Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility לחסוך כסף ולהבריא | חדוה שטרנברג
top of page

לחסוך כסף ולהבריא | חדוה שטרנברג

עודכן: 18 בפבר׳ 2021

אנשים תמיד אומרים לי, לעבור למזון בריא זו הוצאה גדולה. נורא יקר לאכול בריא, ולאלה שלא מוכנים לעשות את המעבר הזה בגלל סיבה כספית כתבתי את המאמר הבא.

בואו נבחן את הנושא מקרוב עם דוגמאות. 1. קניה של מזון אורגני היא באמת יותר יקרה ממזון רגיל. אבל, ויש אבל. והאבל הוא שכאשר מתחילים לאכול נכון, והמזון הוא אורגני, אז צורכים פחות כמות של מזון כי מגיעים לרמת שובע אחרת מאשר השובע עם המזון המתועש ואז מתקזזים מול קניה רגילה. ואמנם, יש משפחות גדולות וברוכות שבאמת באופן יחסי זה יוצא להם יותר יקר לקנות מוצרים אורגנים.

2. זה ממש לא נכון ובמאמר זה אני באה להראות דוגמא אחת מני רבות…

יש חשיבות גבוהה מאד למה שאנו מכניסים לפה. בעל רכב פרטי לעולם לא יעיז להכניס דלק שלא מתאים למכוניתו, אבל רובנו מכניסים לפה כל מיני מאכלים וסוגי מזונות שלעיתים אף לא ראויים למאכל אדם מרוב שיש שם חומרים כימיים שונים ומשונים… לדוגמא: כשאדם צמא והוא רוצה להרוות את צמאונו – הוא יכול לשתות מים. גם אם לא רוצה לשתות מי ברז וקונה מים מינרליים משלם על שישיית מים בין 10-12 ₪ (תלוי איזה מבצע יש עכשיו ברשתות השיווק) אדם שלא מסוגל לשתות מים וצריך לשתות שתיה ממותקת/מוגזת משלם פי 2 במקרה הטוב ומקבל יחד עם צמאונו 6 כפיות סוכר בממוצע על כל כוס, חומרי טעם וריח מלאכותיים ועוד עוד. והכי חשוב – הוא לא באמת הרווה את צמאונו (בגלל המתיקות המרובה).

“הדלק” של האדם הוא מזון שצריך להיות כמה שיותר גולמי או כמו שאני נוהגת לקרוא לו: “יד ראשונה מהטבע”. מזון בסיסי כמו ירקות, פירות, דגנים וקטניות, אגוזים ושקדים וכו’… מערכת העיכול של האדם בנויה לקבל ויטמינים ומינרלים מסוג זה של מזון ומיד סופחת ומטמיעה ומשתמשת לתועלת וחיוניות הגוף. אדם יכול להרגיש בהבדל בהרגשתו מבחינת חיוניות הגוף איזה מאכל מתאים לו ואיזה לא. למשל: ארוחה של סלט ירקות עם פרוסות לחם מקמח מלא בתוספת טחינה/גבינה/ביצה (ואני לא נכנסת כרגע להבדלים בין השיטות השונות שיש בצמחונות ובטבעונות) גורמת לשובע אחר מאשר ארוחת חמין (צ’ולנט) בשבת בבוקר שבעיקר עושה לנו “יציקה” בבטן.

ואני רוצה לתת דוגמא עוד יותר מעשית. דגנים למשל: חיטה ושעורה (משבעת המינים), כוסמת, דוחן, תירס וכו’ מכילים כמות ניכרת של פחמימות והם אחד מאבות המזון הבסיסיים ביותר. ניקח את החיטה לדוגמא: אפשר להשתמש בה בחמין של שבת, אפשר לקנות אותה גרוסה ואז שמה בישראל “בורגול” ולבשל תבשיל, ורובנו מכירים אותה בתור קמח לבן להכנת לחם/עוגות. (כאמור קילפו והוסיפו חומרי הלבנה כאלה ואחרים) החיטה מכילה מעבר לפחמימות וחלבונים גם הרבה מינרלים וויטמינים וסובין שהגוף צריך אותם. ככל שהחיטה עוברת “כמה ידיים” כמו למשל קילוף הקליפה החיצונית (שמכילה את הסובין) סינון, הלבנה וטחינה הרי שמאבדים חלק מהחומרים החיוניים. בפועל – תוכלו להרגיש שפרוסת לחם מקמח מלא יותר משביעה מפרוסה מקמח לבן. וכך לגבי כל שאר הדגנים.

