Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
top of page

תזונה בהריון





בס"ד

תזונה בהריון

בהפטרת פרשת נשא,מתגלה המלאך לאשת מנוח:"והרית וילדת בן,ועתה השמרי נא ואל תשתי יין ושכר ואל תאכלי כל טמא…"

בתשעת חודשי ההריון ,בהם האם הופכת לחממת גידול לחיים החדשים,דרושה תשומת לב מיוחדת לנושא התזונה,הן לבריאות האם והן לבריאות התינוק.

גופה של האם בהריון ידרוש כמויות מוגדלות של קלוריות,חלבונים ,ויטמינים ומינרלים.כל אלה ישרתו את יצירת הרקמות החדשות המתהוות ברחם ובשדיים,ומיד לאחר מכן את התפתחות העובר לתינוק בריא.

אשה הרה צריכה להגדיל צריכת הקלוריות שלה בכ-300 קלוריות ליום במהלך ההריון.

תוספת הקלוריות אינה צריכה לבוא מחטיפים עתירי קלוריות ודלים במרכיבים תזונתיים,כמו עוגות,עוגיות.אלא -ע"י פחממות מורכבות,כמו פרות וירקות טריים,לחם ודגנים מחיטה מלאה שהם עשירים בסיבים,ויטמינים ומינרלים,וכמו כן חלבונים דלי שומן כמו חלב דל שומן,גבינות דלות שומן או יוגורט המכילים גם סידן.

העלייה המומלצת במשקל בתקופת ההריון הוא בין 11-14 ק"ג.אבל גם אם אישה הרה עולה במשקל יותר מכך והיא הקפידה על תזונה נכונה ובריאה במהלך ההריון,קרוב לוודאי שהקילוגרמים העודפים יעלמו בהדרגה לאחר לידת התינוק.

באישה המתחילה את ההריון בעודף משקל-הקפדה על תזונה נכונה יכולה לסייע לה לסיים את ההריון רזה ובריאה יותר.


ויטמינים ומינרלים חשובים בהריון:

1.חומצה פולית:זהו ויטמין החיוני ליצירת כדוריות הדם האדומות,נדרש לחלוקת התא וגדילה, לאבני בנין של ד.נ.א. ,ליצור חלבונים בכל התאים,בעיקר בתאים המתחלפים מהר כמו תאי עובר.חיוני להתפתחות תעלת העצבים בעובר.

הסיכון באי נטילת חומצה פולית הוא בלידת תינוק בעל משקל נמוך והגברת המומים בעמוד השדרה ושפה שסועה.

מזונות העשירים בחומצה פולית:ירקות ירוקים,קטניות(שעועית,אפונה),פירות הדר,מיצי הדר,וחיטה מלאה.

ההמלצה לדאוג לתוסף חומצה פולית כ-3 חודשים לפני ההתעברות. מצמצם הסיכון למומים ב 72 אחוזים.המינון המומלץ:400 מיקרוגרם ליום.

2.ויטמין A:עודף שלו מעלה סיכון למומים כרומוזומלים.כבד מכיל כמות גדולה של ויטמין A ולכן לא מומלץ לאכילה בהריון.

3.ויטמין D:נשים הנוטלות אותו בהריון-גורמות לחיזוק עצמות ילדיהם. מצוי בחלבון ביצה,כבד,דגי ים ומוצרים מעושרים בו כמו חלב ודגני בוקר.

חשיפה לאור שמש-10-15 דקות ליום ,פעמיים בשבוע,ללא קרם הגנה,מספיקה לגוף כדי ליצור ויטמין D.

4.ברזל:מהווה אחד ממרכיבי הדם החשובים המכונה המוגלובין.ההמוגלובין נוטה לרדת בקלות בהריון.הירידה נובעת לא רק ממחסור בברזל אלא בעיקר קשורה לעליה בנפח הדם.(כדי לדעת בוודאות אם יש מחסור-ניתן לבדוק את רמת הברזל בדם.)

ההמלצה: תוסף ברזל,בעיקר לאחר הטרימסטר הראשון.

ברזל כתוסף עלול להתחבר לרקמות המעי,ולגרום לאי נוחות במערכת העיכול,שלשולים,עצירויות או כאבי בטן.ניתן למצוא סוגי ברזל עדינים,להפחית התופעות.

נטילת ברזל בשילוב ויטמין C או מזון עשיר בויטמין C יכול לשפר הספיגה ולהפחית אי הנוחות.מזונות עשירים בברזל:בשר,בעיקר בקר והודו אדום,קטניות.

5.סידן:מינרל הנחוץ לגוף לבניית עצמות ושיניים חזקות.

הסידן מאפשר לדם להיקרש כשיש פריצה של כלי דם,והוא גם מסייע לשרירים ולעצבים לתפקד כראוי.רמת סידן תקינה מאפשרת פעילות סדירה של הלב.

העובר ברחם שואב מן הגוף את המרכיבים הנחוצים לו לגדילה,ע"ח האם ההרה.כאשר האם אינה צורכת די סידן העובר יגזול את הסידן הנמצא בעצמות(שם ריכוז הסידן הגדול ביותר),יקטין את מסת העצם-דבר העלול להגביר את סיכוייה ללקות באוסטאופורוזיס.(עצמות פריכות ונשברות)

צריכת סידן מומלצת בהריון:1000 מ"ג ליום.

בתזונה:4 מוצרי חלב ליום.(רצוי מועשרים בסידן)

ירקות ירוקים:ברוקולי,תרד,חסה.דגים-סרדינים,שעועית,אפונה,טופו.

