Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility תזונה נכונה – גם בחגים
top of page

תזונה נכונה – גם בחגים


בס”ד

תזונה נכונה – גם בחגים

לפנינו בע”ה חגי תשרי הבאים עלינו לטובה. בימיםאלו אנו מרבים בסעודות עשירות במיני מאכלים, בשרים וכמובן קינוחים ומקיימים הלכה למעשה את הנאמר “אין שמחה אלא בבשר ויין” (מקור:בבלי,פסחיםק”ט א).

לפניכםעצות מעשיות וכללים חשובים כיצד להתמודד עם השפע הגשמי בסעודות החג שייתן לנוכוחות חיוביים להתעלות רוחנית וחיבוראמיתי לקדושת הימים האלה ולא חלילה עומס מיותר לגוף ולנפש.

הגבלת כמות המזון – הרמב”םמלמדנו שצריך לאכול “כדי רביע משביעתו”, עד כמעט שובע ולא מעבר לכך. אכילה מעל ומעברלקיבולת הקיבה גורמת לעייפות, כבדות, צרבות,גזים ועוד. תחושת השובע האמיתית מורגשת רק לאחר 20 דקות. מפאת ריבוי המנות מומלץ לאכול מעט מכל מנה ולהשתדל לקחת פעם אחת מכל מנה ללאתוספת.

לעיסת המזון– הלעיסה היאשלב העיכול הראשוני. לעיסה איטית טובה ובנחת מביאה את המזון לקיבה מעוכל דיו ובכך מונעת צרבות וכיבים. לעיסה זו גם מאפשרת להרגיש את נקודת השובע הקיימתבקיבה ואחראית על שידור תחושת השובע האמיתית למוח.

אכילת ירקות בסעודות הירקותעשירים בסיבים תזונתיים העוזרים לעיכול. הגישו מגוון של סלטים חיים. מומלץ לתבל אתהסלטים במעט שמן טוב ולהימנע משימוש ברטבים כמו מיונז, רוטב אלף האיים שהם עתיריםבשומן וכולסטרול.

צמצום כמויות המזון השמן העדיפו בשר רזה במקום בשר שמן, אפייה במקום טיגון ושמן במקום מרגרינה. מומלץלצמצם את כמות השמן גם במאכלים עצמם.

שתייה נכונה– שתייה בזמןהארוחה משבשת תהליכי עיכול וגורמת לצרבות, גזים ובעיות עיכול. מומלץ לא לשתות בזמן הארוחות אלא לפני הסעודה או אחריה. כמו כן מומלץ להימנע משתייה ממותקת המכילה קלוריות מיותרותוסוכרים ומגבירה את הרצון לשתות.

אכילת פירות -פירותמתעכלים במהירות רבה לכן אכילת פירות בסוף ארוחה דשנה גורמת לתסיסת המזוןבקיבה המתבטאת בגזים, צרבות ובעיות עיכולמומלץ לאכול פירות לפני הארוחות או כמה שעות אחרי.

הפרדת פחמימות וחלבונים– מומלץלאכול פחמימות או חלבונים עם ירקות. הפרדה זו מומלצת ביותר לאנשים הסובלים מרגישותבקיבה ומבעיות עיכול. נזכיר כי לחם, תפוחאדמה ואורז הם פחמימה.

אכילה נתונה גם בערב החג – למרותהטרדות והעיסוקים הרבים של ערב חג, כדאי להקפיד על פת שחרית וארוחת צהריים טובה. הרעבהבמשך היום וסעודה כבדה מאוד בסופו מביאה לאכילת יתר, גורמת לבעיות עיכול ושינוייםקיצוניים ברמות הסוכר בדם , שינויים קיצוניים ברמות הסוכר גורמים לעצבנות ובעיותבריאותיות .

איזון רמת הסוכר בדם סעודות החגמכילות הרבה סוכרים, חלקם סמויים וכןמזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה כדוגמת תפוח אדמה. לאיזון רמות הסוכר מומלץ לאכול דגים מהים צפוני כמו סלמון וטונה או לקחת תוסף מזוןאומגה 3, שום טרי (מומלץ לשלב בסלטים), חילבה, ירקות ירוקים, אורז ודגניםמלאים, תוסף מזון כרום פיקולונאט.

תנועה ופעילות הליכה אפילומתונה לאחר הסעודה שומרת על הבריאות ומאזנת את רמות הסוכר.

שילוב תוספי מזון בהתאם לצורך– ובהתייעצותעם מטפל מוסמך. לסובלים מבעיות עיכולשונות מומלצת ביותר צריכת פרוביוטיקה /אסידופולוס על בסיס קבוע. גם אנזימי עיכולוכלורופיל יעזרו לעיכול ופירוק רעלים. תוספת ויטמין c מועילה לחיזוק המערכת החיסונית וכן נותנת כוח ואנרגיה . אומגה 3 איכותית מועילה לשיפור הזיכרון ותפקודי המוח.

השנההחדשה שמתחילה מאפשרת לנו להתחיל מחדש, לנסות ולשנות, להשתדל ולשפר.

חגיתשרי הם זמן מתאים לשינוי תזונתי ומעבר לאכילה בריאה ותזונה נכונה. ובע”הנזכה לשנה של בריאות הגוף והנפש שפע של כוחות גוף, אנרגיה ושמחה.

בברכתשנה טובה, שמעון וגילה הלאג “שמן טוב רפואה טבעית”

לקריאת מאמרי בריאותנוספים, מתכונים בריאים, ייעוץ כנסו לאתר שמןטוב או פנו ל shementov@012.net.il או בטלפון 04-6820074

0 תגובות
bottom of page