יש לי רב?
או יש לי כל?
יעקב חוזר מבית לבן,
מתכונן לקראת הפגישה עם עשיו.
אחיו התאום.
שלקח ממנו את הברכה,
האח שרצה להרוג אותו.
יעקב רוצה להעניק לעשיו מנחה –
ברכה.
עשיו אמר – לא צריך,
יש לי רב.
יעקב מפציר בו.
קח נא את ברכתי.
יעקב לא מוותר –
הוא סוגר חובות.
רש"י מעיר על היחס בין המילים רב וכל – רב זה מלשון גאוה,
יש לי המון.
המון.
וכל – יש לי מה שאני צריך.
בעל השפת אמת שואל –
לכאורה כל זה יותר מרב.
מדוע רב היא לשון גאוה וכל לא?
בעל השפת אמת עונה -
כל היא משהו אחר.
כל אחד מן האבות נתברך במידה של כל,
בכל מכל כל.
כל – היא חיבור לגבוה.
בעולם של כל –
הכמות אינה רלוונטית.
מה שרלוונטי הוא החיבור.
ההבנה.
"כי כל דבר יש בו נקודה חיות מה' יתברך,
ובנקודה הזו –
כלול הכל...
ומישמדבק כל דבר בשרשו –
יש לו הכל.
ואין חילוק אם יש לא רב,
או משהו."
(שפת אמת תרלא)
בעולם של כל –
הכמות היא לא העניין.
וזו הבשורה,
המתנה,
הברכה -
שיעקב מעניק לנו.
שבת שלום!
Comments