Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility ניקוי אביב,ניקיון לגוף ולנפש ע”פ הרפואה הטבעית-רחל שם טוב
top of page

ניקוי אביב,ניקיון לגוף ולנפש ע”פ הרפואה הטבעית-רחל שם טוב

האביב כבר מתחיל להפציע, הירוק ניבט אלינו מכל עבר. 

תחושת ההתכנסות פנימה שמאפיינת את החורף מתחילה להתפוגג וניתן להרגיש באנרגיה של צמיחה ולבלוב באויר.

החורף מתאפיין בתחושה של התכנסות פנימה, כמו זרע שנזרע באדמה ומחכה שישקו אותו. כך גם אנחנו מורידים את רמת הפעילות, יותר סגורים בבית. גם השמש הולכת לישון מוקדם, והעצים עומדים במערומיהם. כמובן שאין גם כאן שקיעה וחוסר התפתחות, להפך, ההתכנסות פנימה מאפשרת צמיחה פנימית והשרשת שורשים טובה.  “כי בקיץ יסתעפו ענפים ובחורף יתחזקו היסודות. כי האילן מקבל היניקה בחורף” (בית יעקב, עמ’ע”ד).

ואחרי שהסתיימה תקופת ההתכנסות של החורף, מתחיל להפציע האביב. הימים מתחילים להתארך, ואנו זוכ ליותר זמן פעילות בכל יום (כיום רובנו לא מחוברים לשעון הטבע, שמתווה לנו את זמני הערות והשינה:  ללכת לישון מעט אחרי שקיעת השמש, ולקום עם הזריחה. בחורף לישון יותר ובקיץ פחות.) יש תחושה של צמיחה, פריחה ולבלוב. גם מבחינה פנימית ניתן להרגיש התנערות פנימית ורצון לפרוץ קדימה עם הכוחות שאספנו בחורף.

רובנו שקועות כבר במיונים ובנקיונות לפסח. זכור לי איזה סרט אמריקאי שראיתי בצעירותי ובו ראיתי את בעלת הבית מנקה את הבית בשיא המרץ (חודש מרץ?) באביב. תהיתי מדוע היא מנקה ככה, הרי לה אין “פסח”? ואז הבנתי כי , הצורך להתנקות ולהתחדש פעם בשנה הינו אוניברסלי וגם מי שלא מחובר לתורה יכול להרגיש כי הזמן הרוחני והגשמי המתאים ביותר לניקיון כזה הוא האביב. כפי שכותב הרב קוק: “הזמן מאיר בתכונתו”, אין זה מקרה שפסח חל באביב. זהו זמן שמתאים להתנקות שמובילה להתחדשות. יציאת מצרים!

ע”פ הפילוסופיה הסינית היקום כולו מחולק לחמש תנועות (אלמנטים): אש, אדמה, מתכת, מים ועץ. כאשר כל תופעה או דבר שקיימים בעולם משתייכים לאחת מן התנועות. ז”א שכל אבר בגוף, כל שעה ביום, כל מצב רגשי, כל מאכל, וכו’- כל אחד משתייך לאחת מן התנועות, וזה חלק מהאופי האנרגטי שלו.

לפי תפיסה זו גם מעגל השנה והזרימה האנרגטית שלו מכוונים ע”י חמשת האלמנטים, ועל כך רצוני לפרט מעט:

העונה הפותחת את השנה היא האביב (כמו בתורה- כאשר השנה מתחילה מחודש ניסן). המשויך לתנועת העץ: התנועה היא של פריצה קדימה, אנרגיה מתפרצת, התחלות חדשות, פריחה, גדילה, לבלוב. הצמחים מתפרצים לאחר שחיכו שקור החורף יחלוף.  שעות האור מתארכות ואנו זקוקים לפחות שינה.

לאחר מכן מגיע הקיץ המשויך לתנועת האש: הקיץ הוא השיא- שיא הצמיחה, שיא החום. עד התייבשות מעודף חום. הרגש המשתייך לאלמנט האש הוא השמחה.העונה הבאה היא הסתיו ששייך לתנועת המתכת: זהו זמן של תחילת ההתכנסות, זוהי תנועה הופכית לעץ. הכל קופא על מקומו והאויר עומד מלכת, אלמנט המתכת מאופיין ע”י שימת גבולות ברורים וחזרה של כל דבר למקום אליו הוא שייך.

