לחינם הנהיג ד’ יתברך ימי תשובה שהם ימי חול גמורים בין כסה לעשור. עשרת ימי תשובה שהם כנגד עשרה מאמרות מזמנים לנו עבודת תשובה של חולין, המחפשת את נוכחותו יתברך הנסתרת בחיי החול, המבקשת להתגלות על ידי יהודים בשר ודם שלצורך כך נשלחנו לעולמנו זה, לגלות את התורה המסתתרת במרחביו הגשמיים.

0 תגובות
bottom of page