Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility להאיר את החושך-עדנה קדוש
top of page

להאיר את החושך-עדנה קדוש

אנו נמצאים בגלגל השנה באנרגיה של חודש כסלו. בעוד ימים אחדים נדליק נרות חנוכה. מה הסיבה להדלקת הנרות? וכי הקב”ה זקוק לאור של הנרות ? ברור שלא… אלא שאור זה הוא אור השכינה שאנו מדליקים כדי להאיר את המקומות החשוכים בתוכנו.

מה עניין האור בא לומר לנו? אנו בתקופה בה הלילות ארוכים, יש הרבה שעות חושך, ואור הנרות הוא רושם וזיכרון לאור גדול. החושך קיים במישור המציאות, הלילה ארוך מן היום, ושעות החושך רבות משעות האור. גם במישור הרוחני, ישנו חושך, שבא לידי ביטוי ביכולת הראיה שלנו. נידמה לנו שמה שאנו רואים בעיניים קיים ומה שלא רואים, אינו קיים, זה סוג של חושך. נידמה לנו שחכמת הטבע והמדע מנוגדת וסותרת את הקב”ה , שהרי אם פוגשים פרופסור או מדען מצליח ומתברר שהוא דתי, זה מעורר בנו השתאות והערכה מיוחדת… ומצד שני אנו רואים הרבה מבנינו שיוצאים ללמוד מדע וחכמה וככל שהם לומדים יותר וגדלים בידע כך הולכת וקטנה הכיפה שעל ראשם… למה זה לא הפוך? כך הייתה חכמת יוון, שהתאפיינה בחשיבה לוגית, בהתייחסות לחומר ולגוף, תיאטרון וספורט, והם הביאו את התפיסה שהאדם שולט בעולם. הם ניסו לפגוע בעם היהודי ע”י גזרות המנתקות את הראיה, ע”י הגברת החושך ויצירת עיוורון ומגבלת ראיה. ע”י שהתחפשו ל”מוארים” ונאורים, הראו עצמם כחכמים ומושלמים, מודרניים ועכשוויים… כך פגעו במח ובעיניים של היהודים. הדרך להחשיך ולפגום בראיה היה ע”י שאסרו: חודש, שבת, מילה, התיקון שלנו הוא ע”י: ונס נרות אותם יקיימו ! ר”ת חשמונאי. האור הוא המילה ה- 25 בתורה, ואנו מדליקים אור ב 25- בחודש, הלא הוא כ”ה כסלו. היוונים יצרו חושך, כלומר יצרו מצב שלאדם אין יכולת להיות עם עצמו, להתבונן , לאדם אין זמן לעשות את מה שצריך והוא “נשאב” ועושה מה שנראה טוב בחוץ… איך זה מתבטא בתקופתנו? אנשים היום מחוברים לטלפון הנייד, לעיתונים, לאינטרנט…כל זה נעשה בשם האור כביכול… אם תהיה מחובר יהיה לך אור, הרי תדע מה קורה בכל מקום בעולם, תיפתח לכל האינפורמציה…המידע הזה לכאורה הוא אור… אשליה של אור… בתוך החושך שיצרו היוונים פילח חץ (מזל חודש כסלו חץ וקשת), את סדר הנהגת החומר והטבע והראה שהמציאות החזקה באמת היא מציאות העל – טבעי. היה זה ע”י נס פח השמן ! למה הנס היה ע”י שמן? כי שמן מסמל רוח וקדושה, שמן שימש להשפעה רוחנית על האדם. השמנים שימשו למאור, לריח וטהרה, למאכל, לתרופה כאוצר ונכס, להמלכת מלכים, לברכה ושמחה. אתן כמה דוגמאות: שמן למאור בביהמ”ק, קירות המשכן היו מרוחים בשמן ריחני, “ולקחת את שמן המשחה ומשכת את המשכן… וקידשת אותו” ( שמות מ’ ט’), טיהור מאבלות נעשה ע”י שמן, “התאבלי נא ולבשי נא בגדי אבל ואל תסוכי בשמן” (שמואל ב’ י”ד, ב’), “שמן ששון תחת אבל” (ישעיהו ס”א, ג’). טיהור בקימה משנת לילה, “וישכם יעקב בבוקר וייקח את האבן אשר שם מראשותיו וישם אותה מצבה ויצוק שמן על ראשה” (בראשית כ”ח, י”ח). וישנם עוד מקורות רבים מאד. פח השמן היה חתום ע”י כהן גדול. כמו השמן שהיה אז, ישנו שמן גם היום . אלו השמנים הארומתיים שעושים את מה שעשו השמנים של אז, השמנים שיש להם חותמת, תו תקן הם השמנים היעילים כמו השמן שהיה חתום ע”י כהן גדול. “בימים ההם בזמן הזה”. מהם השמנים הארומתיים? אלו שמנים המופקים מהצמח. הארומתרפיה מקוטלגת ברפואת צמחי מרפא. ארומה – ריח, תרפיה- טיפול. הטיפול מתחיל בהרחת השמנים, בתוך שניות הריח שולח מסר לרצפטורים במח ומתחיל את פעולתו. לכל צמח יש תכונה ויכולת ריפוי ספציפית. גם לכל חלק בצמח יש פוטנציאל ריפוי משלו. תכונות השמנים ארומתיים :הם