השנה מתקרבת לסיומה עם תנועת המים ששייכת לחורף : הכל הופך חבוי, שקוע. הלילות מתארכים ואנו זקוקים לזמן של התכנסות. הזרעים נכנסים לאדמה, נרקבים- בצורת הסתכלות מסוימת הם מתים. זהו זמן העיבור והכנת התשתית- ומשם מתחיל גם תהליך תחילת החיים- והנביטה מחדש שמופיעה באביב.

אם כך, מהי המשמעות של אלמנט העץ המאפין את האביב? אלמנט העץ מבטא פריצה קדימה, זרימה, נביטה. התחדשות, טבע העץ הוא לגדול ולצמוח, הענפים גדלים לכל הכיוונים בהתפשטות מתמדת אך מצד שני תמיד נשארים מחוברים לגזע אחד. האנרגיה של ההתחלה היא תמיד אנרגיה חזקה, כפי שאנו צריכים כדי להניע משהו חדש בחיינו, כפי שצריך כדי לצאת ממצריים…

הצבע של אלמנט העץ הוא כמובן ירוק שמסמן את החדש והרענן.  הדבר הכי חשוב לאלמנט העץ היא זרימה חלקה. מכיוון שהתנועה והזרימה קשורים באופן פנימי ומהותי לתפקוד שלו.

כל התיאור הזה שייך להופעה המאוזנת והמתוקנת של אלמנט העץ. ואלו כוחות הכרחיים לצמיחה, לבניה ולהתקדמות של העולם.

אך ככל שהכוחות האלו חיוניים כשהם במיטבם, כאשר אלמנט העץ יוצא מאיזון- נוצר כאוס גדול. כאשר יש עודף של כוח התנועה של אלמנט העץ ניתן לדמיין זאת כסערה גדולה- הרוח שמניעה את הענפים ולא מפסיקה להשתולל ויוצרת הרס ואי סדר כמו סופת הוריקן, או להפך, כאשר יש גורמים שונים שמייצרים חסימות נוצר מצב  שהזרימה והצמיחה לא מסוגלות להתרחש. והכי קשה זהו המצב המעורב- כאשר מצד אחד יש עודף תנועה שמנסה להתפרץ, ומהצד השני יש גורמים שחוסמים אותה וגורמים לה להיות כלואה.

נשמע מלחיץ? זה באמת מצב לא מאוזן, שתופתעו לשמוע כי הוא קיים אצל אנשים רבים בתוך הגוף וגורם לכאבים, מחושים ובעיות שונות כגון: אלרגיות, כאבי ראש כרוניים, סחרחורות, בעיות בעכול, חוסר איזון במחזור החודשי, לחץ דם גבוה, טיניטוס, גפיים קרות ועוד.

 “האדם הוא עולם קטן”: כל תופעה שמתרחשת בטבע- במאקרו, מתרחשת גם בגוף האדם- במיקרו. וגם בגופנו יש ייצוג מכובד לאלמנט העץ.

שני האיברים המרכזיים בגוף האדם שמייצגים ושייכים לאלמנט העץ הם הכבד וכיס המרה, התפקוד המאוזן והנכון של שני האברים האלו עובדים בסינרגיה, כאשר העיקרי הוא הכבד.  הכבד אחראי על הזרימה החלקה של האנרגיה בגוף, ולכך שהיא תגיע בצורה מתאימה לכל איבר ואיבר ע”פ הצרכים שלו. אלמנט העץ קשור גם לעינים- שהכרחיות לתכנון וצעידה קדימה. (וגם לציפורניים). אם כך, גם בגופנו כמו בטבע אלמנט העץ נכנס לפעולה ולשלב הדומיננטי שלו בשנה בעונת האביב, אך לצערנו הרב אצל רבים מאיתנו אלמנט העץ לא נמצא במצב המיטבי שלו, ואת הסימנים לכך ניתן לראות מסביב- כל האנשים שסובלים עם בוא האביב מהתקפי אלרגיה מסוגים שונים, כאבי ראש  או כל דבר אחר המפריע לאיכות החיים.

