Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility פרשת ויצא | הרבנית ימימה מזרחי – שיעור משנה שעברה
top of page

פרשת ויצא | הרבנית ימימה מזרחי – שיעור משנה שעברה

עודכן: 7 במרץ 2022



פרשת ויצא | הרבנית ימימה מזרחי – שיעור משנה שעברה

מה זה להיות אישה? מה זה להיות אחות? היום נדבר על רחל ולאה, על הקנאה. אחותך מתחתנת עם בעלך ובנוסף את מתחתנת עם אותו בעל. לא פשוט..נשים נלחמות על בית, בעצם נלחמות על עצמן. חווה היא אם כל חי, היא הבית עצמו. בפרשה רחל ולאה נלחמות על בית ישראל. זאת פר’ שאת מבינה שמחפשים בן זוג, שבאים להרות את מרגישה כזאת אבודה.

חז”ל- יעקב האיש התם, יוצא מבאר שבע והולך חרנה? מדוע יצא? בעצת אימו בגלל שאחיו רוצה להרגו. רבקה עושה 7 פעולות מלבישה את יעקב בבגדי עשיו, מצווה עליו ללכת חרנה ועוד..איזה פחד, איך הוא יסתדר? יעקב עומד ואומר מתוך הצער של הבדידות: ‘שיר למעלות אשא עיניי..מאין יבוא עזרי’ מזמור בעל 7 פס’ כנגד הפעולות של רבקה.

שיעקב פוגש את רחל, הוא בוכה ונושק לה. לפי חז”ל שלושה טעמים לבכיו- *כשאבא רצה לשאת את אמא הוא שלח לה כ”כ הרבה תכשיטים ולי אין דבר. *הוא ראה שרחל לא תיקבר עימו. * כנישק את רחל, לעגו לכך בחורים ששהו שם.

מה המצוקה של איש שהוא בא להקים בית? פרנסה, קשר גופני וצער של אישה. אלו שלושה דברים שגבר יכול להרגיש במצוקה בגינם. יעקב רואה בחלומו סולם מוצב השמיימה. הקב’ה בא להגיד חיפוש זוגיות זה קודש. הריון זה קודש. קשר גופני זה קודש. בדבר שקשה לנו לתפוס קדושה זו מעלה ענקית. שילוב של העולם הזה וההבנה שגם עניינים יומיומיים זה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה.

מדוע מגיע ייאוש? מפני פחד הבדידות! את זה חוותה לאה. כל הזמן קיוותה אולי הפעם.. ורחל נמצאת בבית מלא ילדים והיא לא כלום, וגם שפונה לאיש שלה לשתפו בצערה הוא אומר: ‘התחת אלוקים אנוכי?’ בדידות נוראה. אדם מחפש נוכחות, האם מישהו רואה אותי על הסולם המבעית הזה? בטח שכן! רחל לא ציפתה שיעקב יגיד לה הנה קחי תינוק. בטענתה רצתה שיעקב יגיד הנה אני פה, הכל בסדר! רק תהיה נוכח. תוציא את האבן מליבי כמו שהוצאת בבאר.

בשביל מה ברא ה’ את הבדידות בעולם? המהר”ל- אמא רחל בראה במו ידיה את הבדידות, כי רק מתוכה תוכלי לכמוה לידידות. ר’ מוישה שפירא- העולם המודרני רצח את הלילות. ה’ ברא לילה כדי שנחוש בדידות וגעגוע אחד לשנייה. איש לאישה. אבל אנחנו ממלאים אותם בריגושים ואקשנים וכך הבדידות נרצחה לנו ולכן את מרגישה שאיש לא מתגעגע אלייך..

חז”ל- רחל עומדת ואומרת לה’ אני יודעת מה זו דרך ארוכה. אני רוצה ללמד את כל הנשים שמישהו דואג להם שם למעלה. מתי רחל אומרת דרך נשים לי? כשהיא יושבת על התרפים של אביה. תרפים אלו אלילים שמנבאים את העתיד. ואמא רחל רוצה לומר גם שינבאו לך בגילך לא מתחתנים, בגילך לא יודעים. יגרמו לך לרפיון ידיים. אל תקשיבי, תעזבי הכל. אני אעמוד ואבכה תמרורים עבורך, אל תרגישי לבד, תישארי עם תקווה שתמצאי את שאהבה נפשך.

איך תרגישי מושגחת? מהר”ל- תבראי בעצמך השגחה על מישהי אחרת. שבטוחה שלא אכפת לך ממנה כלל. את תבראי בתוכה הבנה שיש דבר כזה השגחה. כשלאה והשפחות מבינות שלרחל יהי רק שבט אחד, הן מתאספות ומתפללות עבור רחל. באותו רגע מרגישה לאה כיווץ בבטנה והעובר בבטנה מתהפך לבן, והעובר בבטנה של רחל הופך לבן. רחם זה יכולת לאכלס תקווה אצל מישהי אחרת. יכולת להביא לה תקווה חדשה!

0 תגובות
bottom of page