אני איתך ולא נגדך
עדנה קדוש / טיפולים וסדנאות ברפואה משלימה / צומת גוש עציון 050-5574065 ednakadosh18@gmail.com הכאב הראשון בתנ”ך מתייחס לכאבי לידה. כשדבר מופיע בתנ”ך בפעם הראשונה זהו מסר חשוב עבורנו. כתוב: “אל האישה אמר הרבה ארבה עיצבונך והרונך בעצב תלדי בנים” בראשית ג’ ט”ז מכאן אנו מבינים שכאב מוליד חיים. שנזכה להוליד חיים חדשים מכל כאב שיש לנו בחיינו. הגוף מחפש להיות בקשר איתנו ומדבר אלינו בדרכים רבות ושונות. אם איננו מקשיבים לגוף, נאלץ הוא להיעזר במשהו שיעורר אותנו למרות שאינו אוהב אותו ואינו מרגיש נח במחיצתו. הגוף מדבר ע”י הופעת כאב. ניפגש היום עם הכאב ונשמע מה הוא מספר לנו. נשב, בעיניים עצומות ונזמין את הכאב שלנו לשיחה… וכך הכאב אומר: “לאורך כל השנים עזרתי לך ושמרתי עליך. כשהתחלת עם הרגלי החיים המודרניים גרמת לי להתאמץ… דאגתי לך… התרעתי כשהיית תחת השמש החמה ע”י כאב ראש, הזכרתי לך שלא שתית היום ע”י כאב ראש, הודעתי לך מתי אתה עייף וזקוק לשינה, ולעיתים התעלמת ממני. בתקופה האחרונה יצא לי שם של מחלה. קיבלתי הגדרה שאני מחלה ויש למגר אותי. אולי כי זו תקופה בה האידיאל הוא עונג ונוחות, או כי הופצו תרופות משככות כאבים… חשוב לי שתדע שאני הולך איתך ולא נגדך! אני ה”מילים” של הגוף שלך, אני השפה בה הגוף מדבר איתך. התפקיד שלי הוא להודיע לך ולהזהיר אותך שיש לך בעיה בגוף. אני כמו תמרור בדרך או כפתור אזעקה או גלאי עשן. אם תנתק את כפתור האזעקה או את גלאי העשן תגלה את השריפה המתפשטת בשלב בו כילתה חלק גדול מהבית… אם תנטרל את כפתור האזעקה הרי שתחמיץ את הרגע בו אתה יכול להשתלט על האש המתפרצת. הנוחות בכך היא שאתה ממשיך את חייך בשלווה עוד כמה דקות או שעות או ימים או שבועות, אבל הבעיה היא שכאשר תגלה את השריפה יתכן ויהיה מאוחר מידי או בוודאי הנזק יהיה גדול ומפושט ואולי גם בלתי הפיך. ובדרך אגב עלי לומר שמה שעשו לי (הכאב) עשו גם לחום הגבוה, לנזלת ולשיעול. גם הם שפת הגוף שדיכאו ע”י מורידי חום, ע”י מייבשי נזלת ומדכאי שיעול. פעם נתנו לילד להזיע ולהוריד את החום לאט, להשתעל ולנקות את הראות שלו באופן עצמוני וגם נתנו לנזלת לצאת ולהשתחרר מהגוף… אכן הרגישו רע כמה ימים ונאלצו לנוח…אך היום אין לנו זמן ואיננו יכולים לאפשר לעצמנו לנוח כמה ימים בבית…גם איננו יכולים להישאר עם הילד החולה בבית כי לוחצים עלינו לחזור לעבודה מהר… איננו אשמים כלל וכלל… רק שהדרישות שיש מאיתנו בעבודה למשל לא מאפשרות לנו לקחת את הזמן בנחת, ואנו ממהרים לסלק את הסימנים שהגוף מסמן לנו. אי… אוי…אח… אוח… אי… כואב…” ההתעניינות שלי בכאב התחילה מזמן, לפני 35 שנה, מהרגע בו ראיתי אנשים בכאב עוד כשהתנדבתי במד”א בימי ביה”ס התיכון….