חשוב לדעת כי התפקיד המרכזי של הכבד בגופנו הוא לסנן את הדם מרעלים. כל הדם בגוף עובר דרך הכבד שם הוא עובר סינון מרעלים שמסוכנים לנו ופוגעים בתפקוד שלנו. את רוב הרעלים הוא מוציא לאחר מכן מהגוף, למען האמת הוא אמור להוציא החוצה את כל הרעלים. אך כיום כמות הרעילות הבסיסית היא כל כך גבוהה שהכבד בפעולה היומיומית שלו לא מסוגל לפנות הכל מהגוף, ולכן רעלים רבים מצטברים בכבד ומפריעים לתפקוד התקין שלו.

למה ומאיפה הגוף שלנו סופג כ”כ הרבה רעלים? כיום ,כל אחד שחי את חיוו באופן רגיל חשוף באופן טבעי להמון רעילות- זיהום האויר, כל חומרי ההדברה שמרוססים במזון שלנו, חומרי שימור, צבעי מאכל, חומרי הניקיון, הסבונים והקוסמטיקה מלאים ברעלים שונים, תרופות וחיסונים ועוד.

בימינו ע”מ להימנע מרעלים צריך לחיות אורח חיים כמעט בלתי אפשרי, ומרביתנו לא מסוגלים לכך. כמובן שזה לא סותר את הצורך לצרוך מזון בריא, לחיות במקום ללא זיהום אויר מוגבר, להשתדל לא לצרוך תרופות ועוד, אלא שגם מי שחי כך- עדין חשוף לרעלים. ולכן אחד הדברים החשובים ע”מ לשמור על איזון הוא לעבור מידי שנה תקופת התנקות. נוכחות של רעלים בגוף (וחוסר איזון של אלמנט העץ) יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות כגון: מחלות חוזרות ונשנות, כאבי ראש, עיפות וחולשה כרונית, אלרגיות ועוד.

יש לאפשר לגוף להתנקות. כיצד הגוף מתעורר לניקוי? הגוף שלנו יודע את מלאכתו, ויודע כיצד להתנקות ולפלוט את הרעילות שמצטברת, בתנאי שמאפשרים לו את התנאים המתאימים לכך. כאשר הגוף מקבל את האפשרות להתנקות הוא ישר יתחיל להוציא את הרעלים החבויים.  ע”מ לשמור על אורח חיים בריא, ו/או כדי להיפטר מבעיות שונות, כדי להרגיש טוב, ערניים ורעננים. חשוב מאוד פעם בשנה לתת גוף לעבור תהליך של ניקוי.

•v איך מרגישים בזמן ניקוי?

במהלך הניקוי יתכנו תופעות לוואי שונות שקשורות לתהליך יציאת הרעלים – וזה לא כ”כ נעים. תופעות קלאסיות הן כאבי ראש, פריחות, כעסים, עצבנות, סחרחורות, יציאות לא רגילות, המון ליחה, כאבים שונים ועוד. כמובן שלא כל אחת סובלת מכל התופעות. אלא אצל כל אחת יוצאות הרגישויות שלה. כאשר מופיעה תופעת לוואי  זו או אחרת- אסור בשום פנים ואופן להפסיק את הניקוי, אלא להפך- להמשיך עד שהתופעה עוברת, שכן זה מעיד על התנקות של הגוף, אם עוצרים את התהליך- לגוף יותר קשה להתחיל אותו שוב לאחר תקופה. בכל מקרה במקרה של תופעות לוואי חריגות או ספקות- מומלץ לפנות לייעוץ אישי. נשים שסובלות מבעיה כרונית- אלרגיה, מגרנות, וכדומה עלולות לסבול בתחילת הניקוי מהתקף חזק יחסית. זהו סימן של התנקות, ולאחר הניקוי תהיה הטבה ממשית במצב האישה. (ירידה משמעותית או היעלמות של הבעיה הכרונית) תופעות הלואי בד”כ מתרחשות בימים הראשונים ולאחר מכן עוברות, ואז מתחילה תחושה טובה, של הרבה כוחות ואנרגיה. של התעוררות. למרות שאוכלים פחות מבימים רגילים לא סובלים מתחושת רעב אלא מרגישים הרבה יותר חיו ניים קלילים ומלאי אנרגיה. כשאני מבצעת ניקוי, תמיד בשלב הזה אני מקבלת המון מחמאות ואומרים לי שאני ממש זוהרת.

