Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility השגחה פרטית או בחירה חופשית?
top of page

השגחה פרטית או בחירה חופשית?

עודכן: 18 בפבר׳ 2021



השגחה פרטית או בחירה חופשית? אני לא מצליחה להבין את עניין ההשגחה הפרטית…כתוב שאין אדם נוקף אצבע למטה אם לא הכריזו על זה מלמעלה ושום דבר אינו קורה אלא מכח ההשגחה הפרטית המסובבת מאתו יתברך במיוחד בשבילי אז איפה נשאר מרחב לבחירה החופשית שלי?

אז שלום למתוקה ששאלה את השאלה הזו, אני חייבת להגיד שהתגלגלתי מצחוק כשקראתי את השאלה הזו.. זו שאלה נפלאה! גדולי הפילוסופים היהודים ושאינם יהודים נדרשו לשאלה הזו,

אבל זה שיש לך פנאי להרהר בשאלות של השגחה ובחירה – איזה קטעים! אז קודם כל אני מברכת אותך שתהיי כל כך מוצפת עבודה, ילדים, הריונות והנקות, שתניחי להן.. לשאלות האמונה הללו..

היות שעדיין את נדרשת אליהן – וכולנו בעצם נדרשים אליהן, אני חס ושלום לא מזלזלת בך.. איך זה מסתדר? הרי הוא משגיח על כל פיפס שאנחנו עושים ועדיין יש בנו היכולת לבחור. אז יש המון תשובות של גדולי הפילוסופים, אצל ריבונו של עולם השניות הזאת מתאפשרת. זאת אומרת, אני יודע מה תבחרי בסוף.. אני יודע..ועדיין אני מאפשר לך לבחור. זה שאני יודע, זה לא אומר שאני משפיע על בחירתך.

יש דבר אחד, וזה מהפכני ביהדות, שאומר: “הכל בידי שמים, חוץ מיראת שמים”, יש משהו אחד שבו כביכול אני מפנה את הדרך, ריבונו של עולם אומר לך: “שלך, עכשיו את מחליטה ימינה או שמאלה. אני עומד ומתחנן אליך – כאבא אל בת “ובחרת בחיים”, בבקשה, תבחרי נכון.. אני גם יודע מכוח אלוקותי במה תבחרי בסוף, ועדיין זה לא סותר את החופשיות שבבחירה שלך”

ההשגחה הצמודה הזו – מה המשמעות שלה? איך זה מכונה במדרש בחז”ל: הוא מראה לך את הטוב ואת הרע, והוא שם את ידך על החלק הטוב. זאת אומרת, במה מתבטאת ההשגחה? בזה שתמיד תמיד – לצד הנכון והטוב – תהיה לך בלב נטייה אליו, יותר מאשר לדבר הלא טוב. בזה – הוא מתערב, שם ידך על החלק הטוב, תמיד תרגישי: “וואי, אני ממש מתלבטת, לעשות את זה או את זה..?” זה תמיד שקר בנפשך, כי הדבר הטוב – לעולם יורגש בלב. את תמיד תגידי: ” אני יודעת שזה מה שאני צריכה.. אבל את זה אני כל כך רוצה..” בזה – הבחירה שלנו היא לא לחלוטין חופשית, מפני שאף פעם, אף פעם (ואנחנו משקרים לעצמנו..), אבל אף פעם – לא יהיו מולך שתי בחירות ואת תגידי: “זה חמישים חמישים” – זה לא נכון! לטובה יותר – תהיה אצלך משקל של חמישים ואחת אחוז.. חמישים וחצי.. כי נבראנו לנטות לטוב. “יצר לב האדם רע מנעוריו..” תמיד יגיד לך “לא.. לא.. הנה..הנה” אבל יש בך את את המשקולת הזו, שתמיד תסמן לך, בסימון כזה של הוויז “פנה ימינה”. אם תרצי לחשב מסלול מחדש, לפנות למקום אחר, הוא יחשב לך מסלול מחדש, אבל את ידעת בהתחלה את הכביש, הראו לך אותו! אני מאחלת לך שתהיה לך תמיד האמונה החזקה הזו, במה בבחירתך, מפני שיש בנו הנטייה לטוב, היא נבראה בנו. ומעבר לזה, שתהיה בך האמונה בהשגחתו הצמודה, שגם כשטעית, ובחרת בכביש ארוך יותר – הוא שם עבורך! הוא ייקח אותך הביתה – “הגעת ליעד”, ויבשר לך בע”ה. שתבשרי לי רק בשורות טובות! ושלא יהיה לך זמן להקשיב לתשובה הזו!

ניתן לשלוח שאלות נוספות לרבנית ימימה מזרחי למייל של משרדי אשירה – שמים: ashiraoffice@gmail.com ונשמח להעביר לרבנית את שאלתך.

0 תגובות
bottom of page