(למורת רוחם של המורים והמנהל שבתקופה ההיא זה היה “מוקצה”). ראיתי אנשים עם כאבים שונים, כאבים בלב, בעצמות, כאבי טראומה ועוד. ראיתי תגובות שונות של אנשים לכאב. ותהיתי מה המצב הנפשי שמביא תגובות שונות לכאב. בהמשך, בעבודתי במרפאה כפרית וביחידה לטיפול נמרץ (שם אני עובדת עד היום) ראיתי שרוב הפניות לעזרה רפואית הם על רקע כאב. כאב ראש, כאב גב, כאב ברכיים, כאב כתפיים, כאב גרון או אוזניים, כאב שיניים, ועוד המון כאבים. ראיתי שיש כאבים קצרים וחולפים מהר ויש כאבים כרוניים. ראיתי כאבים שלא נמצא להם ממצא פיזי, ותופעה זו הייתה מתסכלת והמטופל הרגיש “משוגע” או “היפוכונדר” וכאשר נמצא גורם לכאב לא היה מאושר ממנו כיון שקיבל אישור לשפיותו. חווית הכאב קיימת, אך אינה נמדדת במדידות הקיימות היום במעבדה. חווית הכאב הפיזי מלווה בכאב רגשי ונפשי וזיכרונות שאותם בוודאי אין אפשרות לנתח או למדוד. מכאן, קלה האצבע על ההדק בלקיחת משככי כאבים. משככי כאב פיזי ומשככי כאב רגשי. השילוב של “אין לי זמן לנוח ולהיות בכאב” בעולם המודרני, והאי נוחות שיש בכאב, בתוספת הצד הפסיכולוגי של הכאב והרצון לחוות את עצמנו בריאים וחיוניים, מועילים וחזקים, מביאים לכך שנרצה לסלק את הכאב כמה שיותר מהר. מהו הכאב? מה הוא בא לספר לנו? למה הוא מופיע? יש לכך אלפי תשובות. לכל אחד התשובה האישית שלו. וכאשר אדם מגלה את מה שהכאב מספר לו, נהיה לו קל יותר לסבול את הכאב, וגם תדירות הכאב ועוצמת הכאב פוחתים והולכים. איך מגיעים להבנה הזו? איך יודעים מה הכאב מספר? טוב יהיה לשבת או לשכב בעיניים עצומות 20 דקות ולהסכים להרגיש את הכאב בלי פחד, בלי לברוח לפתרונות. אין מטרה בלהיות כאוב, אפשר כמובן לקחת נוגדי כאב, אך תשומת הלב לכאב בלי פחד או פתרון מאפשרת לנו להבין משהו. אנו מתחילים “לקבל” את הכאב, מסכימים לחוות אותו ואת הקושי שמביא. נושמים עמוק וחווים את הכאב. והפלא מתחיל לקרות, לאחר זמן מה , כ-20 דקות, מתחילה להשתנות האנרגיה של הכאב, מתחילים להרגיש איכות אחרת של כאב. עד שהוא נעשה מעומעם וכהה ונעלם. זה לוקח זמן, וצריך סבלנות…. על תהליך זה יש לחזור מספר פעמים, והוא מביא בהירות גדולה. אפשרות נוספת היא לשבת ולדבר עם עצמי שיחה גלויה. לברר מה הראש שלי חושב על הכאב, ומה הרגש שלי מרגיש לגבי הכאב. מה הכאב מבטא? האם יש לי מצוקה? האם יש לי “פרפרי בטן”? פחד? עומס? האם הכאבים מופיעים סמוך לאירוע מסוים? להתרגשות מסוימת? רבים מגלים שכאבי הראש שלהם באים לאחר שכעסו או היו בחוויה מלאת מתח והתרגשות כגון: לוויה (לא עלינו) או ריב …. או שהיו במחיצת אדם שמתלונן הרבה… או שהכאב מגיע בנקודות בחיים בהם יש להם קושי לבטא את הרגש שלהם, או קושי בביטוי הכעס שהרגישו או במקומות שמלמדים לחנוק רגשות שנחשבים שליליים ולא נותנים להם ביטוי. טוב יהיה לשים לב למיקום הכאב. יש לזה משמעות. כאבי ראש הם הנפוצים ביותר, ולאחריהם כאבי גב (אין זה נתון מחקרי אלא ניסיוני בקליניקה), והטיפול בכאב הוא פיזי אבל גם רגשי. רבים הם המעוניינים רק בטיפול הפיזי… הטיפול הקונבנציונאלי הוא נוגדי כאבים ונוגדי דלקת שונים. הם לרוב עוזרים והכאב חולף, אך יש להם כמה וכמה “מחירים”. תופעות לוואי שונות הקשורות לפגיעה במערכת העיכול והכבד וגם פגיעה בלב (NSAID), יש התמכרות ויש העצמה של הכאב בשימוש תכוף בחלק מהאוכלוסייה שיש להם צריכת יתר. והיום חלק גדול מהתרופות נמכרות ללא מרשם רופא, והדבר פוגע במי שיש לו גורמי סיכון פיזיים ונפשיים, ואינו יכול לקבל “פיקוח רפואי”. מי