•v איך מבצעים ניקוי?

ישנם סוגים רבים שונים של ניקוי, כאשר בבסיס הרעיון הוא שווה- הרעיון הוא להשקיט את מערכת העיכול, ולתת לה מנוחה. כמו כן צריך להיות במשך היום לא במאמץ גדול ולהשתדל לנוח כמה שהגוף דורש. חלק גדול מהאנרגיה היומיומית שלנו מוקדשת לעיכול, וכאשר העיכול לא דורש את מה שהוא דורש כל יום, הגוף לוקח את כל הכוח הזה ומשתמש בו לניקוי. כאשר אנחנו מפסיקים כל הזמן להכניס המון אוכל, הגוף משנה כיוון ומתחיל להוציא החוצה. המזון שכן נאכל בזמן הניקוי הוא מזון שתומך בתהליכי הניקוי של הגוף. כאשר הגוף נכנס למצב של צום יחסי, הוא מתחיל “לאכול את עצמו”- והוא מתחיל מהחלקים החלשים והעודפים, ששם מצטברים רוב הרעלים.

•v מהו הזמן המתאים לניקוי:

כפי שכבר כתבתי עונת האביב היא העונה בשנה המתאימה ביותר לביצוע ניקוי. זה אומר שניתן להתחיל בתקופת הניקוי כבר עכשיו- לפני פסח. אך אם זה עמוס אפשר גם לחכות ולעשות אותו בשבועות שלאחר החג. אחד הדברים שחשוב לקחת בחשבון הוא כי בזמן ניקוי יש להרבות במנוחה ע”מ לתת לגוף את הכוח להתנקות ( זה גם הכרחי כי לעיתים מרגישים בתחילת הניקוי חולשה גדולה) ולכן לא כדאי לעשות אותו בתקופה של עומס גדול.

משך הניקוי המומלץ הוא כשבועיים (ואפשר גם יותר). כאשר המינימום בשביל ליצור התנקות משמעותית היא שבוע.

•v למי לא מתאים לעשות את הניקוי:

הניקוי אסור בזמן הריון ובהנקה. (מלבד במקרים מסוימים בהם תערך התאמה אישית בהתאם למצב). אך מומלץ מאוד לפני הריון (עוזר במניעת בחילות וחולשה בהריון) או אחרי הנקה. נשים שלוקחות תרופות באופן קבוע או שחולות במחלות כרוניות צריכות לגשת ליעוץ אישי והתאמה של הניקוי.

•v הכנה לפני ניקוי:

 מספר ימים לפני הניקוי כדאי להוריד מהתזונה כמה שיותר מזונות מעובדים, סוכרים ופחמימות ריקות. להשתדל להתבסס על פרות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, שקדים ואגוזים. נשים שמורגלות בשתיית קפה- להוריד את הצריכה עד לכוס ביום. כל זאת כהכנה לניקוי.

סוגי הניקויים:

הניקוי הכי חזק שיש הוא צום מים, כאשר במשך פרק זמן מסוים האדם מתקיים על שתיית מים בלבד. הצום הזה הוא צום חזק מאוד, ועלול לעורר בגוף תהליכים רבי עוצמה. ולכן אסור  בשום אופן לעשות אותו בלי ליווי צמוד של איש מקצוע שמוכשר לעניין. (באופן עצמאי ניתן לעשות עד שלושה ימים ולא מעבר לכך).

ברצוני להציע לכן שתי אפשרויות לניקויים יעילים ביותר, שיעזרו לגוף שלכן להתחדש עם בוא האביב:

ניקוי א’: ניקוי מיצים:

במשך זמן הניקוי יש לשתות מיצי פירות וירקות בלבד.

יש לשתות את המיץ מיד לאחר הסחיטה (בטווח של שתי דקות) על מנת להרויח את הויטמינים והמינרלים. (יש צורך במסחטת מיצים קשים לזמן הניקוי).

יש לבחור מקסימום שש מינים ולשתות אותם. לא מומלץ לבחור פירות הדר (אם כן- לשתות מקסימום שתי כוסות מהם).

בכל כוס שתיה לשתות פרי/ ירק ממין אחד או שניים. ולא יותר משלוש.

