Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility ד"ר גיל שחר – הכולסטרול "הטוב, הרע והמכוער"
top of page

ד"ר גיל שחר – הכולסטרול "הטוב, הרע והמכוער"



הכולסטרול "הטוב, הרע והמכוער"/ ד"ר גיל שחר

הגדרות:

LDL – הכולסטרול "הרע". – תפקידו- הובלתכולסטרול לתאי הגוף. (בדרך, חלקו שוקע בדפנות העורקים)

HDL – הכולסטרול "הטוב". -תפקידו- פינוי כולסטרול ששקע בעורקים חזרה אל כבד,לצורך פרוק.

הערכים הרצויים בדם: ( יחידות מ"ג/ דציליטר)

LDL – מצבמצויין- בין 70 ל 100 , בין 100 ל 130 – בינוני. מעל 130 גבוה. לחולי סכרת ו/או לאנשיםעם 2 גורמי סיכון למחלות לב או יותר, מומלץ להגיע לערכים מתחת ל 70. (גורמי סיכוןלמחלות לב- ארוע לבבי בעבר, עישון, יתר לחץ דם, היסטוריה משפחתית של ארועי לב בגילצעיר, סכרת, עודף משקל, חוסר פעילות גופנית, נטייה לקרישיות יתר, HDL נמוךמאוד)

HDL – מתחת ל 40- נמוך מאוד. בין 40 ל 55 – נמוך. בין55 ל 60- בינוני. מעל 60 מצב טוב. מעל 80 מצב מעולה.

3 קווי הפעולה לנטרול הכולסטרולכגורם סיכון למחלות לב:

1. הורדת רמות הכולסטרול הרע.

2. העלאת רמות הכולסטרול הטוב.

3. צמצום שקיעת הכולסטרול מלכתחילה.

הדרכים הטבעיות להורדת רמותהכולסטרול הרע:

1. לאכול פחות כולסטרול-כולסטרול נמצא בכל המוצרים מן החי ורק במוצרים מן החי (בשר בקר, עוף, מוצרי חלב,ביצים ודגים). כלומר- להפחית משמעותית צריכה של מזון מן החי.

2. מניעתספיגתו של הכולסטרול במעי– אכילת מזון שעשיר בסיביםתזונתיים– פירות וירקות, דגנים מלאים. מזון מן החי אינו מכיל סיבים. הסיביםסופחים חלק מן הכולסטרול במעי ומוציאים אותו יחד איתם בצורה הטבעית.

3. עיכוב יצירת כולסטרול בכבד– ויטמינים ממשפחת הקרטנואידים – בטא קרוטן (מצוי בעיקר בחובזה, גזר,דלעת, פפיה, בטטה ועוד), ליקופן (מצוי בעיקר בעגבניה ואבטיח) ולוטאין ( מצוי בעיקרבתרד). הם נמצאים בכל הפירות והירקות אך בעיקר במוזכרים כאן.

4. זירוז יצירת חומצת מרה-אמצעי להיפטר מעודפי כולסטרול- אכילה רבה של פירות וירקות.

5. תה ירוק – מספר מחקרים הראו ששתיה של כ 5 כוסות תה ירוקביום כמורידה רמות כולסטרול רע. כדאילהמיר את כוסות הקפה בכוסות תה ירוק.

6. מספר מחקרים הראו שהגדלת אחוז השומן החד בלתי רוויבתזונה (אבוקדו, טחינה) על חשבון שומנים מוקשים ורוויים (מרגרינה, בורקסים,קרואסונים, עוגות מוכנות, מזון תעשייתי ומעובד) הורידה רמות כולסטרול רע.

7. שמן זרעי מרווה מרושתת-המקור העשיר ביותר בטבע לסטרולים טבעיים- מולקולות דמויות כולסטרול שגורמות לירידהברמת הכולסטרול הרע בדם. ( השמן הנ"ל מהווה גם מקור לאומגה 3 היציב ביותרבטבע). במינון של 2 גרם ליום מורידLDL באופן משמעותי.