שלוקח יותר מידי משככי כאבים לא מקשיב לגוף שמדבר אלא משתיק אותו . מה הבעיה בכאב? הוא יוצר מגבלה ונכות פיזית ורגשית. כאב כרוני מלווה גם במגבלה פסיכולוגית. לעיתים “מתלבשת” על המגבלה והכאב הפיזי מגבלה רגשית כגון: דכאון, חרדות ברמות שונות. חלק מהטיפול בכאבים אורתופדים כיום נוגע בהיבט הזה. הטיפול: התייחסות רב מערכתית. התייחסות לכאב הפיזי ע”י שמנים ארומתיים המתאימים לאזור הכאב. לכאב ראש נשים תערובת שמנים ארומתיים השונה מכאב בגב או בכתף, או כאב בטן וכו’. התייחסות לפיזי ע”י עיסוי מתאים לבעיה. עיסוי ונקודות לחיצה ספציפיות לסוג הכאב. כאב שרירים יטופל באופן שונה בטיפול במגע מאשר כאב גב או כאבי עצמות. התייחסות לכאב הפיזי ע”י דיקור סיני ו/או יפני. לדיקור השפעה על החסימות במרידיאנים ועל ההיבט הנוירולוגי. התייחסות לכאב ע”י כוסות רוח. פעולת כוסות הרוח מאפשרת סירקולציה מוגברת באזור הכאב וע”י זה ריפוי. התייחסות לכאב הפיזי ע”י הקזת דם אשר מטרתה לשחרר עומס ולחץ שיש באזור הכאב. התייחסות לכאב ע”י שיטות הרפיה שונות ודמיון מודרך. בשיטות אלו יש היבט טיפולי מעודן ורך. התייחסות לכאב ע”י שיחה וברור הקשר עם הכאב. בשיחה מתבוננים בכאב מבפנים. מבררים מה הכאב מספר? מה הרווח שלי בכאב? מה עוצר אותי מלהתרפא? מה היחס שלי לעצמי? מהו הרגש המקדים את הופעת הכאב? זיהוי הרגש ושחרור הכאב לפני שהופיע. זיהוי התניות שיש לנו באופן לא מודע אשר מביאות אלינו את הכאב. זיהוי ממה אני בורח ולאן אני בורח ע”י ובעזרת הכאב, האם הכאב יוצר אצלי מגבלה פיזית או רגשית? האם הכאב מאפשר לי “פטור” מכמה מחויבויות? האם יש לי רווח בתלותיות? מה הרווח? ברור סגנון החיים היוצר כאב וזה המשחרר כאב. התבוננות בהתנהגות שמאפשרת הורדת כאב, הורדת מתח, ברור מהי הדרך הנכונה לגבי הכאב- האם לחזור לפעילות ולעבודה, האם לחזור לסדר היום או לעצור ולנוח? איפה אני יכול לקבל חיזוק ועידוד ותמיכה שיאפשרו לרמת הסבל שלי לרדת, איפה אני מקבל הכלה ואיפה אני מקבל ביקורת וכו’. העיקר הוא לזהות את הרגש השייך לכאב ולבטא אותו לעצמי ולאדם קרוב. יש בזה ריפוי עצום. הטיפול בכאב מורכב בגלל שכאב כרוני “נרשם במח”. צריך למחוק את הרישום במח וליצור גישה בריאה ואופטימית. למידה שהכאב יכול להיות זמני, להחזיר את המוטיבציה לחזרה לפעילות שגרתית ואף יותר מכך לפעילות יצירתית ומתחדשת. החזרת המוטיבציה לחיי משפחה וחברה, לבילויים ולשמחה. הטיפול הוא רב תחומי הכולל טיפול פיזי, טיפול רגשי ועבודת מודעות עצמית. דיברנו על כאב פיזי … אבל אותו הדבר קורה גם בכאב רגשי. והטיפול בו דומה.
תהליך שחרור מכאבים הוא תהליך משמח ואופטימי, וניתן לעבור אותו בקליניקה שלי עם הדרכה קבועה וליווי אישי.
כתבה זו אינה מכוונת לכאבים אקוטיים הדורשים פנייה לרופא! אין בכתבה זו המלצה לטיפול אלא הדרכה להתייחסות לכאבים שאין בהם סכנה והם כרוניים ומוכרים לנו.
“כִּי מִנְּעוּרַי גְּדֵלַנִי כְאָב וּמִבֶּטֶן אִמִּי אַנְחֶנָּה.”
איוב ל”א י”ח
הגדילה שלנו תלויה בכך שנעבור בכאב.
חלק טבעי בחיינו הוא לעבור בכאב.
אם נקבל את הכאב, נאהב אותו – נגדל ממנו !
Comments