מיץ אבטיח ומלון- כל אחד בפני עצמו, אסור לערבב עם פרי/ירק אח ר.

מומלץ (אך לא חובה) לשתות בתחילת הבוקר מיץ עשב חיטה.

הכמות הממוצעת לשתיה היא כליטר וחצי (כ 4-5 פעמים ביום כל פעם כ300 מ”ל ) אך ניתן להוסיף בשעת הצורך.

מומלץ מאוד להשתמש בפרות וירקות אורגניים (לפחות באופן חלקי, עפ”י היכולת)

דוגמא לתפריט יומי:

בתחילת הבוקר: מיץ עשב חיטה.

9:00-10:00 בבוקר: מיץ גזר ומלפפון. 

11:00-12:00- מיץ גזר סלק וסלרי.

14:00-15:00- מיץ תפוחים/ אגסים.

17:00-18:00- מיץ גזר ותפוחים עם בננה.

20:00-21:00: מיץ אבטיח/ מילון.

השאלה הנפוצה ביותר כאשר נשים שומעות על הניקוי היא: האם לא אהיה רעבה? תחושת רעב מצויה ביום הראשון ולפעמים השני, אך אח”כ היא עוברת לחלוטין.

אם אין אפשרות טכנית לשתות מיצים, ניתן לעשות את הניקוי ע”י אכילת פירות וירקות חיים (ואז ניתן להרחיב מעט את המבחר של הירקות) מומלץ לאכול בבוקר יותר פירות ובערב יותר ירקות.

ניתן לשתות תה ירוק, או תה צמחים של שן ארי וגדילן מצוי, אלו צמחים שתומכים בהתנקות הכבד (להשיג בחנויות טבע). אם יש תחושת קור בגוף או כאבי בטן לשתות חליטת קינמון וג’ינג’ר.

ניקוי ב’: ניקוי אורז ומאש:

על הבוקר: יש לסחוט לימון גדול. למזוג לכוס – להוסיף כשני ס”מ שמן זית כתית מעולה. (רמת חומציות פחות מ 0.8) לערבב ולשתות.

לאחר מכן במשך היום מותר לאכול:

  1. אורז מלא מבושל עם מאש (שעועית ירוקה מוארכת מעט). מבשלים ביחס של 1 כוס אורז- 1/2 כוס מאש. ניתן לאכול ללא הגבלה בכמות.

  2. נבטי מאש.

  3. שלושה תפוחים ירוקים חמוצים.

  4. לא חובה: ניתן להוסיף מעט עלים ירוקים- אורגנים, אצות- מומלצת אצת וואקמה, להשרות 10 דקות במים ולהוסיף לאורז בסוף הבישול.

מומלץ לא לתבל את המזון בכלל, אך ניתן להוסיף למזון מעט: שמן זית, רוטב סויה אמיתי, מלח ים אטלנטי משובח. מי שיכולה בלי התוספות האלו זה הרבה יותר טוב.

  1. שתיה: מים, תה ירוק (מומלץ- תה sencha, להשיג בחנויות טבע) שן ארי וגדילן מצוי. אם יש תחושת קור בגוף או כאבי בטן לשתות חליטת קינמון וג’ינג’ר.

אורח חיים וטיפולים משלימים לתזונה בזמן הניקוי:

•ý ניקוי נפשי: אחד הדברים החשובים בניקוי מעבר לניקוי התזונתי הוא לאפשר ניקוי נפשי. בראיה הסינית, וגם במקורות שלנו- בכתבי הקבלה, אין הפרדה ממשית בין הגוף לנפש והכל קשור ומשולב אחד בשני.  הרגש שקשור לאלמנט העץ ולכבד הוא הכעס. לכן פעמים רבות בזמן ניקוי מרגישים כעסים ומתחים שקשורים למה שהגוף משחרר בניקוי. מומלץ מאוד לעשות עבודה נפשית של רגיעה והשתחררות מכעסים. מומלץ מאוד: התבוננות (מדיטציה), דמיון מודרך. התבודדות. כפי שכתוב בספר משלי: “טובה פת חרבה ושלווה בה מבית מלא זבחי ריב” (משלי: יז, א )

•ý מנוחה: כפי שכבר כתבתי אחד הדברים

0 תגובות
bottom of page