Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility בשביל מה אני צריכה דולה בלידה? שולמית זלצר
top of page

בשביל מה אני צריכה דולה בלידה? שולמית זלצר


בשביל מה אני צריכה דולה בלידה?

סבתא שלי ילדה בלי דולה, אמא שלי ילדה בלי דולה… מספיק לי שבעלי יהיה איתי ויתמוך בי. האמת היא שהשכנה שלי לקחה דולה והיתה מאוד מרוצה, אבל לי זה נראה פינוק מיותר. וגם מאד יקר. מה בסך הכל היא עושה? קצת עיסוי?’ אז באמת למה כדאי להזמין דולה ללידה? ואיך תומכת לידה מקצועית יכולה לקדם את הלידה ולשפר את התקופה שאחרי הלידה?

נפתח בכמה נתונים מעניינים במיוחד – מתוך מחקר השוואתי שנערך בדרום אפריקה: 6 שבועות לאחר הלידה: בלי תומכת לידה / עם תומכת לידה רגשות חרדה אצל האם: 40% / 28% דיכאון אמהי: 23% / 10% היחסים עם בן הזוג השתפרו מאז הלידה: 30% / 71% התינוק סובל מהקאות: 28% / 4% התינוק סובל מחוסר תיאבון: 25% / 0%

(לחבק את האם, הוצאת לייף סנטר, עמ’ 120-124) “נוכחותה של דולה מצמצמת את השיעור הכולל של ניתוחים קיסריים ב45% לערך, את משך הצירים ב25%, את השימוש באוקסיטוצין (זירוז לידה) ב50% ואת הצורך לעשות שימוש במלקחיים ב34%” (עמ’ 114, לחבק את האם, הוצאת לייף סנטר) הלידה, מטבעה, היא ארוע לא מתוכנן, לא ידוע, שסביבו נשים וגברים חווים רגשות סוערים שונים ומשונים. כאשר אנו חווים אירועים מרגשים ומשמעותיים אנו זקוקים במרבית המקרים לתמיכה רגשית. במהלך הלידה תוכל האשה לתמוך באיש, להכיר בדאגתו לה, באהבה שיש ביניהם ובתחושה האינטימית של הבאת חיים חדשים לעולם. האיש ירצה מן הסתם לתמוך באשתו, ולהעניק לה סיוע רגשי ופיזי במהלך הלידה. המעורבות הרגשית העזה בין בני הזוג מאפשרת להם להזדהות אחד עם השני ולחלוק רגשות דומים, ובזה כוחה ועצמתה. מצד שני, לעיתים מזומנות מעורבות רגשית זו מקטינה את היכולת להישאר רגועים ותומכים ברגעים מלחיצים במיוחד. האב לעתיד פעמים רבות מוצא את עצמו בתפקיד התומך, המסייע, המרגיע בעוד החוויה הפנימית שלו היא של לחץ, מצוקה וחוסר אונים. כאשר אני מגיעה כתומכת ללידה אני בעצם מאפשרת לאב להיות במקומו הטבעי – אהבה ודאגה לאשתו וכמובן יכולה גם להדריך אותו איך לסייע לאשתו בדרכים נוספות אם הוא מעוניין. פעמים רבות במהלך הלידה אני רואה שבני הזוג מעוניינים להיות באינטימיות ובשקט שלהם ואז אני יוצאת מחדר הלידה החוצה וממתינה שיבקשו ממני לחזור. מאחר ויש לי היכרות מוקדמת עם בני הזוג, (אנחנו נפגשים לפני הלידה בדרך כלל פעמיים ולפעמים יותר) וכבר עבדנו יחד על הרצונות והציפיות מהלידה, על הכוונות והפחדים, אני יודעת איך לתמוך, להרגיע ולסייע בצורה מדויקת ומתאימה עבורם. חשוב לי לציין כי תומכת לידה בשום אופן אינה מחליפה את המיילדת, והתפקידים שלנו שונים ומשלימים זה את זה. המיילדת היא דמות מקצועית-רפואית. יש לה את כל הידע הדרוש לניהול תקין של לידה. למעקב אחרי דופק האם והעובר, אחרי מצבם הבריאותי וסיוע במידת הצורך. תומכת הלידה היא דמות נשית מוכרת לבני הזוג שבאה לתת תמיכה רגשית ופיזית ליולדת, לתמוך בהתמודדות עם הצירים, הכאב והרגשות שעולים במהלך הלידה. מאז ומתמיד ילדו נשים בחברת נשים בוגרות ומנוסות. האשה המבוגרת יותר הדריכה את הצעירה איך לנשום דרך הכאב, איך לשמור על תנועתיות במהלך הלידה כדי לקדם את הלידה ולהקל על התינוק, וכמובן איך לטפל בתינוק מיד לאחר הלידה. היום הולכת וחוזרת ההבנה שיש לנו צורך בחברה נשית, בתמיכה נשית, בהדרכה בנושאים שונים בחיי המשפחה. וגם בלידה. אם אשה לא יודעת שתנועה מקדמת את הלידה, וגם אם היא יודעת זאת כי היא כבר קראה את כל המאמרים שלי בדרומא, עדיין יכול להיות מצב בו הידע נמצא ונוכח אבל עצמת הכאב והרגשות המציפים אותה במהלך הלידה מכניסים אותה להלם, לסטרס, והיולדת מוצאת את עצמה חסרת אונים ובתחושה ש”אין לי מושג מה לעשות עכשיו”. במצב כזה תומכת לידה מקצועית ומוכרת יכולה להזכיר ליולדת כמה דברים – למה את כאן, נשמי עמוק, הרגעי, בואי נזכר רגע בתינוק, באמהות, בדברים שחשובים לך בלידה. בואי ניזכר איך עוזרים לתינוק להגיע יותר בקלות, איך מקדמים את הלידה. בואי נעבוד יחד.

