חיפוש

הרבנית ימימה מזרחי בשיעור מהנסיעה לאומן

עודכן ב: אפר 14



הרבנית ימימה מזרחי בשיעור מהנסיעה לאומן

היום נתחקה אחר עקבותיו של מי שמושך לכאן כל כך הרבה אנשים, האדם הגדול בענקים רבי נחמן.

הגאון מוילנא אומר, שאפשר לעמוד על טיבו של אדם ע״י המילים הראשונות שבהן הוא פותח את ספרו. כך למשל רש״י פותח את ספרו במילים ״אמר רבי יצחק״ מצטט בשם אבא שלו. כל מה שאני יודע זה מאבא שלי ולא ממני. ואצל רבי נחמן המילים הראשונות שבהן הוא פותח תורה א׳- ״אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת ה׳ ״ דע כי על ידי התורה מתקבלים כל התפילות וכל הבקשות שאנו מבקשים ומתפללים.ועל ידי התורה מתקבלים כל התפילות והבקשות.

איזה בלגן המילים האלו בעולם. כל התורה שניתנה לנו בסיני, היא כדי שתצא תפילה אחת טובה. מה תורה זו לא מטרה? תורה זה אמצעי? על ידי התורה מתקבלות כל התפילות . על ידי התורה?! השיעור הגדול ביותר הוא לדור הגמור הזה, מוכה הרווקות. הוא להפוך את התורות לתפילות. הדור הזה מוכה שיעורים שהם רק תורה, תורה, תורה, מכה. שיעורים שהם רק תפילה, תפילה, תפילה, מכה. תדעו לכן שכל זמן שתהיו או כאן, או כאן, לא יהיה חיבור של זכר לנקבה. זכר זה תורה, נקבה זה תפילה. בכל אדם יש נקבה וזכר, העולם מלא חוכמה  ושכל, אנחנו כל כך לא יודעים להפוך תורה לתפילה.

כמו שמנסח את זה האור החיים הקדוש ״אם היו בני אדם מרגישים את מתיקות וערבות התורה היו משתגעים ומתלהטים אחריה כחולי חולי האהבה״. הוא אומר זה לימוד תורה. הוא לא אומר אם היו בני אדם חכמים, משכילים, אינטיליגנטיים. הוא אומר אם היו בני אדם מרגישים אילו רק היית בן אדם, לומד, מרגיש. או שיש בנות שלא לומדות מספיק או לא מתפללות מספיק, או לא מעריכות מספיק לימוד תורה של בן הזוג. או כאלה שמזלזלות בבעלות התפילה.

איך אני מקנאה באלה שמסוגלות להשאר בציון עד 4 בבוקר, איך אני לא מסוגלת להשאר יותר משתי דקות, נמאסת על רבי נחמן… בתחילת הבריאה הקב״ה בורא את הזכר והנקבה מחוברים זה לזה. בעשרת ימי תשובה אומר ה׳ החיבור הזה הוא לא טוב. לא טוב היות האדם לבדו. מה זה לבדו? הוא לבדו אשתו דבוקה עליו. לא הוא לבוד עליה, וה׳ חייב להפריד אותם כדי שיביטו זה בזו, וישלימו זה את זו. אל תהיי בן אדם שלומד תורה וגם מתפלל, או מישהי שמתפללת וגם לומדת זה מן חיבור שהוא לא טוב צריך את שניהם המון ותבקשו מה׳ לדעת להפוך את התורות תפילות את הראש ואת הלב שניהם יחד.

אומר בעל הפלא יועץ הרב פאפו זצ״ל- למה את לא פוחדת? את יודעת שבראש השנה שלושה ספרים נפתחים רשעים נכתבים לאלתר למיתה וצדיקים לחיים. למה שאני אפחד? עינינו הרואות שצדיקים נכתבים לייסורים ובדידות ורשעים נכתבים בספ רתעשה חיים משוגעים. אז למה שאני אפחד? אילו הייתי רואה בעיניי שבאמת זו החתימה, אז הייתי מתה מפחד. אומר הפלא יועץ אץ לא מבינה כלום את יודעת מה זה בספר   מתים לא עלינו זה להחתם בספר הלא מרגישים. אישה שלא מרגישה כלום, מתפללת, נוסעת לאומן, משתטחת, ולא מרגישה כלום. חייבים שמשהו יזוז בלב.

