Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility ליל הסדר רוחני ומרומם או חמים בחיק המשפחה?
top of page

ליל הסדר רוחני ומרומם או חמים בחיק המשפחה?

עודכן: 18 בפבר׳ 2021




שאלה: הרבנית, אני בעלת תשובה ומשפחתי אינה שומרת תורה ומצוות…  אני מאוד מתלבטת איפה לחגוג את ליל הסדר… מצד אחד הייתי מאוד רוצה לחגוג עם אהובי, מצד שני אני יודעת שהסדר לא יהיה כמו שהייתי רוצה ומצפה מחג כל כך חשוב וגדול להיות… מה לעשות?”

הר’ ימימה: “לשאלה המקסימה הזו… קודם כל אני אצטט מגדולי ישראל-

כל כך הרבה פעמים הר’ עובדיה יוסף זצ”ל נשאל את השאלה “מה אני עושה? ליל סדר ומשפחה?” הוא היה אומר- כמו שעם ישראל חצה את הים, והמים להם חומה מימינם ומשמאלם – את יושבת ומנהלת את הסדר שלך מבלי להביט ימינה או שמאלה, ולמה?מפני שאין ערב שמשפחה חשובה בו יותר מליל הסדר. כשפותחים את הדלת ב”שפוך חמתך” ע”פ המקובלים – הקדוש ברוך הוא נכנס עם המון מתנות למשפחה הזו – הנה זיווג לזו, ופרנסה לזו, ילדים טובים, צדיקים ולומדים לזו, וכשהוא רואה את המשפחה מפורקת או בסכסוך – אלה שם ואלה שם או מחשבות רעות זה על זה – זה כבר לא “זבח משפחה”- כך קוראים לקורבן הפסח.הרב שמשון רפאל הירש אומר: למה יושבים מסובין? להראות איך נשענים זה על זה – אמא על ילדה, ואחות על אחותה. בלי זה אין לנו סיבת קיום… מסובין- זאת סיבת הקיום שלנו. רק המשפחה היהודית הצילה אותנו במצרים, וגם שם לא היה פשוט – כי האיש היה אי שם, והאישה היתה צריכה לרדת אליו לסדר ולעשות כאלה השתדלויות. החמץ הענק שיש בינינו – זו החמצה משפחתית, וככל שיש לילות סדר נפרדים – כי את רוצה קדושה נורא נורא גדולה את מחמיצה, מחמיצה את העיקר שזה “זבח משפחה”. פשוט שבי שם, מאירה כשם שאת, עושה את הסדר לפי הסדר. וכמה שזה יצחק וזה יזלזל וההוא לא יגיד.. הם בסוף יישאבו לצנטריפוגה הזו – לכן מתחילים ב”קדש ורחץ כרפס יחץ..” ובסוף “נרצה” – אין מי שלא מתרצה לטקס הגדול הזה – הם הגיעו! זה המון! הם הגיעו! למה כתוב “אחד רשע”?גם הוא צריך להיות בשולחן ליל הסדר – אפילו שזה לא נוח לך, והוא עם האייפון שלו..וחוץ מזה שבכולנו יש את הצדדים האלה, איך הרבי מרוז’ין אומר “נגד ארבעה בנים דיברה התורה”, אין ארבעה- יש אחד!שהוא לפעמים רשע, ואחד שלפעמים הוא תם… בנו לא נאבקים היצרים האלה?! שבו לשולחן הזה, ותבקשו מ-ה’ אמונה עבור כולם. ועכשיו… כפיה דתית שקטה שאף אחד לא יודע עליה… אומר אותה הבן איש חי – שכשאומרים “כנגד ארבעה בנים דיברה תורה..” לכוון שאת ה”אחד” של “שמע ישראל ה’ אלוקינו ה’ אחד”- שתיכנס בו האמונה ושישוב בתשובה שלמה, ושאני אזכה לאהוב אותו כשם שהוא – ונהיה לבשר אחד.גאולה- זה מלשון קרבת משפחה – “אין לו קרוב ואין לו גואל” – בלי משפחתיות זו לא גאולה, זה בנים שגלו מעל שולחן אביהם…”  שאלה נוספת: “מה קורה עם חינוך הילדים? אם יש לך ילדים – וכל המשפחה החילונית מסביב, מה קורה עם חילול החג? חילול שבת?” תשובה: “מאוד חשוב הסברים לפני כן, גם לילדים.זה מה שקרה בדיוק בערב ליל הסדר, רבי אלעזר בן עזריה הופך להיות נשיא, והוא מקבל את כולם – גם את מי שאין תוכו כברו, והוא לומד עם תלמידי חכמים כל הלילה, עד שבאו התלמידים החדשים האלה – שהרגע חזרו בתשובה והוא לימד אותם רק “שמע ישראל”, הם באים ואומרים לו: “רבינו, הגיע זמן קריאת שמע”-  הם הגיעו לדרגה שלו רק מהערב הגדול הזה.לבקש מהם לפני – שאם יש שיחה או הודעה לענות בצד, לא ליד הילדים, אני יודעת שחילונים מקבלים את זה בהבנה רבה.וילדים- הכי מבינים בעולם, יש להם לב מלא אהבה.בהצלחה ופסח כשר ושמח.”

גם לך יש שאלה חשובה לשאול את הרבנית ימימה? את מוזמנת לכתוב את שאלתך בתגובות (כאן למטה) ומי יודע, אולי בשבוע הבא התשובה השבועית תהיה במיוחד בשבילך… #לילהסדר

0 תגובות
bottom of page