Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility על הדבש | חדווה שטרנברג | הומאופטית ונטורופטית
top of page

על הדבש | חדווה שטרנברג | הומאופטית ונטורופטית

שלום לך, אני רוצה לברך ולאחל לך שנה טובה ומתוקה, ורציתי במקביל לתת לך מתנה. משהו בריאותי וגם מעניין…. לשלוח דוגמיות של מאכלי החג עדיין אי אפשר לשלוח דרך מייל (ואולי טוב שכך …) אבל בכל זאת – אז החלטתי לתת לך במתנה כמה עצות מועילות ודברים פיקנטיים על הדבש.

לאנשים עם רגישות ונטיה לסוכר גבוה – עליהם להיוועץ עם רופא לגבי אכילת דבש! לתינוקות עד גיל שנה אסור לתת דבש. והסיבה – נבגי חיידק הבוטולינום הנמצאים בתוך הדבש. מערכת העיכול של התינוק לא יכולה לפרק ולעמוד מולם ויכולה להיווצר מחלת עצבים קשה עד סכנת מוות. למבוגרים אין את הבעיה הזו.


הדבש – מהמקורות: “דבש דבורים, דבש גזין וצירעין (סוג של ארבה) ודבש תמרים”. דבש דבורים אין לו שם לווי. כלומר כשאומרים את המלה דבש בצורה סתמית הכוונה לדבש דבורים (מסכת ברכות דף ז’ עמ’ ב’). כשכתוב “ארץ זבת חלב ודבש” – הכוונה לדבש תמרים. קחו מזמרת הארץ” – “דבש בריא כאבן” – מסבירים שזה דבש יותר חשוב – יותר קשה. יש דבש שנקרא “נופת צופים” – והוא מעולה מכל דבר שבעולם (ילקוט שמעוני שה”ש ד’). והפירוש הוא – ההרים הגבוהים שהפרחים גדלים שם, מתוקים הרבה והדבורים האוכלות מהם עושות דבש מן המובחר. “דבש וכל מיני מתיקה מאירין מאור עיניו של אדם” (יומא פג’). כשיש בולמוס אכילה – כדאי לאכול דבש וזה ירגיע את האדם. העצה הזו מתאימה רק לאחר האוכל. לפני האוכל – הדבש מגרר גריר – מגביר תיאבון (בבא קמא פה’ עמ’ ב’). “דבש וחלב כשהן מעורבין זה בזה, הם ערבים ואין מזיקים את הגוף (שה”ש א’), כמובן שזה בהסתייגות לגבי איכות החלב של ימינו…. “דבש יפה לתינוקות” (יומא עה’ ב’). הרמב”ם לעומת זאת, כותב (בספר המדע, הלכות דעות פרק ד’ הלכה יב’)”הדבש והיין רע לקטנים ויפה לזקנים” הרמב”ם מדבר על קטנים והרפואה המודרנית מדברת על עד גיל 1-1.5 ש’. והגמרא שמזכירה תינוקות – מתכוונת גם לגיל 4-6 שנקראים תינוקות…. למשל “תינוקות של בית רבן”… “דבש על הכתית [מרפא] (שבת עז’ עמ’ ב’). כתית – מכה ביד או ברגל.

תכונות הדבש: צבע: מגוון שקוף ועד כמעט שחור. מקור הצבע נובע מהחומרים המצויים בפרח. התגבשות: זו התכונה הטבעית שלהדבש והיא מתרחשת בתוך כמה חודשים מייצורו.קצב ההתגבשות שונה בין סוגי הדבש השונים. ריח, טעם וארומה: תלויים במקור של הדבש. ככל שריחו של הפרח יותר דומיננטי כך ישפיע על הריח והטעם… מרקם: המרקם של הדבש משתנה בהתאם למקור שלו, משך הזמן והתנאים של אחסונו. המרקם יכול להיות מ-נוזל ועד התגבשות גסה וזה לא מעיד על קלקול אלא להיפך.

ריפוי: בדבש קיימת היכולת לקטול או לעצור את גידולם של חיידקים, פטריות ונגיפים. יכולת לספוח מים ולכן אפשר להשתמש בו להגלדת הפצעים, כוויות, והתחדשות תאים מהירה. ככל שהדבש יותר כהה – הוא מכיל שעור גבוה יותר של מינרלים כמו אשלגן, ברזל, נתרן, מגנזיום. באולקוס – לאכול כף דבש לפני כל ארוחה. הדבש מרפד את הקיבה ומפחית את השפעת החומציות. ככל שצבעו כהה יותר עולה רמת נוגדי החימצון בדם ולכן זה טוב במצבים של רגישות ובעיות בלב. מחקר שנערך בשירותי בריאות כללית ופורסם בכתב העת Pediatrics – 2 כפיות דבש לפני השינה סייע להקלה על השיעול בילדים מגיל 1-5. עצה זו מתאימה גם למבוגרים ולגיל הזהב. מים חמים, דבש ולימון – לשתות כל שעתיים שלוש. הדבש מסייע בחיטוי והגלדה של פצעים מסוגים שונים כמו חתכים, כוויות, פצעי לחץ ואפילו אקנה. לפי הרפואה הסינית – דבש מחמם ומלחלח את המעיים ואת הגוף ולכן הוא טוב במקרים של עצירות. מסייע לפצעים בפה, מניעת דלקות חניכיים (מונע התרבות חיידקים בפה ובחניכיים).

קוסמטיקה: מחליק, מרגיע, מחדש ומצעיר את הפנים. 2-3 כפיות דבש למרוח על הפנים והצואר. לחכות 15 דקות במנוחה ולשטוף במים חמים. למרכך שיער – 1/4 כוס דבש + 1/8 כוס שמן זית לערבב ולמרוח על השיער. לעטוף את השיער בכובע אמבטיה משאירים כ-1/2 שעה, לאחר מכן לחפוף עם שמפו והתוצאה שיער משיי ורך.

הרכבו הכימי של הדבש: מים, סוכרים, אנזימים, מינרלים, חלבונים (מגוף הדבורה והצומח) חומצות אמינו – 18. ויטמינים כמו B3 (ניאצין),B6 (פירידוקסין) B1 (טיאמין), B2 (ריבופלאבין),B5 (חומצה פנטוטנית), B8 (ביוטין), B9 – חומצה פולית. ויטמין C. מינרלים: סידן, זרחן, מגנזיום, מנגן, כלור, ברזל, נחושת, אשלגן, צורן, גופרית, נתרן.

במטבח: אפשר לאפות איתו, לבשל איתו רק צריך לזכור דבר אחד חשוב! בחום גבוה הוא מתפרק וכל האיכות שלו הולכת…. לכן כששותים איתו מים חמים הם צריכים להיות חמים-חמימים ולא רותחים. הדבש מכיל כ-18% מים ולכן בכל מתכון יש להוריד מכוס הנוזלים 1/5. מבחינת מתיקות – הוא יותר מתוק מסוכר ולכן מורידים לחצי מהכמות.

וסתם סיפור חמודה: מה זה ירח דבש? (Honeymoon) אנקדוטה אוניברסלית – שאכילת דבש במשך 30 יום לאחר החתונה מבטיחה שהנישואים יהיו מתוקים מלאי הבנה ואהבה. 30 יום זה זמן הקפת כדור הארץ ע”י הירח ומכאן – השם….

זה היה על קצה הכפית. מאחלת לך שנה טובה ומתוקה שנה מבורכת בכל.

איתך בדרך, חדוה שטרנברג, הומאופטית


0 תגובות
bottom of page