אנחנו חייבות כדי למצוא את הזיווגים זו שנת הח׳ האות ח׳ זה בית. כותבת הגמרא שח׳ היא חיבור של שני אנשים שיש ביניהם מחלוקת נוראה. יש ביניהם כלי זיין. ח׳ עשויה מז׳ אחת ועוד ז׳ אחת ועל ראשה קורה. אייך אני אחבר את כל הניגודים והמלחמות האלה? איש זה ההפך הגמור מאישה. עזר כנגדו. מי ישים לי את הגג הזה על הראש ?הח׳! תשע״ח. היום נלמד להתחתן. נלמד להיות תורה ותפילה. וכשהוא לא מספיק תורה, אז אני תורה. וכשהוא המון תורה, אז אני תפילה. וכשהוא לא מספיק מתפלל, אני מתפללת. אני רואה את זה גם עם בעלי שיחיה. אנחנו מאזנים אחד את השני. למצוא את זיווגינו ההגון ,האבידה הגדולה.

פרשת כי  תצא פרשת השבת אבידה. כל מה שאומר רבי נחמן באתי לעולם למצוא את האבידות שלכם. כל הזמן תגידי רבונו של עולם תביא לי את האבדה שלי. רבי נחמן כותב בספרו המופלא מעשה מאבידת בת מלך,   בדרך סיפרתי מעשה שכל מי שהיה שומעם היה לו הרהור תשובה.ויהיה לך כי זו הבטחה שלו.  מה זה הרהור תשובה? אומר הזוהר הקדוש יש מקום בגיהנום שהוא כל כך נמוך, מקום שאת מרגישה חנוקה ופתאום מגיע משב רוח. משב הרוח הזה, משיב הרוח הזה, הוא  הרהור תשובה אחד שהיה לך באלול. והוא יציל אותך הנה ממקומות נורא נמוכים.

נחזור למעשה, -״מַעֲשֶׂה בְּמֶלֶךְ אֶחָד, שֶׁהָיוּ לוֹ שִׁשָּׁה בָּנִים וּבַת אֶחָת וְאוֹתָהּ הַבַּת הָיְתָה חֲשׁוּבָה בְּעֵינָיו מְאד וְהָיָה מְחַבְּבָהּ בְּיוֹתֵר וְהָיָה מְשַׁעֲשֵׁעַ עִמָּהּ מְאד פַּעַם אַחַת הָיָה מִתְוַעֵד עִמָּהּ בְּיַחַד בְּאֵיזֶה יוֹם וְנַעֲשָׂה בְּרגֶז עָלֶיהָ וְנִזְרְקָה מִפִּיו דִּבּוּר: שֶׁהַלּא טוֹב יִקַּח אוֹתָךְ בַּלַּיְלָה הָלְכָה לְחַדְרָהּ וּבַבּקֶר לא יָדְעוּ הֵיכָן הִיא וְהָיָה אָבִיהָ מְצַעֵר מְאד וְהָלַךְ לְבַקְּשָׁהּ אָנֶה וָאָנָה עָמַד הַשֵּׁנִי לַמַּלְכוּת, מֵחֲמַת שֶׁרָאָה שֶׁהַמֶּלֶךְ מִצְטַעֵר מְאד וּבִקֵּשׁ, שֶׁיִּתְּנוּ לוֹ מְשָׁרֵת וְסוּס וּמָעוֹת עַל הוֹצָאוֹת, וְהָלַךְ לְבַקְּשָׁהּ וְהָיָה מְבַקְּשָׁהּ מְאד זְמַן מְרֻבֶּה מְאד עַד שֶׁמְּצָאָהּ [עַתָּה מְסַפֵּר אֵיךְ בִּקְּשָׁה עַד שֶׁמְּצָאָהּ]״.

איזה סיפור משונה קודם כל תדעי לך שכשה׳ אומר לך שהלא טוב ייקח אותך זה כי  הוא מאוד אוהב אותך. זה תיאור של לידה. לאמא יש תינוקת בבבטן אוהבת אותה מאוד מאוד ואז זה נזרק ממנה היא חייבת לצאת , מגיעה אל הלא טוב. אבל מה הורס אותך, סליחה, איך אתה לא מספר עליה כל הסיפור אתה לא מספר לי איזה הרגשה יש לבחורה שידעה הגנה, וידעה רחם, וידעה רחמים ושנים מהממות,ופתאום היא מושלכת אל הלא טוב.ומה אתה מספר לי כל הזמן על המלך, המלך ,המלך.

מה איתה? מה עם הכאב שלה? ״וְהָיָה אָבִיהָ מְצַעֵר מְאד״ ,״עָמַד הַשֵּׁנִי לַמַּלְכוּת, מֵחֲמַת שֶׁרָאָה שֶׁהַמֶּלֶךְ מִצְטַעֵר מְאד״, מה עם הצער שלה? היום נראה למה, וזו תורה מהממת, למה את צריכה רק לשמוח ולרקוד כל ה120 שנה, שהלא טוב לקח אותך. רק הוא מצטער את אל תצטערי בכלום. המזל הענק שלך הוא שהלא טוב לקח אותך.