Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility ארבע אימהות מרפאות ומספרות | מכללת מעינות
top of page

ארבע אימהות מרפאות ומספרות | מכללת מעינות

ארבע אימהות מרפאות ומספרות

הן מגיעות מרקעים שונים, לכל אחת את הסיפור שלה שהביא אותה אל הרפואה המשלימה, את כולן מאחדת התשוקה העזה לסייע לאנשים ולטפל במכאובם כמו גם הכרת התודה למכללת מעיינות * לאה קוניק עזבה קריירה משגשגת בתחום ההייטק, אסתי עזבה את עבודתה כריתמיקאית עם משכורת דו ספרתית  * אביטל ומעיין כבר ידעו בגיל 16 שהן רוצות לטפל בגוף ונפש * על הברכה של הגר”ש ואזנר זצ”ל שהתקיימה במלואה * ולצד קריירה משגשגת יש להן גם תכניות לעתיד

שלומית גוטמן

אביטל שירה אייכנטל: מטפלת ברפואה סינית , טווינא ורפלקסולוגית מומחית

כששואלים את אביטל שירה אייכנטל מה עשתה לפני שהחלה בלימודי הרפואה ההוליסטית היא מחייכת ומגלה שהיא העבירה כמעט מחצית מחייה במעיינות. היא רשמה שיא כשהחלה ללמוד במעינות כתלמידה מן המניין עוד לפני הגיעה לגיל 16. במעינות למדה במשך 12 שנה, כשהיא משתלמת בכמה וכמה מקצועות. בין היתר למדה גם רפלקסולוגיה, שיטות שונות של עיסויים, תמיכת לידה (דולה) וארומתרפיה (רקיחת שמנים). ”צריך להבין שלימודי רפואה אף פעם לא באמת מסתיימים. יש המון תחומים ורבדים בעולם הרפואה כמו גם המון מחקרים, תובנות וגילויים חדשים שצריך להתעדכן בהם”, היא מציינת.

לפני כשמונה שנים פתחה אביטל קליניקה באופן רשמי, למרות שלמעשה החלה לטפל הרבה קודם, בעיצומם של הלימודים. עם השנים הקליניקה הלכה והתמסדה.  כבר לפני 12 שנה, בעיצומם של הלימודים, התחלתי לטפל והייתה לי מיטת טיפול מוכנה ובכל שלב שהתפתחתי, טיפלתי בכלים שרכשתי. לפני כשמונה שנים פתחתי קליניקה באופן רשמי, עם השנים זה הלך והתמסד”.  בשנתיים האחרונות היא עובדת גם בקופת חולים מאוחדת כרפלקסולוגית וכמטפלת בפיזיותרפיה סינית (טווינה). ”הידיים שלי מלאות עבודה ויש לי המון פציינטיות שמגיעות בהכוונה של רופאים ששולחים אליי”.

”בעולם הרפואה כיום מאוד מאמינים בגישה הוליסטית בטיפול ולא במשהו חלקי. נגיד, אם נטפל במישהו טיפול אורתופדי, נרצה לשלב בזה עוד סוגים של טיפול כדי למקסם את התוצאות. אני מאוד מאמינה בשימוש במכלול טיפולים, אני משלבת טיפולים שונים ומגוונים ומתאימה אותם למטופלים. לכל אחד מתאים טיפול אחר או שילוב של טיפולים שונים. מניסיוני, מצב רגשי מסוים מתבטא פעמים רבות גם באופן פיזי ולא פעם אני נתקלת בבעיות פיזיות שאני מזהה בהן גורם רגשי. בהתאם לכך, הטיפול עשוי להיות משולב: נניח, שילוב פורמולה של צמחים עם רפלקסולוגיה.  ואם נגיד מטופלת סובלת כאבי גב תחתון, אני אטפל בה לא רק באמצעות רפלקסולוגיה אלא גם בטווינה או בתוספת של טיפול בשמנים”.

היא מגלה כי בתחילת הדרך חשבה לפנות ללימודי רפואה ”קונבנציונאלית”, אבל בתחום הרפואה המשלימה מצאה, לדבריה, את השילוב של השניים ולא מענה לגוף ולנפש בנפרד. ”היום מבינים עד כמה הרפואה המשלימה עובדת לצד הרפואה הקונבנציונאלית. גם במקרים קשים כמו סרטן, רופאים רבים ממליצים לשלב בין שתי הדיסציפלינות”.