מחטאים, אנטי דלקתיים, אנטי חיידקיים, אנטי ויראליים, אנטי פטרייתיים, נוגדי כאב, מרגיעים או ממריצים, ומשפיעים על איברים פנימיים. השימוש בהם : בהרחה, בעיסוי וכניסת השמנים לגוף דרך העור, באמבטיה ובבליעה. בד”כ יש צורך לשלב כמה שמנים בתערובת כדי להגיע ליכולת ריפוי גבוהה ומוצלחת. מניסיוני יש השפעה טובה ומבורכת בשימוש בשמנים לבעיות שונות. לדוגמא: הצטננות, שפעת (גם שפעת החזירים), דלקת אוזניים, כאבי גב, כאבי כתפיים, צוואר תפוס, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, הרפס, טחורים, ועוד. חג החנוכה הוא חג שמתחיל לקראת סוף החודש, במצב בו העולם חשוך והירח חסר, בחג עצמו מתחיל מולד הירח ואנו מדליקים נרות דווקא אז, ללמדנו שהחושך מסתלק עם מעט אור, שכדי לסלק את החושך לא צריך לעשות מאמץ גדול אלא להדליק אור קטן. איך עושים זאת בפועל? מתחילים להתבונן בדברים טובים בחיים שלנו,בפרטי פרטים. ואומרים מילים של הודיה לקב”ה. נלמד ונתרגל זאת בהדלקת הנרות , בכל יום נתבונן בנרות הדולקים כמה דקות, ונחשוב על הטוב שיש לנו בתחומים שונים בחיינו. ככל שנפרט יותר כן ייטב. לעיתים טבע האדם שחושב על מה שחסר לו , בזמן הדלקת הנרות “נשבור את הטבע שלנו” ונתבונן על כל השפע שיש. נר ראשון:הודיה על הגוף. נתבונן על הגוף שלנו, על כל איבר ואיבר . נסו לדמיין עצמיכם ללא איבר מסוים חס וחלילה… מתוך זה תגדל ראיית הטוב. תתבוננו באיברי הגוף לפי הסדר , תודו לה’ על תפקוד האיבר ובקשו בריאות לאותו חלק בגוף. לדוגמא- תודו על הראש, העיניים, האף, הפה, השיניים, החניכיים, האוזניים, העור, הצוואר וכו’. תודו על התפקודים שלו לפרטי פרטים ואח”כ בקשו בריאות לאותו איבר שימשיך לשרת אתכם נאמנה. נר שני: הודיה על הרכוש והנכסים. נתבונן על כל מה שיש לנו, מיטה, שמיכה, כרית, מקרר, מכונת כביסה,שולחן, כסאות, כוסות וצלחות, מזון, מחשב, אוטו, טלפון, בגדים, נעליים, שעון, שרשרת, וכו’. להודות על כמה שיותר פרטים, גם אלו שנראה מובן מאליו שיש לנו… ולבקש שתמיד יהיו לנו הדברים שנצטרך ולא נחסר בהם. נר שלישי: הודיה על יכולות שיש לי, כישרונות ותכונות. להתבונן בעצמי ולציין את הטוב שבי, להודות עליו לקב”ה… לדוגמא- יכולת ארגון וסדר בבית או בעבודה, תכונת הקשבה לילדי, לבעלי ולחברות, זריזות, נדיבות, חריצות, זהירות בדרכים וכו’. נר רביעי: הודיה על מעשים טובים שעשיתי. להתבונן בעצמי ולהתייחס לפרטים קטנים שעשיתי ולציין אותם. המעט והקצת יתגלו כדבר גדול ובעל ערך רב. לדוגמא- לציין כמה פעמים ניקיתי את הבית, אפיתי עוגות טובות, הכנתי סנדוויצ’ים מזינים לילדי, הכנתי עוגה לפינה החמה או ליולדת או לשכנה חולה… כמה שעות ישבתי להכין שיעורי בית עם ילדי… וכו’. נר חמישי: להתבונן על האנשים שסביבי. הורים, בן זוג, שכנים, חברים וכו’ , להזכיר לעצמי דברים טובים שעשו בשבילי ולהודות על זה . נר שישי: להתבונן בסביבה ולשים לב כמה היא תומכת עבורי. לדוגמא- הבית, הנוף, החניה, ביהכ”נ, המתנ”ס, הסופרמרקט וכו’ ולהודות על כל תנאי הסביבה הטובים שלי. נר שביעי: להתבונן בדברים שלמדתי, בכל ההבנות שהבנתי, בכל העצות שלמדתי, להתבונן בדרכים שלמדתי מהם- דיסק, שיעור, הרצאה, ספר, שיחה, מורה דרך… לשים לב איך יכלו להיות חיי בלעדיהם. להודות על כל דבר. נר שמיני: להתבונן בניסים שקרו לך או לבני משפחתך, לשים לב לכל התקלות שתוקנו, לכל “כמעט תאונה ” שהיו וב”ה ניצלת, אפשר לכתוב “ספר הניסים” של המשפחה. מדהים לגלות שהתבוננות של כמה דקות, מעלה פרטים ששכחנו, שלא ידענו שאנו יודעים, וההודיה מביאה הפתעות. שנזכה והאור האמיתי ימלא אותנו.

עדנה קדוש / טיפולים וסדנאות ברפואה משלימה / כרמי צור

0 תגובות
bottom of page