תזכורות יכולות להגיע במגוון דרכים – דיבור ישיר, מגע תומך או מניע, מבט מבין, הדגמה ללא מילים, הרגעה יכולה ללבוש צורות שונות – עיסוי, ליטוף , שימוש במים, פרחי באך, שמנים אתריים ועוד. תומכת לידה מקצועית מבינה את שפת הצוות הרפואי ויכולה להסביר לך היולדת למה התכוון הרופא כשאמר איזשהו מושג מקצועי או לפחות לכוון אותך או את בעלך לשאול את השאלות הנכונות. תומכת לידה מקצועית יכולה לסייע לך להכיל מצבים מורכבים ולתמוך בך פיזית ורגשית, ולעיתים לתת “עזרה ראשונה נפשית”. אחת היולדות שליוויתי פחדה מאד מקבלת אפידורל ובמהלך פגישות ההכנה הצהירה מספר פעמים שהיא תעשה הרבה כדי לא לעבור את הזריקה הזו. כאשר התחילה הלידה לאחר לילה ארוך של צירים היתה כבר עייפה ומותשת. אני הגעתי כאשר הלידה היתה ממש בתחילתה ולאחר מספר שעות של עיסויים, מקלחות, הרגעה ועוד המצב כמעט לא התקדם. הזכרתי מספר פעמים ליולדת שיש לה עוד אפשרות להקל על עצמה ולקדם את הלידה – לקחת אפידורל ובכך להגיע להרפיה ומנוחה, להחליף כוחות ובע”ה הצירים יהפכו יותר אפקטיביים. גם המיילדת הסבירה לה זאת ובשלב מסוים החליטה היולדת לקבל אפידורל ואכן בזמן יחסית קצר הלידה שינתה כיוון והצירים הפכו יעילים. לאחר שהתינוק נולד בריא, ברוך ה’, ראיתי שהיולדת לא לגמרי שלמה עם ההחלטה שקיבלה – ושהיא קצת מצטערת ומרגישה שהיתה לא לגמרי בסדר. היא היתה זקוקה לקבל חיזוקים, לשמוע שמה שעשתה היה הדבר הנכון ביותר לעשות, שהבחירה שלה היתה נבונה. היא היתה זקוקה לשמוע זאת מדמות מקצועית מוכרת – לא רק מבעלה/אמה וגם לאו דווקא מהמיילדת. לאחר שדיברנו על כך ראיתי איך היא נכנסת ליישוב הדעת ומצליחה להקדיש את כל כולה לתינוקה הרך.

לידות ברוכות, רגועות ובטוחות לכולנו! אשמח לקבל הערות שאלות וכד’ שולמית זלצר הכנה ללידה, תמיכה בלידה סוסיא, 0549448522 Shulamit.dula@gmail.com

0 תגובות
bottom of page