כשהיא נשאלת על מידת התוצאות הטיפולים שהיא מעניקה, התשובה שלה ברורה: ”התוצאות בהחלט נראות בשטח, לפעמים התוצאות הן אפילו מידיות. נגיד, אישה מקשה ללדת שטיפלתי בה. הרופא יעץ לה לפנות אל רפלקסולוגית על שיגיע התור לקבלת זירוז לידה ואכן, מיד אחרי הטיפול שכלל רפלקסולוגיה, דיקור ושמנים, הגיעה שעתה ללדת”. סיפור נוסף בפיה הוא על ילדה שסבלה מעצירויות קשות כבר מגיל חצי שנה. ”היא הייתה חייבת באופן תכוף לקחת כדורים משלשלים בכדי להתפנות.  תוך שני טיפולים כבר ראינו שיפור משמעותי במצבה ותוך ארבע טיפולים היא החלימה לגמרי ולא נזקקה עוד לתרופת עזר כלשהי.

”ברוך ה’ יש לי הרבה סיפוק מהעשייה שלי, מהעזרה לאנשים ומהתוצאות של מטופלות שמחלימות ומדווחות על הרגשה טובה יותר. כמובן זה דורש המון השקעה והרבה אמון ביחסי מטפלת – מטופלת”.

מעיין מלכי: נטורופתית ורפלקסולוגית

בדומה לאביטל, גם מעיין מלכי נמשכה אל עולם הרפואה המשלימה בגיל צעיר מאוד. ”בבגרויות כבר עשיתי 5 יחידות בביולוגיה ופסיכולוגיה. אמרתי כבר אז שאני רוצה להבין את התהליכים שעוברים על האדם, הן מבחינה פיזיולוגית והן מבחינה נפשית. הרגשתי אז ששניהם הולכים יחד. אנו יודעים שאי אפשר לבודד גוף ונפש”. במעינות למדתה רפלקסולוגיה, נטורופתיה ותזונה. כעת היא משמשת שנה שניה כאסיסטנטית לרפלקסולוגיה.  ”תמיד ידעתי והרגשתי ששניהם (גוף ונפש) הולכים יחד. נגיד, תזונה לקויה עשויה לגרום לדיכאון. בטיפול רגשי אי אפשר לבודד גוף ונפש”.

למעיין קליניקה פרטית, בה היא מתמקדת בטיפול בנטורופתיה לצד טיפול במגע, באמצעות רפלקסולוגיה. ”אני רואה תוצאות נפלאות, בפרט בשילוב של השניים. יכולות להיות שתי מטופלות שיש להן אותה בעיה, אבל המקור למחלה שונה ובהתאם לכך גם דרכי הטיפול שונים. כל מטופלת היא עולם ומלואו, משהו אחר מקודמתה. מי שאוהב אנשים ואוהב לטפל באנשים, רואה נכוחה שכל אדם הוא עולם ומלואו, משהו אחר ושונה מקודמו. זה מקצוע מרתק!”.

במקביל היא משמשת כאסיסטנטית ברפלקסולוגיה ונטורופתיה במרכז הטיפולי של מעינות. ואם לא די בכך, בקרוב היא מתחילה לעבוד כרפלקסולוגית בקופת חולים מאוחדת. ”אני לא יכולה לתאר במילים את תחושת הסיפוק בעבודה ואת ההרגשה הנפלאה שלי”.

לאה קוניק: מטפלת בדיקור סיני ובטווינא

לאה קוניק מציגה מסלול שונה למדי משירה ומעיין. את דרכה אל הרפואה המשלימה עשתה מעולם ההיי טק, שם עבדה כמתכנתת בכירה בחברת איתורן עם משכורת חלומית. בגיל 42 התחילה את לימודיה במכללת מעיינות ובתחילת הקיץ האחרון סיימה את לימודיה, לאחר לימודים אינטנסיביים של ארבע שנים, או בלשונה, ”ארבע שנים מלאות וכיפיות, תקופה מדהימה וחוויה בלתי נשכחת שעברתי בחיי. ”גיליתי הרבה עומק ברפואה הסינית ועד כמה זה מקיף את תחומי הרפואה. בהתחלה הייתה לי קליניקה לטיפול רגשי וגיליתי שדיקור הסיני מסייע להשלים את הטיפול באופן הרבה יסודי ולהכיר טוב יותר את גוף האדם”.

