חיפוש

נעה בן דוד-לכל זמן ועת לכל חפץ, עת ללדת

נעה בן דוד-לכל זמן ועת לכל חפץ, עת ללדת

אחד הפרטים הראשונים שאשה בהריון מבררת: מהו תאריך הלידה המשוער ?(=תל"מ). כשתתקרבי לתאריך האנשים סביבך יוטרדו מהקצב שלך וישאל ברגישות, עוד לא ילדת? הריוניות רבות יחושו שאכן הן "מאחרות" לאן שהוא ומיצו את ההריון כי הרי "כבר אפשר היה ללדת" לפי הרשום ביומן. בכל מצב של חשש קל, התארכות ההריון, או סתם כי לאמא נמאס צץ פתרון הקסם- זירוז הלידה. חשוב לזכור כי הקדמת הלידה באמצעים רפואיים מעלה את הסיכוי למפל התערבויות רפואיות. מפל התערבויות הוא מצב בו התערבות אחת גורמת לשניה, למשל כאשר עקב הזירוז יש יותר צורך בחיבור למוניטור המצריך חוסר תנועתיות, השכיבה עצמה עלולה לעכב את הלידה ולהצריך התערבויות נוספות וחוזר חלילה. לידה הינה תהליך בריא. חשוב לשמור על התפתחותה הטבעית והתקינה כדי לא להגיע למצבים פתולוגים. פעמים רבות ההצעה לזירוז נובעת מהסתכלות על ההריון כעוד מחלה- שככל שנסיים מוקדם יותר כך ייטב ולשם מה "למשוך " סתם. כמובן שבמצב סכנה או ספק סכנה לאם ולעובר הרופאים צריכים להכריע ומאחר שמדובר בדיני נפשות כדאי להתייעץ עם רב הבקיא בתחומים אלו כמו רבני מכון פוע"ה. במצב סכנה בו יש לזרז את הלידה, מותר גם לחלל שבת, כי עקב הסכנה זהו זמנה של הלידה וחילול השבת הוא מלכתחילה במצב זה. כאשר אין סכנה, אלא הצירים מתפתחים בצורה טבעית, גם אם אפשר למנוע חילול שבת על ידי עיכוב הלידה (על ידי מתן תרופות מעכבות) אין לשנות דרכי הטבע ולשנות את זמן הלידה. חשיבות לידה בזמנה ובבריאות דוחה אפילו שבת במקרה הצורך[2]. בורא עולם דואג אישית לעובר עד כדי כך שבמסכת נידה העידו חכמים כי אין לך ימים שאדם שרוי בטובה יותר מהימים שהוא נמצא ברחם אמו[3]. ההריון אינו מחלה שככל שנמהר להיפטר ממנה כן ייטב. ברחמך עובר בריא, כל רגע במהלך ההריון הינו ברכה עבורו, זהו זמן יקר וחיובי בו העובר מתפתח פיזית ורוחנית. באחריותך כאמו, לחשוב בטובתו. הלכתית ישנה הסכמה בן הפוסקים שכאשר אין הצדקה רפואית יש להימנע מזירוז. הרב פינשטיין מסביר שמאחר שהלידה היא מצב סכנה אסור לאדם להכניס עצמו לידי סכנה ע"י תחבולות לעומת לידה בזמנה בה יש שמירה מיוחדת כי הקב"ה יצר, ציווה ושותף למציאות זו של לידה בזמנה[4]. הראב"ד מסביר את החשיבות הרבה בלידת כל נשמה בזמן המדויק לה מלמעלה-" וצריך אתה לדעת, כי באותו רגע שהאישה יולדת מלמטה, הנשמה נשלמת מלמעלה … משם תקבל כל העתידות לבא עליו, ולפיכך ראוי לך להתבונן כי הכותב קמע למקשה ומולידה טרם זמן עיתה, פעמים שהורג שתי נפשות ופעמים שגורם לנולד ימים רעים וצרות משונות זו מזו…וכללו של דבר – שינה עליו כל סדרי בראשית"[5]. רגע הלידה מכוון ומשפיע על כל חייו של האדם והסובבים אותו, יש לעשות מאמץ לקבל רצון ה’ שמכוון את הלידה לזמן המדויק לנשמה ולא להקדימו אפילו באמצעות קמע. דוגמה מוחשית לכך שרגע הלידה מדויק בהשגחה פרטית, גם אם לא בדיוק בעיתוי שנראה נכון בעיננו נראה בספר בראשית: הריונה של רבקה אמנו התארך עד גמר תשעה חדשים למרות שהיה קשה, ואילו הריונה של תמר היה קצר, וילדה לאחר ששה חדשים למרות שהיה קל. פירוש האפיריון[6] הינו שבבטנה של תמר היו שני צדיקים שהעולם חיכה להם, לכן ילדה קודם. אולם רבקה שבבטנה היה גם עשו, שביום שמלאו לו שלוש עשרה שנה מת אברהם אבינו. חיי אברהם התקצרו ב-5 שנים כדי שלא יצטער לראות את עשיו יוצא לתרבות רעה. אילו רבקה הייתה יולדת מוקדם , היו מתקצרים עוד חייו של אברהם אבינו. התפללי ללידה בעיתה ובזמנה. הזמן עד ללידה הינו מתנה המאפשרת להתחזק באמונה ובשמחה על ההשגחה הפרטית שמלווה אותך בדרך לגילוי השפע המיוחד לך.

נעה בן דוד מרכז בראשית – סדנאות, הכנה וליווי בלידה.

0 תגובות