Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility ‘אור מירושלים’ לשבת שלח | אפרת בזק
top of page

‘אור מירושלים’ לשבת שלח | אפרת בזק

כמה כח יש למילה טובה? כנראה יותר ממה שאנחנו מדמיינים …

אל מול עשרה מרגלים שמוציאים דבת הארץ רעה, עומדים שניים: יהושע וכלב, שמנסים לתקן את האווירה, לשנות את המבט. שניים שזועקים מילה טובה: “טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד”!

לכבוד מי שבחר לראות את טוב הארץ, בחרתי להביא מעט ציטוטים לאורך הדורות, הרואים בשבח ארצינו הטובה.

משה רבנו מבקש “אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה … הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנוֹן”

דוד המלך שר “יְפֵה נוֹף מְשׂוֹשׂ כָּל הָאָרֶץ…” ומברך – “יְבָרֶכְךָ ה’ מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלָ‍ִם”

בשיר “צִיּוֹן, הֲלֹא תִשְׁאֲלִי” שר ר’ יהודה הלוי: “וְעֵת אֶחֱלֹם שִׁיבַת שְׁבוּתֵך – אֲנִי כִנּוֹר לְשִׁירָיִךְ… וְאַשְׁרֵי אֱנוֹשׁ יִבְחַר יְקָרֵב וְיִשְׁכֹּן בַּחֲצֵרָיִךְ. אַשְׁרֵי מְחַכֶּה וְיַגִּיעַ וְיִרְאֶה עֲלוֹת אוֹרֵךְ וְיִבָּקְעוּ עָלָיו שְׁחָרָיִךְ…”

הרמב”ן שעולה לארץ בשנת ה’כ”ז – 1267, מוצא ארץ חרבה, וכותב באגרת לבנו: “ועם כל חורבנה היא טובה מאד!”

בפיוט ‘לְכָה דוֹדִי’, קורא ר’ שלמה אלקבץ באהבה: “מִקְדַּשׁ מֶלֶךְ עִיר מְלוּכָה … הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי. כִּי בָא אוֹרֵךְ… כְּבוֹד ה’ עָלַיִךְ נִגְלָה”

ר’ ישעיהו הורוויץ ,השל”ה הקדוש, עלה לארץ בשנת שפ”א 1621. באיגרת ליהודי פראג הוא קורא לעלות ולהתיישב בירושלים, “כי ירושלים, אף שהיא בחורבנה עתה, היא משוש כל הארץ ושלום ושלווה ומזונות טובים, ויין מובחר מן המובחר… ואנחנו חושבים כל זה לסמן גאולה בב”א”.

רחל ינאית בן צבי מתארת: “זכרונות זוהרים ממלאים את ליבי מהימים הראשונים בירושלים. עליתי לארץ באביב תרס”ח… נשמתי את האוויר המבוסם … ובלבי הודיה לאלוקים ששמר על ארץ יהודה כמות שהיא… והנה אני עולה אל ירושלים, העיר שבה התהלכו נביאנו. הוקסמתי מן המחזה הנשקף לעיני, וכולו זוהר וקסם… תחושה עילאית נעורה בליבי … ונדמה היה לי שאני חוזה בירושלים של מעלה… האומנם זכיתי לעלות אל ירושלים? רק עתה הבנתי והרגשתי את הכיסופים שהביעו אבותינו במשך כל הדורות בשלוש המילים: “בשנה הבאה בירושלים”.

ונחתום במילותיה של נעמי שמר: “הֲשִׁיבֵנִי וַאֲשׁוּבָה אֶל הָאָרֶץ הַטּוֹבָה”

יהי רצון שנזכה לראות בטוב הארץ, ולומר “טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד”. שבת שלום ומבורך!

0 תגובות
bottom of page