לאה סוגרת בימים אלה שנה תמימה כמטפלת בקופ”ח מכבי. היא מתמקדת בטיפול טווינה ובינתיים צוברת ניסיון בדיקור סיני בקליניקה הפרטית שלה. לצד תחושת הסיפוק האדירה היא מדווחת על המון מטופלות שממתינות בתור. ”כרגע  אני נאלצת לא פעם לדחות מטופלות מרוב עומס”. היא מתכוונת לעשות בקרוב התמחות גם במרכז הטיפולי שהוקם במתחם מכללת מעינות ומעניק הזדמנות לתלמידות להתמחות באמצעות טיפול בפציינטיות המגיעות למרפאה. כבר עכשיו מרצה לרפלקסולוגיה במכללת מעינות, במסגרת קורסים מרחיבי דעת הניתנים לקהל הרחב.

אסתי לזר: נטורופתית ומטפלת בסו ג’וק

בדומה ללאה, גם אסתי לזר נטשה משרה מכובדת עם משכורת גבוהה לטובת משאלת ליבה. את הקריירה שלה החלה במוזיקה כריתמיקאית עם הכנסה יפה מאוד. היא עזבה הכל בעקבות ברכתו של של הגר’ש ואזנר זצ”ל שבירך את בעלה שאשתו תזכה לעזור להרבה אנשים. בעיניה הברכה הייתה לא פחות מאשר ציווי. ”זאת הייתה עסקת חיי, אני מרגישה שאני עושה את מה שאני אוהבת. אין תחליף לעבודה שמביאה סיפוק ואושר לצד פרנסה טובה”. היא מטפלת כבר שבע שנים בקליניקה פרטית, תחילה בסו ג’וק ובהמשך החלה להתמקד בנטורופתיה. בנוסף, היא מרצה מבוקשת בקופות חולים, למורות, גננות, אימהות וגמלאיות. בין היתר היא מרצה על תזונה נכונה, התמודדות עם קשיים רגשיים וכמי שמשמשת כמורה באיגוד הסו ג’וק, היא מרצה גם בתחום הזה.

הרצון המשותף: להעניק ולסייע

על השאלה מה משך אותן בלימודי רפואה משלימה הן עונות כמעט פה אחד: הרצון לסייע ולטפל באנשים.

לחלקן יש גם התנסות אישית מיוחדת שהובילה אותן אל התחום. לאה הגיעה אל הרפואה המשלימה בעקבות מקרה אישי של שני ילדיה שהיו חולים כרוניים עם סיבוכים שונים שהובילו אותם לאשפוזים תכופים. ”מאז שהתחלנו בטיפול הטבעי ועברנו לתזונה בריאה, אין יותר דלקת ריאות ואין יותר כלום, הילדים בריאים ב”ה. ככה גיליתי את הרפואה הסינית. הבנתי מיד שזה המקום שלי”.

גם אסתי הגיעה ללימודי רפואה שלימה בעקבות חוויה אישית. ”היו לי אבנים בכיס המרה ובמקום ניתוח, הכירורג הפנה אותי למטפלת בנטורופתיה וכתוצאה מכך הבראתי לחלוטין. כך נחשפתי לעולם הרפואה המשלימה ומאז חיי השתנו”.

מעיין נתקלה בגיל 21 בילדים של נטורופתית והיא התרשמה מקרוב מהמצב הבריאותי המעולה שלהם. ”כבר אז הבנתי שאני מתחברת מאוד לתחום הזה”.

מעינות של הכרת הטוב

כל הארבע אינו חוסכות במילים כדי לתאר את הצוות במכללת מעינות. ”מדובר בצוות מאוד מקצועי. הם מביאים איתם המון ניסיון ולא פחות חשוב הרבה אנושיות והם גם תומכים ומסייעים כל העת”’, אומרת אביטל. ”במקביל למקצועיות והיסודיות של מעינות, ישנה הבנה גדולה לצרכי הסטודנטית החרדית כאם לילדים. אני התחתנתי תוך כדי הלימודים וגם הבאתי ילדים וזאת ללא הפרעה מצד הלימודים. ומה שחשוב שכל הסיוע וההקלות, לא היו בשום אופן על חשבון המקצועיות”. לדבריה, הסיוע נמשך גם אחרי הלימודים: ”אני למדתי דולה לפני עשר שנים ועד היום אני מרגישה נוח לפנות אל המרצה ולהתייעץ איתה מפעם לפעם”. היא מספרת שבמעינות גם דואגים לערבי גיבוש, לטיולים, להפעלות ולימודים חווייתיים בצוותא.

