Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility נירה קרמר – פיברומיאלגיה ורפואה משלימה
top of page

נירה קרמר – פיברומיאלגיה ורפואה משלימה



פיברומיאלגיהורפואה משלימה


פיברומיאלגיה היא תסמונת ראומטית המלווה בכאבי שרירים, רקמות רכות, מפרקיםועמוד השדרה ובתשישות רבה. סיבת המחלה אינה דלקתית. המטופל הסובל מפיברומיאלגיהסובל מכאבים ברמות שונות אשר מתמקדים בעיקר באזורים הבאים: במרפקים, מעל הברכיים, בגב התחתון, בצוואר, בשכמות קרובלצוואר ואף למטה יותר. נקודות הכאב ממוקדות משני צידי הגוף באופן מקביל. אתהתסמונת מלווה תחושת עייפות רבה מאד שלפעמים מזכירה את תסמונת העייפות הכרונית (C.F.S).ואמנם רבים סובלים משתי התסמונות כאחד.

למרבית הסובלים מהתסמונת, הפרעות שינה המלוות בהתכווצויות שרירים, הפסקותנשימה ורגליים חסרות מנוח (RESTLESS LEG SYNDROME). יימצאו בשכיחות גבוהה גםסימני דיכאון, עצב וחרדה. נראה שיש קשר בין התסמונת לשינויים במצב הרוח.

גם תופעות כעקצוצים בגפיים, כאבי ראש, כאבי בטן, תסמונת המעי הרגיז,נפוצים מאד.

איבחון המחלה יסתמך על מימצאי בדיקה גופנית ושלילת מחלות ראומטיות אחרותובדיקות מעבדה שינתנו על ידי רופא ראומטולוג. גם אם בדיקות המעבדה תקינות איןלשלול את המצאות התסמונת.

הטיפול בפיברומיאלגיה נעשה על ידי תרופות להפחתת כאבים, לשיפור השינהולהפחתת חרדה, חיזוק הגוף על ידי התעמלות מתאימה, טכניקות הרפייה שונות ומודעותלמחלה.

הנסיון הוכיח כי יעילות הטיפולים ההוליסטיים לתסמונת הפיברומיאלגיה גבוההביותר. הטיפול משתנה ממטופל למטופל בהתאם לתלונותיו.

תלונותיה של נ. הסובלת זה מספר שנים מפיברומיאלגיה התמקדו בחוסר אנרגיהובאיברים כואבים. היא ביקשה שאנסה (כפי שניסחה)"להחזיר לה את האנרגיות(עייפות רבה) וכן שאנסה לחדור לכל איבר עצלן או פגוע ולעזור לו לתפקד". מלבדתופעת הפיברומיאלגיה סובלת נ. ממחלות לב, כבד, ובעיות בדרכי השתן והכליות.

סיפור חייה של נ. וכן של מטופלים נוספים הסובלים מתסמונת הפיברומיאלגיה,אינם פשוטים ואף מורכבים ביותר. נראה כי פעמים רבות יש קשר בין חוויות קשות אוחיים מורכבים, להתפרצות המחלה.

בטיפול ההוליסטי ישולבו טכניקות הרפייה והרגעה, דמיון מודרך, רייקי, עיסויארומתרפי ורפלקסולוגיה. טיפולים אלו מסייעים להורמוני הכאב (אנדורפינים וסרטונין)להשתחרר ולהשפיע על האיברים הכאבים.

אצל נ. פעלה מאד שיטת הדמיון המודרך, אך היא לא ויתרה על הרייקי והרפלקסולוגיה.בתוך מספר טיפולים היא חשה שהאנרגיות חוזרות אליה, העייפות והכאבים פחתו. כמו כןהשלווה והבטחון שבו אליה והיא הצליחה לצעוד מידי יום חצי שעה. עבורה היתה זוהתקדמות רבה. עם זאת כאשר דילגה על שבוע ללא טיפול חזרו חלק מן הסימפטומים שלהתסמונת.

לאחר סידרת טיפולים הוחלט להאריך את המפגשים ולקיים אותם אחת לשבועיים כדילא ליצור תלות ר בה מדי בטיפולים. במקביל החלה נ. לשמור על תזונה נאותה, המשיכהלקחת את התרופות שרשם לה הרופא המטפל במינון קטן יותר, ושינתה את אורח חייה. כיוםהיא משתדלת לעשות מה שהיא באמת אוהבת. לפנק יותר את עצמה ולקחת יותר עזרה בבית.

ר. מטופלת נוספת, העדיפה שילוב של רפלקסולוגיה עם עיסוי ארומתרפי. העיסויסייע לה להרגע. גופה וכפות רגליה ספגו את השמנים המיוחדים שנבחרו עבורה, קיבלו אתהעיסוי והלחיצות אשר טיפלו באיברים הפגועים, ובכך סייעו לה להגיע להרפייה, לשחרורהשרירים הכואבים ולשחרור הנפש העצובה והדואבת.

לאחר סידרת טיפולים היא ציינה על השיפור שחל בחייה. הכאבים פחתו, היארגועה יותר ומצליחה להתמודד עם חיי היומיום בהצלחת יתר. היא אף הפחיתה את מינוןהתרופות שנטלה.

יש לציין כי בשני המקרים תופעות התסמונת חזרו בעת מצוקה נפשית קשה, ולאחרהטיפול נרגעו במידה רבה.

הסובלים מתסמונת הפיברומיאלגיה או מתופעות המזכירות תסמונת זו יכוליםלפנות לעמותת אס"ף – האגודה לחולי סי.אף.אס ופיברומיאלגיה, טל’:1-700-70-70-08.

www.asaf.org.il או לאתר האינטרנט:

נירה קרמר, מטפלת הוליסטית, רפלקסולוגית בכירה, ארומתרפיסטית מוסמכתומטפלת בשיטת דמיון מודרך.

לפרטים ולשאלות: טל’: 02-6788061, 052-2638778,


0 תגובות
bottom of page