6.חומצות שומן מסוג אומגה 3:מחקרים מראים על קשר בין התפתחות המוח והראיה של העובר וצריכת חומצות שומן מסוג אומגה 3 במזונה של האם.

חומצות אלו מצויות בעיקר בדגי ים,הם חלק חשוב בהרכב המוח של העובר בטרימסטר השלישי.מומלץ לצרוך שתי מנות לשבוע של דגי ים .המכילים אומגה 3.

מזונות מהצומח שעשירים באומגה 3:שמן קנולה,אגוזי מלך,ירקות ירוקים עליים.


מזונות שיש להגביל צריכתם בהריון:

1.קפה:מחקרים מראים קשר בין צריכה גבוהה של קפאין בהריון לבין הפלות ומשקל לידה נמוך.ניתן לצרוך עד 300 מ"ג קפאין ליום(2 כוסות).

קפאין נמצא גם בתה ,בשוקולד (100 ג"ר=רבע ספל קפה),במשקאות קולה.

2.אלכוהול:נספג במהירות לדם,עובר את השלייה ומגיע לעובר.תינוקות לנשים אלכוהוליסטיות סובלים מבעיות התפתחות קשות.מחקרים חדשים מגלים שגם כמויות קטנות עשויות לגרום לפגיעה בהתפתחות העובר.

אצל ילדים שנחשפו לכמויות קטנות של אלכוהול ברחם היו רמות משכל נמוכות יותר,קשיי זיכרון ולמידה.ההמלצה היום להימנע לחלוטין מאלכוהול בהריון.

3.ממתיקים מלאכותיים:אושרו לשימוש ע"י ארגוני הבריאות:סכרין,אספרטיים,סוכרלוז (בכמות מועטה).סכרין עובר את השליה-יש ממליצים להימנע ממנו לחלוטין.

4.בוטנים:במשפחות בהן יש אלרגיות,אסטמה,אקזמה -מומלץ להימנע מאכילת בוטנים או מזונות המכילים אותם,(במבה) בהריון והנקה-חלבון הבוטנים עובר שליה ובחלב האם,ויכול לגרום לתינוק לפתח אלרגיה לבוטנים.


מזונות העלולים להיות מזוהמים:

העובר פגיע במיוחד למזהמים מהמזון.(מערכת החיסון לא הושלמה). ולכן צריך להמנע מאכילת בשר נא שלא בושל די צורכו,דג נא,סושי,ממרחי כבד ובשר שנשמרים בקרור-מצוננים,מוצרי חלב לא מפוסטרים,גבינות רוקפור,ביצים לא מבושלות:ביצה רכה עין,

קינוחים המכילים ביצים-מוסים,מיונז ביתי.


תזונה ממולצת בהריון:

שתי-8 כוסות מים ליום לפחות- המים מכילים מינרלים,שתיה לא מספקת עלולה לגרום לצירים מוקדמים.שתיה עוזרת להימנע מעצירות וטחורים.ניתן גם תה צמחים.להימנע מקפה.

גווני באכילת ירקות טריים ומבושלים מכל הצבעים.לצרוך כ-5 ירקות ליום.

מוצרי חלב כמקור לסידן,עד 5%..יוגורט פרוביוטי-אחד ליום כמקור לסידן.החיידקים הידידותיים מסייעים לעיכול,מונעים התפתחות פיטריות וחיידקים מזיקים בגוף. אחד-.

חלבון מן החי:בשר ,הודו,דגים,ביצים-כמקור לברזל,אבץ וB12 החיוניים להריון בריא. עוף והודו:עוף-דל בשומן ,מספק ברזל אבץ וB12.(הודו-פי 3 יותר ברזל.)

שמנים:שמן זית,קנולה-לפחות 2 כפיות ליום,4 אגוזי מלך ליום-אומגה6.

המעיטי במזונות "משמינים"-ממתקים,ג’אנק פוד,טוגנים.

אכלי דגני בוקר:מעושרים בברזל,חומצה פולית ויטמיני B 12.לבחור דגנים ללא סוכר,עשירי סיבים.אלו פחממות מורכבות-תחושת שובע,הרגשה כללית טובה,ומניע ת עצירות.

ברוקולי:כוס ברוקולי מבושל מכיל רבע מכמות חומצה פולית מומלצת ,מכיל גם סידן ובטא קרוטן ,דל קלוריות

מיץ חמוציות:קרנבריז-מסייע במניעת דלקות בדרכי שתן הנפוצות בהריון.




זכרו-אכילה נכונה היא הדרך לבריאות ושמחה,עלינו ללמוד לאכול כשהגוף רעב ולא כשהנפש רעבה.זכות גדולה נפלה בחלקנו האימהות, בכך שנקפיד על אכילה מאוזנת ובריאה נוכל להביא לעולם ילדים בריאים .


אסתר לב אמא ל-9 ילדים,סבתא ל3-(כן ירבו) מתגוררת במחולה-בבקעת הירדן. בעלי משמש רב המושב. אני רופאת משפחה בקיבוצים ומושבים באזור. משלבת רפואה קונבנציונלית ומשלימה(אירידולוגיה,הומאופטיה,רפואה סינית,דמיון מודרך,פסיכותרפיה)מאמנת(קואצינג)ומכשירה מאמנים ומטפלים. מדריכת כלות-ומכשירה מדריכות כלות,מטפלת משפחתית,מעבירה סדנאות והרצאות .

בע"ה באלול יפתח קורס להכשרת מטפלות-מנחות-מאמנות בכלים תורניים(בבית שורשים בירושלים).

אסתי לב-0505511785

ניתן לפנות שאלות דרך האתר

0 תגובות

Comments


bottom of page