הדרכים הטבעיותלהעלאת רמות הכולסטרול הטוב: (נטייה גנטית חזקה)

1. ניאצין – ויטמין B3 . נמצא בכל הפירות והירקות ( במיוחד בשמרי בירה,נבטים של חיטה מלאה, אגוזי מלך, עדשים, אבוקדו, שקדים, כרוב עלים, תירסוברוקולי). ניתן גם לקחת כתוסף. יעילבמיוחד במינונים גבוהים.

2. פעילות גופנית– בתדירותגבוהה ובאופן קבוע. ( 5 פעמים בשבוע ). פעילות ארובית ( לא משקולות). יכולה להעלותכולסטרול טוב ב 30%-40% . מנגנון משוער- הגוף לומד (בדרך הקשה) שלא מגיע מספיקחמצן ללב ולכן נוקט בצעדים שינקו את העורקים- העלאת ה HDL . פעילותגופנית היא האמצעי היעיל ביותר להעלאת HDL.

הדרכים להקטיןאת שקיעת הכולסטרול הרע מלכתחילה:

הכולסטרול הרעשוקע (כולסטרול "מכוער") בעיקר כי הוא התחמצן ע"י רדיקלים חופשיים.נוגדי חמצון מנטרלים רדיקלים חופשיים. אנו רוצים להטות את שיווי המשקל לטובת נוגדיהחמצון. הדרכים לעשות זאת:

א. אכילת מזון עשיר בנוגדי חמצון על מנת למנוע את פעולתם של הרדיקלים החופשיים.

ב. המנעות מהכנסת רדיקלים חופשיים לגוף– עישון, זיהום אוויר, חומרי ריסוס ודישון, חומרים מלאכותיים במזון, כגוןמייצבים, מתפיחים וכו’

ג. המנעות ממצבים שמכלים נוגדי חמצון– ראה בהמשך.

המזונות העשיריםביותר בנוגדי חמצון- פירות וירקות על כל סוגיהם, עלים ירוקים, מיץ עשב חיטה,קטניות מונבטות.

מאכלים שמכיליםריכוז גבוהה של נוגדי חמצון ספציפים שמונעים את חמצון הכולסטרול:

1. רימונים-במידה ושותים מיץ רימונים- רצוי טרי שנסחט מיידית.

2. קליפו תענבים אדומים – אכילה של הענבים האדומים עם הזרעים- המומלצת ביותר. יין אדום-כוסית ביום (לא מבושל או מפוסטר).

3. שורשהליקוריש – "שוש קירח" – תופעת לוואי- מעלה לחץ דם ולכן יש להיזהרבנטילתו. אסור לבעלי לחץ דם גבוה.

* כיום מתבררשלמרות החשיבות בהורדת הכולסטרול הרע, להעלאת הכולסטרול הטוב ומניעת חמצונו ישחשיבות גדולה הרבה יותר. ( ל 1/3 מהאנשים שלקו בהתקף לב היו רמות כולסטרול רעתקינות לחלוטין).

התרופות להורדתהכולסטרול: (ממשפחת הסטטינים)

· אינן מעלותרמות כולסטרול טוב.

· אינן מקטינותאת שקיעת הכולסטרול הרע ואת חמצונו.

· מתמקדות אךורק בהורדת רמת הכולסטרול הרע. לא מפני שזהו המנגנון החשוב ביותר, אלא כי את זההצליחו חברות התרופות לעשות…

· מנגנון פעולה-עיכוב האנזים בכבד שאחראי על ייצור הכולסטרול.

· חסרון מהותי-בנוסף לתופעות לוואי שיש לחלק מן האוכלוסיה, מסתבר שהאנזים שמייצר כולסטרול בכבד (האנזיםאותו התרופה מעכבת), אחראי גם על ייצור נוגד חמצון חשוב מאוד – קואנזים Q10 . רמת ה- קו אנזיםQ10 בדם פוחתת ב 25%-50% בעקבות שימושבסטטינים.