דוגמא נוספת, הקטניות (קטניות זה כל ה”זרעים” שגדלים בתרמיל כמו אפונה, שעועית, חומוס וכו’) הקטניות בעלות ערך חלבוני גדול עם מינרליים בכמות מכובדת למדי. למשל ניקח את החומוס. 1 ק”ג חומוס עולה בשוק מחנה יהודה בירושלים כ-11-13 ₪. הקטנית אינה יכולה להיאכל כשהיא יבשה, הגוף לא מסוגל לעכל אותה ולכן רצוי וכדאי מאד להשרות אותה במים ולהנביט אותה או לחילופין להשרות במים במשך יומיים כשמחליפים את המים כל 12 שעות. ברגע שהקטנית מתחילה להנביט אפשר לאכול אותה כמו שהיא (להוסיף למשל לסלט) כיון שהיא חזרה לדרגת הצומח שלה. במידה ומבשלים לאחר ההשריה הרי שהקטנית סופחת מים ומ-1 ק”ג חומוס אנו מקבלים כ- 3 ק”ג בקירוב של חומוס.

מה עושים עם כמות כזו אתם שואלים? (כמובן שאפשר להחליט לבשל כמות קטנה יותר) • אפשר להכין חומוס לניגוב או למריחה (בתוספת טחינה גולמית, מים, קצת מלח ולימון מי שרוצה אפשר תבלינים נוספים כמו שום וכו’)

• חלק להשאיר כ- “ארבעס” גרגירים שלמים מתובלים בקצת פלפל שחור ומלח.

• אפשר להכין תבשיל של קוסקוס (כמובן מסולת מלאה או אפילו מבורגול) עם ירקות ותוספת של חומוס.

• אפשר להכין ארוחת ערב ובמקום לאכול חלבון מן החי (ביצה/גבינה/דג) להניח בצלחת האישית על מנת הסלט חופן גרגרי חומוס.

לאלה מכם שמבקשים לדעת את הערך התזונתי – החומוס מכיל כמויות מרובות של ויטמינים מקבוצת B ויטמין A, מינרלים כגון ברזל, סידן, מגנזיום ואשלגן. הוא מומלץ ביותר כמגביר מרץ, עוזר במצבים של טפילי מעיים ותולעים, מעורר השתנה ומחטא את דרכי השתן.

וכל “המגילה” הזו בשביל ההשוואה הבאה: קופסת גבינה צפתית של 200-250 גרם עולה כ- 14 ₪. לפעמים יש מבצע 2 ב-22 ₪. משפחה ממוצעת של 5 נפשות צריכה לארוחת ערב לפחות קופסא אחת אם לא שתיים. גם אם תאמרו “על מה את מדברת”? אנו קונים את הגבינה הכי פשוטה שעולה 4.5-5 ₪ הרי שלמשפחה בת 4-5 נפשות צריך עדיין כמות של 1.5-2 קופסאות… להזכירכם החומוס כולו עלה 11 ₪ וממנו הוצאנו מספר ארוחות!!!!! לאלה שנוהגים להקפיא – אפשר להקפיא חלק מהחומוס לפעמים אחרות.

כמובן שאפשר לבשל את החומוס המוכן הזה כתוספת לפחמימה כמו אורז מלא/פסטה מקמח מלא והיצירתיות היא אינסופית….:) אפשר להחליט על “יום צמחוני” ועדיין לשבוע ולחסוך…

תעשו בעצמכם את החשבון ותראו שאפשר לחסוך כך בצורה משמעותית במזון השבועי והחודשי כך שאפשר יהיה לראות בצורה מעשית שחסכתם כסף ועל הדרך, אם רציתם או לא, אולי רזיתם ואולי לא, אבל בטוח שיפרתם את בריאותכם הכללית.

אז מה צריך לעשות עכשיו? בקניה הבאה שלכם תבדקו איפה כדאי לכם לקנות: בשוק או ברשתות השיווק. בד”כ בשוק הדגנים והקטניות יותר טריים ולא “יושבים על המדף” זמן ארוך כמו ברשתות הגדולות. בנוסף, בד”כ הם יהיו זולים יותר בשוק. ואם אתם כבר בשוק תקנו ירקות ופירות טריים זה בוודאי יותר זול מהרשתות הגדולות. והכי חשוב – בבסטות עוד לא משלמים באשראי רק במזומן ? וכך לא נכנסים להוצאות גדולות מדי…

כדאי לכם!!!

איתך בדרך, חדוה שטרנברג, הומאופטית. הומאופטיה – הדרך לשיקום הבריאות. 054-5925110 Chedva.rs@gmail.com

0 תגובות
bottom of page