Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
top of page
Roni Ayalon

‘אור מירושלים’ לחג השבועות | אפרת בזק

חג השבועות, זמן מתן תורתנו, הוא הזדמנות נפלאה להעלות על נס את דמותו המיוחדת של דוד המלך, שנולד וגם נפטר בתאריך זה. מגילת רות חותמת באילן היוחסין עד דוד. הוא דוד השוזר את ההיסטוריה של העולם, המקופלת וגנוזה מראשית ועד אחרית בשם ‘אדם’ – אדם, דוד, משיח!

דוד המלך, שדמותו קשורה בירושלים בעבותות של אהבה, זכה להיות המלך הראשון שמלך בירושלים על כל ישראל. הוא איחד את עם ישראל, על י”ב שבטיו, לעם אחד מאוחד, ומלך עליהם באהבה ובענווה גדולה, מעירו, עיר דוד, ירושלים, תוך שהוא מבטא במלכותו את מלכות ה’ בעולם.

האחדות בעם מזכירה משהו מן המעמד הנשגב במתן תורה, עליו אומר הפסוק: ‘וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר’, ודרשו חכמים: ‘כאיש אחד בלב אחד’.

ש”י עגנון, בספרו ‘תמול שלשום’, חורז בתיאורו הירושלמי את הדמות המיוחדת של דוד המלך. גם בתקופה בה הייתה ירושלים מחולקת, היו הירושלמים גודשים בשבועות את הר ציון, הנקודה הישראלית המזרחית ביותר בעיר, לצד ‘הקו העירוני’, לפקוד את ציונו של המלך האהוב, ולהשקיף על העיר שנותרה ובליבה חומה:

”מקום אחד יש בירושלים, שאני הולך לשם פעם אחת בשנה בחג השבועות, וזה קברו של דוד המלך, לפי שדוד המלך חביב עלי מכל היהודים שבעולם. מלך אדיר שהיה טרוד כל הימים במלחמות עם גולית הפלישתי ועם שאר הרשעים, ואף היהודים, להבדיל, בוודאי היו מטרידים אותו הרבה, אף-על-פי-כן היה לוקח לו זמן לנגן בכינור ולעשות מזמורים… מלך זה היאך לא אוהב אותו?!”

בחג זה, אנו מקבלים כל שנה מחדש את כתר התורה, ראשינו עטורים. ממבחר הביכורים של שבח ארצנו אנו רוצים להעלות אל נווה קדשנו, לראות ולהיראות, כאיש אחד בלב אחד, במקום האחד, שקנה דוד המלך, שבו יטו כל עם ישראל שכם אחד לעבודת ה’, ויתנו לה’ כתר מלוכה ?

חג שבועות שמח ושבת שלום לכולנו!

0 תגובות

Commentaires


bottom of page