מעיין: ”לקח לי הרבה זמן לבחור מכללה וחיפשתי במקומות שונים בארץ ובסוף מצאתי את מעינות. זאת הייתה התחנה האחרונה ולא במקרה. פשוט מצאתי את מה שחיפשתי: מקצועיות לצד אנושיות”.

לאה: ”זה נראה שמישהו בוחר את המרצים אחד אחד והתוצאה היא צוות מדהים.  מצד אחד מקצועי ומצד שני מאוד אכפתי, דבר שלא ראיתי באף מקום. אם, לדוגמה, הם רואים במכללה שאיזו סטודנטית לא מגיעה לרמת ההישגים המצופים, הצוות לא ירפה ממנה ויסייע לה עד שתגיע למקומה הראוי, דבר שלא ראיתי באף מקום.

באותו מטבע היא מתבטאת גם כלפי הסטודנטיות: ”התמהיל של הבנות מאוד איכותי, חומר אנושי באיכות גבוהה. מעבר לזה, בין התלמידות אין תחושה של השגיות, רק של הצלחה משותפת, הצלחה ביחד ולחוד. זה מרגיש לי בית”. מעיין מלכי נדרשת אף היא לטרמינולוגיה: ”מעינות זה בית שני שלי”.

לאה מספרת שלמרות שעברה לא מעט קשיים אישיים ולא פעם הייתה שלא בקו הבריאות, התאמצה מאוד לבוא ללימודים. ”במקביל, קיבלתי המון סיוע מהצוות ואני יודעת שהגעתי לאן שהגעתי רק בזכות מעינות והצוות הנפלא שליווה אותי לאורך כל שנות הלימודים וגם אחריהן”, חשוב לה להדגיש.

הן גם מציינות את הסיוע הרב מטעם צוות מעינות במציאת עבודה, הן באמצעות איתור מקומות עבודה והן על ידי הפניית מטופלות כדבר שבשיגרה.

לאה מציינת שאת המשרה שלה כמטפלת בקופ”ח מכבי קיבלה בסיוע המכללה. ומעיין מספרת שמורות שולחות אליה מטופלות כל העת. ויש לה גם סיפור שמלמד עד היכן הדברים מגיעים: ”פעם ריקי מההנהלה הציעה לי הצעת עבודה והיא הייתה אמורה לקדם את ההצעה. יום אחד התקשרתי אליה כשהייתה עמוסה ושאלתי מה קורה עם ההצעה, תוך שאני מתנצלת אם אני מפריעה. והיא ענתה לי: ”לא , ממש לא. ההיפך: שתדעי לך שאני מאוד אוהבת את המקום הזה של סיוע בהשמה במקום עבודה לתלמידות שלנו”.

אסתי, שלא חדלה מלהעיף ברכות ומחמאות על המכללה בה למדה והתמחתה, מספרת שהשם ”מכללת מעינות” פותח לה שערים במקומות רבים. ”תודות למעינות, הצעות העבודה זורמות כל העת”.

חולמות ושואפות קדימה

על השאלה מהן התוכניות שלהן לעתיד ומה יהיה הצעד שלהם קדימה בעקבות הידע שרכשו, אנו מקבלים תשובות שונות ומגוונות.

אביטל: ”יש לי חלום להקים מרכז בריאות שייתן מענה כולל לאשה ולילדיה, במרכז כזה יהיו גם הרצאות על העצמה וכן טיפולים שונים במחירים מאוד עממיים ואפילו פינה של פדיקור ובעצם כל דבר שיכול לתת מענה לצרכים ולחסרים של אישה”.

מעיין: ”השאיפה שלי היא להתפתח עוד ועוד בתחום ההוראה של רפואה משלימה ולתת יותר ויותר שיעורים והרצאות”.

לאה: ”אני רוצה להתפתח בתחום של דיקור אונקולוגי וטיפול בדיקור בחולי סרטן. כבר עכשיו יש לי ניסיון של שנה וחצי בטיפול בטווינא בבי”ח שערי צדק. לאחרונה פניתי למדקר אונקולוגי מארה”ב המטפל כבר 20 שנה בחולים אונקולוגיים ובקרוב אעשה התמחות לצידו בבית החולים תל השומר”.

אסתי: ”התוכנית שלי היא להמשיך ללמוד ולהוציא תעודה בפסיכותרפיה הוליסטית, לצורך כך אני לומדת כעת פסיכותרפיה הוליסטית במעינות, אלא איפה?”.

0 תגובות
bottom of page