חיפוש

סוד מגילת הלבושים | עדנה קדוש

מה הקשר בין מגילת אסתר אלי? למה אני צריך לקרוא מגילה בכל שנה, וכי משהו  השתנה בה מהפעם האחרונה? מה שהיה היה… יש לנו את הבעיות של הדור שלנו… אז למה להוסיף את צרותיהם של היהודים שחיו אז לצרותינו שלנו?

ישנן תשובות רבות לשאלות האלו. אביא כאן זווית אישית.

כדאי לנו לקרוא את”מגילת אסתר” כי היא מדברת עלינו ממש, על כל אחד באופן אישי.

כדאי לקרוא את המגילה מתוך התבוננות המכוונת לעצמנו, כלומר, לכל אחד. כל אחד יחפש וימצא את  עצמו במגילה.

מי שימצא את עצמו במגילה יזכה לשמחת החג אשר תשפיע עליו למשך כל השנה כולה.

ובכן, נתחיל בכך שכל הדמויות המופיעות במגילה הן דמויות הקיימות בתוכנו. כל מערכות היחסים בין הדמויות במגילה הם מערכות יחסים הקיימים בחיים שלנו. הבסיס הוא שאנו אנשים טובים מאד!לעיתים אנו מתרחקים מעצמנו הטוב, ומתגלים בדמות חדשה ושונה . אם נדע את הסוד הזה על עצמנו, הרי שנזהה את עצמנו בכל שינוי ונוכל לחזור לעצמנו המקורי , הטוב.

אפשר להרחיב , אבל כאן מפאת היריעה הקצרה אקצר. והעיקר הוא “לתפוס” את הרעיון.

נתבונן לדוגמא באחשורוש – איפה אני מוצא את דמותו בתוכי?

אחשורוש מייצג דמות ששולט לכאורה ויושב על כיסא מלכותו , עשיר ואוהב חיי חומרנות, מכיוון שאי אפשר ליהנות מחומרנות לבד, אחשורוש דואג לעצמו לחברה. יש בו מצבי כעס “ויקצוף המלך מאד וחמתו בערה בו” ותכונה זו גורמת לו לאבד את כוחו עד ששולט בו המן.

נסתכל על עצמנו, האם אין בנו את דמותו של אחשורוש? נדמה לנו שאנו שולטים על עצמנו וסביבתנו, אוהבים אנו מאד את חיי הנוחיות והגשמיות, אבל אין הנאה כלל אם אף אחד לא רואה מה שיש לנוו”מעריך” אותנו…

האם איננו כועסים מידי פעם עד לאיבוד “יישוב הדעת”? וכשזה קורה אנו עושים את כל הטעויות האפשריות כי המן שולט בנו …

המן מייצג דמות שיש לה עזות ורוע, תאוות שלטון, יצרים של תאוות שונות, מדבר במתק שפתיים דברי רשע , יש לו הכול אבל לא מסתפק במה שיש לו כי דבר אחד קטן חסר לו (כריעת מרדכי) “וכל זה אינו שווה לי” וכו’. גם הוא הנראה חזק כ”כ נשלט ע”י אשתו…

אם נתבונן בתוכנו, הרי שנגלה שיש מצבים בהם מתעורר המן בתוכנו. אנו נכנעים לתאוות אנו מנסים להשיג את מטרותינו בהסברים “מתוקים” וכו’… משהו רע שולט בנו באותה עת …

אסתר מייצגת, כוח פנימי , רצון אמיתי ,יכולת לחימה (יש אומרים שאסתר היא גלגול של יעל ואחשורוש גלגול של סיסרא, שנאמר “וצומו עלי” עלי = יעל. עזות דקדושה, יופי פנימי וכו’.

אם נתבונן בתוכנו נמצא את עצמנו במצבים שונים בחיים נמצאים בלב ליבו של הרוע נשארים טובים ומשפיעים טוב.

מרדכי היהודי מייצג את הדוד האוהב “ובכל יום ויום מרדכי מתהלך לפני חצר בית הנשים לדעת את שלום אסתר ומה יעשה בה”, מנהיגות של אמת ויושר, נאמנות לדרכו “ולא קם ולא זע”, נקודת  יציבות  ואמת בתוך הזיוף…

אם נתבונן בתוכנו נמצא שיש מצבים בהם אנו כמרדכי, בטוחים באמונתנו עד שאין פחד כלל.

וכך נוכל לעבור וללמוד מכל הדמויות במגילה.

ישנם מערכות יחסים שנמצאות בחיינו כמו במגילה.

יחס אחשורוש והמן, מערכת יחסים של ערמומיות וטובת עצמך לפני הכל.

יחס אחשורוש וושתי, מערכת יחסים של רושם חיצוני, אין זוגיות, אין כבוד, אין חברות, אין משימות חיים משותפות.

יחס המן וזרש, זה יחס של מטרה משותפת שכולה חומרנות וכבוד, שכולם יראו… ובינם מה? שתלטנות…

וכך ניתן ללמוד מכל מערכת יחסים במגילה.

למה חשוב לנו להסתכל על עצמנו במגילה?

 כיוון שיש בזה ערך טיפולי! כך ננקה עצמנו מהסתרות חולות !

כיוון שנלמד לראות את עצמנו “הנמוך” בלי מסכות, בלי חיוכי ליצן שקריים, בלי תפאורה של ארמון… ואז, ברגעים שנמצא עצמנו שם, מיד נזהה את הדמות שהשתלטה עלינו ונוכל להגיב ולתקן את עצמנו ולהתקדם קדימה.

כי יש עניין ותוקף בנס פורים שהוא השלום, התיקון. שנאמר: “דורש טוב לעמו ודובר שלום לכל זרעו”, ע”י דרישת הטוב, חיפוש הטוב מתרבה השלום  בסביבתנו ובתוכנו. צריך לדבר את השלום הזה,”אדברה נא שלום”.. וזה בחינת קריאת המגילה , שזה שלום שיש לו פה.

תרגיל רוחני: 1. עצמו עיניים, נשמו עמוק ולאט… התנתקו מההמולה של ההכנות לחג… 2. בחרו דמות אחת מהמגילה, (כל הדמויות מלבד מרדכי ואסתר) דמיינו אותה והתבוננו בה. 3. שאלו את עצמכם,איפה אני בחיים שלי מתנהג כמו הדמות הזו? 4. התבוננו בעצמיכם במצב הזה שדומה לדמות. 5. שאלו את עצמיכם איך הייתי רוצה לבחור להתנהג? ואז אפשר להחליף ולהתבונן בדמות חדשה .

שנזכה להתבונן בעצמנו בלי להסתיר את כל הדמויות שבתוכנו, ונזהה את הדמויות הנמוכות והשליליות ברגע שהן מופיעות בנו, ונזכה לשלום ושמחה גדולה !

0 תגובות