· חסרון נוסף-הורדת רמת הכולסטרול הרע באמצעים מלאכותיים, נותנת לאדם הרגשה מזויפת של בריאות,בעוד האדם לא שינה כלל את אורח חייו שהביא אותו למצב החולי. רוב האנשים"נרגעים" בעקבות השפעת התרופה ולא משנים באופן מהותי את הרגלי האכילה שלהםואת אורח חייהם, כלומר, מצבם הבריאותי ממשיך להתדרדר.

המידע שנותנותולא נותנות בדיקות הדם:

  1. יש חשיבות לרמות ה LDL, ה HDL , והיחס בינהם. לרמת הכולסטרול הכללית אין כמעט משמעות.

  2. בדיקת הדם לא מראה את כמות ה LDL ששקעה בעורקים, אלא את רמת ה LDL שנעה בדם.

  3. רמת ה LDL המופיעה בבדיקות הדם- כוללת את ה LDL המחומצן ( זה ששוקע) ואת רמת ה LDL שאינו מחומצן (לרוב אינו שוקע ולכן אינו מסוכן). הבדיקה של קופ"ח לא נותנת מידע על החלוקה הפנימית של ה LDL .

הערות והארות:

* המצבים הנפוציםשמאיצים את תהליך הצרות העורקים- סכרת, עישון, יתר לחץ דם, מצבי דלקת בגוף (רמת CRPגבוהה, ריב וי רדיקלים חופשיים ביחס לנגדי חמצון).

* יש לדעת, שהצרותהעורקים לא נגרמת רק משקיעת כולסטרול, אלא גם משקיעת שמונים מוקשים ושומניםרוויים. הכולסטרול הינו רק מרכיב אחד של הפלאק הטרשתי.

* ניקוי העורקיםמהצירות נוכחית, אפשרי אך אינו קל. ישנן שיטות טיפול טבעיות שיכולות לנקות אתהפלאק שכבר נוצר ושקע, כגון צום מים ממושך. אין לעשות טיפולים אלו ללא השגחהרפואית. מניעה היא תמיד הדרך הנכונה לפעול…

השפעת המצב הנפשי על שקיעתהכולסטרול:

מתברר שמצבי נפש שליליים, כגון דכאון,תסכול ממושך, כעס, חרדה, דאגה, קנאה, מרירות, עצבות, חוסר תקווה, רגזנות וכו’ הםמצבים שמכלים נוגדי חמצון. כלומר, כאשר רדיקל חופשי חודר לגוף, אין מי שינטרל אותווהוא חופשי (תרתי משמע) לעשות כרצונו, בין היתר לחמצן את הכולסטרול ולגרום להאצתשקיעתו. מצבי נפש שליליים מטים את שיווי המשקל בין רדיקלים חופשיים לנוגדי חמצון,לטובת הרדיקלים החופשיים.

מעבר לכל ההמלצות התזונתיות שניתנוכאן, ( שהן חשובות מאוד!), למצב הנפשי יש השפעה מכרעת על הבריאות בכלל ועל שקיעתהכולסטרול בפרט. הכנסה של מחשבות שליליות ואמונות שליליות לגופנו, מסוכנת לא פחותמהכנסת רעלים ממשיים. יש לנו את חופש הבחירה, לבחור להיות במצב של שמחה, אמונה,תקווה ואופטימיות.

"ובעבור זה ציוו הרופאים להשגיח בתנועותהנפשיות ולהסתכל בהם תמיד, ושיכוונו להשוותן בעת הבריאות ובכל חולי,ולא יקדימו להן הנהגה אחרת בשום פנים…כי בזה תיארך בריאות הבריא, והוא הקודםברפואת כל חולה"

(הרמב"ם, הנהגת הבריאות)

0 תגובות
bottom of page